فرزاد مؤمنی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که شهرهای ما از اجزا و عناصر مختلفی تشکیل شده است، اظهار کرد: شهروندان عنصر اصلی و اساسی هر شهری محسوب میشوند و چنانچه به درستی آموزش ببینند میتوانند زمینه را برای رشد و توسعه شهر فراهم کنند.
وی با اشاره به اهمیت شهرهای یادگیرنده خاطرنشان کرد: شهر در صورتی میتواند توسعهای همه جانبه را تجربه کند که شهروندان آن اعم از مدیران، متخصصان و شهروندان عادی به طور متداوم در حال یادگیری باشند.
این کارشناس شهرسازی افزود: شهرها برای این که بتوانند در جایگاه یک شهر یادگیرنده و آموزش پذیر مطرح شوند در ابتدا باید بتوانند کم و کاستیهای موجود را بپذیرند.
مؤمنی اضافه کرد: پذیرش کمبودها و آسیبها در شهرهای یادگیرنده یک نیاز است و در این راستا نیاز است مدیران، برنامه ریزان و شهروندان در ابتدا نقاط ضعف شهر در حوزههای مختلف را شناسایی کنند.
وی ادامه داد: پس از پذیرش نقاط ضعف، نیاز است اهمیت شهر یادگیرنده در توسعه شهر و شهروندی تبیین و سپس برنامهریزی دقیقی به منظور تحقق شاخصههای مختلف شهر یادگیرنده تدوین و تهیه شود.
این کارشناس شهرسازی به اهمیت وجود فضاهای آموزشی در شهرهای یادگیرنده اشاره و تاکید کرد: در دنیای امروزی توجه صرف به کالبد فضا کمک کننده نیست بلکه فرهنگسازی و آموزش کاربردی، حتی از طریق فضای مجازی نیز مورد توجه است.
مؤمنی تصریح کرد: با این وجود ایجاد پاتوقهای شهری در فضاها و نقاط مختلف شهر از جمله میادین شهری، میادین منطقهای و میادین محلی به منظور استفاده شهروندان از تجربیات یکدیگر در زمینههای مختلف اقتصادی، صنعتی، سیاستی و یا هر زمینه دیگری، علاوه بر اینکه بستر را برای تعامل میان شهروندان فراهم میکند، به تحقق شاخصههای شهر یادگیرنده نیز کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: ایجاد پاتوقهای شهری نه تنها در قالب کالبد و فضای شهری بلکه در قالب فضای مجازی نیز میتواند مورد توجه باشد.
نظر شما