به گزارش ایمنا، محمود امانی طهرانی در نشست نمایندگان این شورا در آموزش و پرورش استانهای کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در طول تاریخ تشکیل خود، بر سه اصل اساسی اصالت، اتقان و استقلال استوار بوده است. اصالت یعنی اینکه تاریخ تشکیل و شرح وظایفی که برای آن تعریف شده و افراد برجسته و زبدهای که عضو آن بودهاند، سعی در حل مشکلات آموزش و پرورش داشتهاند.
وی ادامه داد: دوم اتقان، یعنی اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، پژوهش محور و بر اساس کار کارشناسی تهیه و تدوین شدهاند، شما به ندرت مصوبهای را از این شورا پیدا میکنید که دارای مشکل باشد. سوم استقلال، این شورا از زمان تشکیل تاکنون تحت تأثیر هیچ گروه و یا حزب سیاسی نبوده و تنها هم و غم آن بهبود روند آموزش و پرورش فرزندان این مرز و بوم بوده است.
امانی با بیان اینکه یکی از وظایف سنگین ما در شورای عالی آموزش و پرورش، ایجاد حس اطمینان و اعتماد در خانوادههای دانش آموزان و فرهنگیان است گفت: شورای عالی جایی است کار رصد امور آموزش و پرورش را برعهده دارد و آنها میتوانند به این شورا به عنوان یک نقطه اتکا تکیه کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه شورای عالی گفت: نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه این شورا است، باید فضایی را به وجود بیاوریم که کنشگران حوزه آموزش و پرورش به راحتی بتوانند مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را شناسایی، نقد و بررسی کرده و به این شورا منتقل کنند.
وی با اشاره به هدف اصلی و اساسی مصوبات شورای عالی افزود: هدف اصلی مصوبات این شورا، تسهیل روند نظام تعلیم و تربیت است، در این راه نیازمند کمک، مشارکت و همکاری همه شما و فرهنگیان هستیم تا با کمک همدیگر باری از روی دوش آموزش و پرورش برداریم. یکی از مصوباتی که برای شکوفایی و استقلال کاری مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده، آئین نامه اجرایی مدارس است. در این آئین نامه اختیارات زیادی به مدرسه و شورای آن واگذار شده است که مدیران مدارس میتوانند با استناد به آن از حق و حقوق مدرسه خود دفاع کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این شورا ۱۰ سال قبل از انقلاب مشروطه در ایران شکل گرفته است اظهار کرد: ما در آستانه آغاز یکصدمین سال تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش هستیم، باید بتوانیم در کنار همدیگر از این رویداد مهم به بهترین وجه برای معرفی کارکردها و ارتقای جایگاه و شانیت شورای عالی آموزش و پرورش استفاده کنیم. تمامی قوانین و مقرراتی که باید در حوزه آموزش و پرورش اجرا شود اول باید به تأیید این شورا برسد و این اختیاری است که مجلس بر اساس قانون تشکیل این شورا به آن داده است. اصل و اساس کار ما در شورای عالی تبعیت از قانون و قانونمداری است.
وی تاکید کرد: باید از مصوبات شورای عالی صیانت کنیم و اجازه ندهیم به راحتی این مصوبات را نادیده بگیرند، تمام سعی ما باید اجرای دقیق و منسجم مصوبات شورای عالی باشد.
امانی طهرانی با درخواست از نمایندگان شورای عالی گفت: از شما در استانها انتظار داریم در جلسات شورای آموزش و پرورش و دیگر جلسات استانها، با توجه اصل کنشگری، مصوبات این شورا را بررسی و مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را به این شورای منعکس کنید.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: کنکور یک سد بزرگی برای آموزش و پرورش است که باید با هماهنگی دستگاههای ذیربط برای آن یک فکر اصولی و اساسی داشت، نباید اجازه داد آموزش و پرورش بیش از این تحت تأثیر کنکور قرار گیرد. کنکور نظام تعلیم و تربیت را حلق آویز کرده و نفسش را به شماره انداخته است، باید آموزش و پرورش را نجات داد و مسیر توسعه و پیشرفت آن را هموار کرد.
امانی همچنین با تاکید بر اینکه توجه به برگزاری امتحانات استاندارد و با کیفیت از مهمترین محورهایی است که به وسیله آن میتوان شر کنکور را از سر آموزش و پرورش کم کرد گفت: بسیاری از مشکلات و دغدغههایی که در حوزه آموزش و پرورش داریم امروز دارای پاسخهای علمی و اطمینان بخشی هستند که به استناد به آنها میتوان مسیر آموزش و پرورش را هموار کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توجه جدی به کیفیت یادگیری و یاددهی گفت: باید به تدریس فعال که هم معلم و هم دانش آموز در آن فعالانه شرکت میکنند، توجه کرد. صرف انتقال دانش بدون توجه به مهارتهای ارتباطی کاری بیهوده است. این دو در کنار همدیگر معنا پیدا میکنند.
وی تاکید کرد: دانش آموزانی را باید تربیت و تحویل جامعه بدهیم که همراه با مباحث تئوری از مهارت لازم برای ورود به عرصه مسئولیتهای اجتماعی برخوردار باشند. دانش آموز تک بعدی در این دنیای شگفت انگیز جایی نخواهد داشت.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به لزوم ترمیم و به روز رسانی سند تحول بنیادین گفت: بحث ترمیم سند تحول بنیادین، یک موضوع مهم و دشوار است که برای این کار نیازمند همکاری، مشارکت و همراهی تمام فرهنگیان، صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و پژوهشگران هستیم. برای این کار الگویی را طراحی و کارگروهی هم تشکیل شده است که به طور جد این کار را دنبال میکنند.
نظر شما