به گزارش ایمنا، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت در ماه مه ۴۰.۹۷ میلیون تن معادل ۹.۶۵ میلیون بشکه در روز بوده است در حالی که واردات نفت در آوریل ۹.۸۲ میلیون بشکه در روز و در ماه مه سال گذشته که خریداران چینی به خرید نفت فوقالعاده ارزان شتافتند، ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز بود.
به گفته تحلیلگران رفینیتیو، حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش چین در ماه مه متوقف بود که بالاتر از یک میلیون بشکه در روز در آوریل بود.
موکش ساهدو، نایب رئیس ارشد شرکت مشاوره ریستاد انرژی گفت: انتظار میرود ورود نفت به چین در سه ماهه سوم به ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه در روز برسد و تولید پالایشگاهی ۰.۵ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سه ماهه دوم افزایش پیدا کند.
دولت چین با وضع مالیات بر سوختهای ترکیبی اصلی و تحقیقات درباره واردات نفت در غولهای انرژی دولتی و پالایشگاههای مستقل، تفحص از صنعت نفت را افزایش داده است. انتظار میرود سیاست مالیاتی به تقاضا برای مخلوط قیر که عمدتاً از مالزی ارسال میشود و تحلیلگران میگویند بر پایه نفت سنگین ونزوئلا و ایران است، ضربه بزند.
ساهدو گفت: بستن روزنههای مالیاتی از فعالیت پالایشگاهی حمایت کرده و به واردات بالاتر منجر میشود.
طبق آمار گمرکی، صادرات فرآوردههای نفتی پالایش شده در ماه مه به ۵.۴۱ میلیون تن در مقایسه با ۶.۸۲ میلیون تن در آوریل کاهش یافت اما در مقایسه با ماه مه سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۸.۹ درصد کاهش داشت.
واردات گاز طبیعی شامل گاز طبیعی مایع (LNG) و گاز خط لولهای در ماه مه به ۱۰.۳۲ میلیون تن در مقایسه با ۱۰.۱۵ میلیون تن در آوریل و ۷.۸۴ میلیون تن در ماه مه سال ۲۰۲۰ رسید.
بر اساس گزارش رویترز، آمار کشتیرانی نشان میدهد واردات LNG چین در ماه مه به بیش از هفت میلیون تن رسید که حجم بالایی برای این ماه بود و تحت تأثیر فعالیت صنعتی قوی و تقاضا برای تولید برق در جنوب چین افزایش داشت.
منبع: ایسنا
نظر شما