سدان چینی ایرانی فردا اس ایکس ۵ + بررسی، مشخصات و فنی فردا SX5

فردا اس ایکس ۵ در اصل یکی از محصولات گروه خودروسازی دانگ فنگ است که در بازار چین تحت عنوان «فنگژینگ جینگی x۵» به فروش می‌رسد. نسل اول این خودرو در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یک کراس‌اوور- ام‌پی‌وی روانه بازار شد و تا سال ۲۰۱۶ به حضور خود در عرصه ادامه داد.

به گزارش ایمنا گروه صنعتی فردا، یکی از خودروسازان داخلی است که ارائه محصولی جدید از گروه دانگ فنگ را در برنامه دارد. این شرکت، یک کراس‌اوور شهری تحت عنوان «فردا ‏ SX۵» را در سبد تولیدات خود جای داده است و به‌تازگی آن را روانه بازار داخلی کرده‌است.

بررسی ظاهری فردا اس ایکس ۵

با نگاه به نمای جلوی خودرو شاهد هارمونی زیبایی هستیم. خطوط شارپ و شجاعانه که در جلوپنجره و سپر خودرو استفاده شده اند در ترکیب با چراغ‌هایی که گرافیک داخلی زیبایی دارند، هماهنگی بسیار خوبی دارد و جذاب جلوه می‌کنند. ورودی هوای سپر نیز که در دو سمت با دو قاب U شکل افقی احاطه شده است به عضلانی‌تر شدن چهره خودرو کمک شایانی کرده است. در کل و با نگاه به نمای جلوی خودرو به نظر می‌رسد طراحان نیم نگاهی نیز به طراحی هوندا CR-V داشته اند.

با گذر از این نما و رسیدن به نمای کناری، به نظر می‌آید که از جسارت طراحان تا حدودی کاسته شده است و شاهد طرحی نسبتاً جعبه‌ای شکل هستیم؛ دو خط افقی موازی که یکی از پایین درها و دیگری از زیر دستگیره‌های کناری عبور کرده است، شخصیت ساید این خودرو را تشکیل می‌دهند. پنجره‌های بزرگ، آینه‌های کناری با میدان دید وسیع، فاصله محوری زیاد و رینگ‌های ۱۷ اینچی نیز از دیگر خصوصیات ظاهری نمای کناری این خودرو هستند.
نکته جالب توجه در نمای کناری نیز شباهت بخش گلگیر عقب و قسمت چراغ روی آن با فولکس واگن تیگوان است. در قسمت عقب می‌توان گفت همان سادگی نمای کناری را شاهد هستیم.

سدان چینی ایرانی فردا اس ایکس ۵ + بررسی، مشخصات و فنی فردا SX5

گرافیک داخلی چراغ‌های عقب زیبا هستند و قسمت چراغ دنده عقب نیز به شکلی زیرکانه و جالب توجه با دستگیره درِ صندوق درهم آمیخته‌اند. سپر نیز با دو مه شکن و دو خروجی تزئینی اگزوز و یک دیفیوزر کوچک، اسپرت و البته عضلانی جلوه می‌کند و با سپر جلو هماهنگی قابل قبولی دارد. با باز کردن درِ خودرو و قرار گرفتن در آن به سرعت با اتمسفر کابین انس خواهید گرفت. با نشستن در موقعیت راننده این احساس را خواهید داشت که کابین کاملاً شما را در بر گرفته است و در یک فضای آشنا و البته خوشایند قرار گرفته اید که بی شک بخشی از این احساس مدیون طراحی بی نقص و اسپرت صندلی‌های خودرو است.

استفاده از خطوط، متریال و رنگ‌های متنوع (مانند قرمز، مشکی پیانویی و طرح کربن) در طراحی داشبورد و داخل درها حس اسپرت را القا می‌کند، ضمن اینکه، جنس مواد به کاررفته در کابین نیز قابل قبول و بعضاً بالاتر از برخی از رقبای خود است.داشبورد خودرو، موقعیت قرارگیری مانیتور و جانمایی پنل‌های مربوط به سیستم تهویه و تنظیمات چندرسانه‌ای همه و همه شباهتی جالب توجه با محصولات ب ام و و بعضاً فولکس واگن دارند.

از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو می‌توان به مواردی مانند دو عدد ایربگ، سانروف، فرمان برقی، کروز کنترل، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، مانیتور ۸ اینچی، دوربین و سنسور عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، سنسور نور، سیستم پایش فشار باد تایرها، راهنمای تعویض لاین، آینه‌های کناری برقی، دی لایت، سیستم کنترل پایداری، تریم چرم داخلی و رینگ‌های ۱۷ اینچی اشاره کرد.

طراحی داخلی و کابین فردا اس ایکس ۵

داشبورد و جزئیات SX۵ با الهام از سبک طراحی بی‌ام‌و ساخته شده است که البته برای خودروسازان چینی بسیار معمول و پیش‌بینی‌شدنی است. نمایشگر ایستاده روی داشبورد و خروجی هوای افقی و ساختار بیضی‌شکل برای دو گروه کلیدهای مربوط به تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی ساده و عامه‌پسند هستند؛ هرچند با نگاه اول می‌توان نوعی نبود تناسب بین اندازه آن‌ها را تشخیص داد و کشور سازنده را شناسایی کرد.

از نکات جالب در فضای داخلی دانگ فنگ X۵ می‌توان به نوعی پلاستیک سیاه‌رنگ در داشبورد و تودری‌ها اشاره کرد که به ادوات فیبرکربن در خودروهای لوکس اروپایی شباهت دارد. چرم مصنوعی و دوخت صندلی‌ها نیز باکیفیت به‌نظر می‌رسند؛ اما از تصاویر منتشرشده می‌توان پلاستیک خشک و احتمالاً نامرغوب روی داشبورد و فرمان را تشخیص داد. دانگ فنگ X۵ ترمز دستی اهرمی و دسته‌دنده نسبتاً بزرگی دارد که درمقایسه‌ با خودروهای مدرن، نکات منفی محسوب می‌شوند.

سدان چینی ایرانی فردا اس ایکس ۵ + بررسی، مشخصات و فنی فردا SX5

مشخصات فنی فردا SX۵

این خودرو با طول کلی ۴۵۱۵ میلی متر، عرض ۱۸۱۲ میلی متر، ارتفاع ۱۷۲۵ میلی متر و فاصله بین دو محور ۲۷۲۰ میلی متری ساخته شده است که از نظر ابعاد و اندازه کوچک‌تر از دیگر محصول شرکت خودروسازی فردا یعنی فردا SX۶ خواهد بود. همچنین به نظر می‌رسد که با توجه به وزن ۱۳۴۰ کیلوگرمی و توان ۱۲۳ اسب بخاری پیشرانه، این مدل از نظر شتاب گیری نیز حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد، هرچند در این رابطه عدد دقیقی در کاتالوگ این خودرو ذکر نشده‌است، اما براساس تست نشریات شتاب گیری فردا اس ایکس ۵ در حدود ۱۸ ثانیه به طول می‌انجامد.

فردا SX۵ از یک پیشرانه ۱ ٫ ۶ لیتری تنفس طبیعی با تکنولوژی ساخت میتسوبیشی بهره می‌گیرد. این پیشرانه مجهز به فناوری Mivec میتسوبیشی می‌باشد که در واقع نام انحصاری این کمپانی برای ویژگی زمان بندی متغییر سوپاپ‌ها است. پیشرانه مذکور توان تولید ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور را دارد که یک جعبه دنده CVT نسل سه با امکان تعویض دستی دنده‌ها و همچنین حالت برفی و اسپرت، وظیفه انتقال نیروی تولیدی توسط پیشرانه به چرخ‌های جلو را داراست.پیشرانه ۱ ٫ ۶ لیتری خودرو گرچه شاید بدون فناوری توربو قدرت چشمگیری را در اختیار راننده قرار ندهد، اما قطعاً دردسرهای نگهداری پیشرانه‌های توربو را نیز با توجه به وضع کیفیت بنزین‌های تولید داخل نخواهد داشت. خودروی کراس اوور فردا SX۵ تنها با جعبه دنده اتوماتیک CVT به مشتریان عرضه می‌شود و مصرف سوخت ۷.۵ لیتری به صورت ترکیبی برای کارکرد ۱۰۰ کیلومتری خواهد داشت.

پیشرانه ۱ ٫ ۶ لیتری خودرو گرچه شاید بدون فناوری توربو قدرت چشمگیری را در اختیار راننده قرار ندهد، اما قطعاً دردسرهای نگهداری پیشرانه‌های توربو را نیز با توجه به وضع کیفیت بنزین‌های تولید داخل نخواهد داشت.

به عنوان یک نکته مهم و بسیار رضایت بخش باید به تفاوت جعبه دنده نسل سه این خودرو با سایر CVTهای موجود در خودروهای چینی اشاره کرد که در حالت دستی برخلاف سایر گیربکس‌های مشابه، واکنشی رضایت بخش به سبک و یا معکوس کردن دنده‌ها دارد و این ویژگی به خصوص در شیب‌های سربالایی و هنگام سبقت گیری ها، به کمک راننده خواهد آمد. سیستم ترمز خودرو نیز حس امنیت لازم را با توجه به وزن و جثه اتومبیل، به سرنشینان القا می کند.

در کل، می‌توان گفت که فردا SX۵ یک کراس اوور میان سایز با طراحی مناسب ظاهری و بسیار چشم نواز داخلی است که از مزیت‌های آن جادار بودن فضای داخل، کیفیت ساخت و متریال مناسب در کابین، پیشرانه کم درد سر است و از سویی دیگر، وجود تنها دو عدد ایربگ، نبود آپشنی مانند ورود و استارت بدون کلید در کنار قدرت نسبتاً پایین پیشرانه از ضعف‌های این خودرو به شمار می‌روند.

تجربه رانندگی با فردا اس ایکس ۵

 استفاده از این خودرو برای انجام مسافرت خانوادگی و گذر از جاده‌های پرشیب و کوهستانی با سختی‌هایی همراه خواهد بود، چرا که قدرت موتور ۱۲۳ اسب بخاری برای تحمل وزن بار و مسافر چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد.

اما فارغ از این مساله گیربکس سی وی تی اصلاح شده، از هماهنگی قابل قبولی با پیشرانه برخوردار است. توان ترمزگیری کاملاً مناسب به نظر می‌رسد و سیستم تعلیق نیز علیرغم ساده بودن محور آرایش انتخابی برای محور عقب، از نرمی و قابلیت جذب چشمگیری برای مواجه با سرعت‌گیرها و دست‌انداز های موجود در مسیر برخوردار است.

سدان چینی ایرانی فردا اس ایکس ۵ + بررسی، مشخصات و فنی فردا SX5

قیمت و بازار فردا SX۵

باتوجه به قیمت گذاری حدود ۶۰۰ میلیون تومانی این خودرو در بازار، فردا اس ایکس ۵ را می‌توان رقیبی برای خودروهایی نظیر چری تیگو ۵ (در نسخه فاقد توربو) تلقی کرد؛ هرچند این تیگو ۵ نیز اخیراً به خودرویی توربو بدل شده است و طبیعتاً از نظر مشخصات فنی می‌تواند برای فردا خط و نشان بکشد اما واقعیت این است که با توجه به حساسیت‌های موتور توربو و کیفیت بنزین موجود در جایگاه‌ها، شاید برخی از مشتریان موتور اتمسفریک فردا را دارای مزیت قلمداد کند.

سدان چینی ایرانی فردا اس ایکس ۵ + بررسی، مشخصات و فنی فردا SX5

آپشن‌ها و تجهیزات فردا SX۵

نمایشگر هشت اینچ لمسی، درگاه USB، دوربین پارک با خطوط راهنما، فرمان برقی، آینه‌های برقی تاشو، روشنایی خودکار (اتولایت) و روشنایی روز، کامپیوتر سفر، نشان‌دهنده فشار باد تایرها، رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ با لاستیک‌های ۲۱۵ میلی‌متر و سان‌روف امکانات رفاهی مهم دانگ فنگ X۵ هستند. در بحث ایمنی، دو کیسه هوا برای ردیف جلو، کنترل پایداری ESP، ترمز کمکی با سیستم توزیع هوشمند EBD، حفظ خودرو در شیب و حسگر عقب برای شاسی‌بلند فردا SX۵ استفاده خواهد شد:

  • اتولایت / دی لایت
  • ایزوفیکس صندلی
  • آینه تاشو برقی
  • بلوتوث
  • تهویه دیجیتال
  • خروجی برق ۱۲ ولت
  • دو ایربگ
  • روکش چرم صندلی
  • سانروف
  • سنسور پارک عقب
  • سنسور فشار باد تایر
  • فرمان برقی با تنظیم ارتفاع
  • کروز کنترل / کنترل پایداری / کنترل کشش
  • کمکی حرکت در سربالایی ( HHC)
  • گیربکس ۲ حالته (اسپرت - برفی)
  • مانیتور ۸ اینچی لمسی با دوربین عقب

سدان چینی ایرانی فردا اس ایکس ۵ + بررسی، مشخصات و فنی فردا SX5

ایمنی خودرو فردا SX۵

بررسی فردا sx۵ از نظر ایمنی مشکل است؛ هیچ‌گونه داده معتبری پیرامون نتایج تست و آزمون‌های ایمنی‌سنجی دانگ فنگ x۵ در موسسات چینی یا اروپایی موجود نیست؛ اما ازآن‌جاکه گفته می‌شود این خودرو بر پلتفرم برخی مدل‌های قدیمی‌تر رنو نیسان نظیر مدل قشقایی توسعه یافته است، بنابراین احتمالاً استحکام شاسی خودرو چندان ناامیدکننده نخواهد بود. از سوی دیگر، شرکت خودروسازی فردا در بخش کیسه‌های هوا، به حداقل‌ها رضایت داده و تنها دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو در نظر گرفته است که این مورد به‌ویژه در مقایسه با کراس اوورهای روز چینی موجود در بازار، چندان موردپسند مشتریان واقع نخواهد شد.

کد خبر 500960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حسین IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    30 24
    این موتور برای خودروی ۱۱۵۰کیلویی مناسبه،موتور مناسب برای این خودرو ۲۰۰۰،ccمیباشد.شکست به خاطر ضعف درمدیریت فنی ونداشتن بازار مناسب خرید.
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    23 20
    ۱۲۳ اسب بخار مسخرست
  • مجتبی واحدی IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    46 3
    بسیار زیبا و اقتصادی است. برای افراد ۵۰ سال بسیار مقرون به صرفه تر از خودروهای میلیاردی میباشد
  • فیروز US ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    5 2
    سلام خدا قوت. خدایی نه به اول کارتبلیغ کننده های شرکت نه به تعهدات بیخیال شرکت. دوستان کسی هست دی ماه۱۴۰۱ ثبت نام کرده و خودرو تحویل گرفته باشه؟؟؟؟
  • صالحی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    14 3
    دیگنیتی ، لاماری ، لاماری ایما ، sx5 , t5 و شاین مکس... از تولیدات برند دانگ فنگ که از برند های خوب چین هستند sx5 موتور میتسوبیشی گیربکس نسل سه cvt نیسان خودرو ساده و اقتصادیه ک در بلند مدت نگهداریش سادست و دردسر های موتورهای توربو نداره و در رنج خودش بین جک s3 ,کراس x33 واقعا هم موتور هم گیربکس هم طراحی بدنه واقعا بهتره من یکسال و نیمه ک دارمش جاده جواهرده و چالوس گردنه حیران اسالم ب خلخال در بازه های زمانی مختلف معمولا با پنج سرنشین و وسایل ب راحتی طی کردم و اصلا مشکل تو سربالایی نداره در اتوبان هم شتاب اولیش کمه ولی بعدش تا 170به راحتی میره مشکلی هم نداشته 20 هزارکیلومتر طی کردم فقط سرویس روغن موتور انجام دادم در ضمن بنده درحال حاضر x22 مدل 1400 هم دارم و برادرم هم جک s3 داره و واقعا sx5 خیلی بهتر
  • هنگ IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    5 0
    در حال حاضر اقتصادی و کم مصرف ترین ماشین بازاره ..البته صفر کیلومتر ...