احیای برجام تا خرداد؟

پیشرفت مذاکرات وین و استعفای حسام الدین آشنا از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «ماهیت سارقان را روشن کنید» به بررسی تغییرات در مرکز استراتژیک پرداخت و نوشت: هر آنکه جانب اهل خدا نگه دارد، خدایش در همه حال از بلا نگه دارد، حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست‌، که آشنا سخن آشنا نگه دارد، دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای‌، فرشته‌ات به دو دست دعا نگه دارد، گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان‌، نگاه دار سر رشته تا نگه دارد»، نخستین واکنشش پس از خبر پذیرش استعفایش از ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری بود.

مردی که اگرچه «آشنا» بود اما هیچ‌گاه نخواست «آشنا» باشد و چهره‌ای از خود به نمایش گذاشت که یارای سوال از او درباره آنچه در ذهن دارد، میسر نمی‌شد. بارها به دلیل لو رفتن فایل صوتی ظریف به خیانت متهم شد و مخالفان خواستار محاکمه او شدند. به ارتباط با بیگانه متهم شد و هر روز داستان جدیدی برایش ساختند تا اینکه روز پنجشنبه خبر رسید در پی اتفاقات اخیر در خصوص سرقت یک فایل صوتی و استعفای حسام‌الدین آشنا به دلیل این موضوع، رئیس‌جمهور طی حکمی علی ربیعی را به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منصوب کرد.

حسام‌الدین آشنا باز ترجیح داد سکوت کند و پیش از آنکه سوالی درباره حواشی انتشار فایل صوتی ظریف ارائه کند، کیف خودش را برداشت و میزش را به ربیعی تحویل داد. خداحافظی آشنا با حاشیه همراه بود چرا که برخی مخالفان دولت پیش از انتشار خبر کنار رفتن آشنا مدعی بودند او در انتشار فایل صوتی نقش داشته و برخی با یک درجه تخفیف به نفع آشنا می‌گفتند او باید برکنار شود چرا که نهاد تحت‌ امرش در ایفای وظایف خودش که حفاظت از اطلاعات بود کوتاهی کرده است! گروه دیگری معتقد بودند آشنا استعفا نداده بلکه از سوی رئیس‌جمهور برکنار شده تا از فشارهای ناشی از انتشار محتوای اظهارات ظریف کاسته شود.

به عنوان نمونه تسنیم ۷ اردیبهشت مدعی شد: «‌انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف با سعید لیلاز، که از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری انجام شده است، بیش از همه انگشت اتهام را به‌سمت حسام‌الدین آشنا می‌برد که مسئولیت این مرکز را عهده‌دار است.»

این شرایط در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در فایل تصویری که وزارت خارجه منتشر کرده با تاکید بر این که رهبری نظام، استوانه نظام است، تکیه‌گاه نظام است، گفت: ما آمده‌ایم تا هزینه بشویم تا نظام، کشور و رهبری حفظ شود و نیامده‌ایم که رهبری را هزینه کنیم. ظریف با یادآوری اینکه آنچه در فضای کشور انفاق می‌افتد به دلیل جهل و نادانی نیست؛ بلکه به دلیل کفر و به معنای پوشاندن است، گفت‌: می‌دانند و می‌پوشانند.

وی در ادامه با بیان اینکه احساس نکنید که نمی‌دانند بلکه نمی‌خواهند که بدانند و دست‌هایشان را در گوش می‌گذارند که نشنوند، افزود: این به آن معنی نیست که کار نکنید بلکه باید برای خدا کار کنیم. وی در تشریح عافیت‌طلبی گفت: اینکه برای حفظ پست، مقام و صندلی خود و جایگاه خود کاری کنید که مشکل رفع نشود.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما دو وظیفه داریم؛ یکی وظیفه کارشناسی و یکی وظیفه اجرایی. در وظیفه کارشناسی تقلید حرام است و در وظیفه اجرایی هم نباید اجتهاد بکنید.

وی افزود: آقا یک نکته‌ای را می‌فرمودند که فلانی (ظریف) می‌آید مخالفتش را می‌گوید ولی وقتی من دستوری می‌دهم می‌رود عین دستور من را اجرا می‌کند حتی اگر ۱۸۰ درجه مخالف نظرش باشد.

احیای برجام تا خرداد؟

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «احیای برجام تا خرداد؟» به بررسی پیشرفت مذاکرات وین پرداخت و نوشت: ند پرایس در نشست خبری روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که قرار است یک هیئت آمریکایی به منطقه خاورمیانه سفر کند، آیا جزئیاتی از ترکیب آن دارید و آیا سفرش درباره ایران است، این مطلب را مطرح کرد.

وی اظهار کرد: یک هیئت ارشد متشکل از دستگاه‌های مختلف در هفته آینده به منظور بحث در مورد تعدادی از مسائل مهم مربوط به امنیت ملی ایالات متحده و تلاش‌های مداوم برای تنش‌زدایی در خاورمیانه سفر می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: این هیئت در هیچ یک از موضوعات متمرکز نیست، مطمئناً فقط در مورد ایران و هر چیزی که ممکن است از بحث‌های جاری در وین ناشی شود، متمرکز نخواهد بود.

پرایس اضافه کرد: ما در حال حاضر در دور سوم آنچه که وعده داده می‌شود اقدام چند منظوره است، هستیم همچنان در جایی که قادر به ارتباط غیرمستقیم با هیئت ایرانی در یک گفت‌وگوی عمدتاً متفکرانه، بده بستانی و سازنده بوده‌ایم.

وی ادامه داد: اما هنوز فاصله زیادی برای پیمودن وجود دارد و مسیر بیشتری نسبت به آنچه پیموده‌ایم باقی است. منصفانه است که بگوییم پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ما درک بهتری از آنچه ممکن است لازم باشد انجام دهیم تا ایران به این توافق برگردد، داریم و ارزیابی ما این است که ایرانیان هم درک بهتری از آنچه لازم است برای انطباق دوباره با برجام انجام دهند دارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: با این حال، چالش‌های بزرگ باقی مانده است. من فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم ما در قله هیچ دستیابی به موفقیت نیستیم و یک جاده بالقوه طولانی پیش روی ماست.

احیای برجام تا خرداد؟

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «آشنازدایی از دولت» به بررسی استعفای حسام الدین آشنا از مرکز استراتژیک پرداخت و نوشت: همه او را با نیش و طعنه‌هایش در توئیتر می‌شناسند، پس وقتی این‌گونه توئیت می‌کند که: «حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست / که آشنا سخن آشنا نگه دارد»؛ یعنی پخش فایل صوتی مصاحبه با محمدجواد ظریف، پایان کار حسام‌الدین آشنا در دولت حسن روحانی است. مصاحبه‌ای که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری انجام شده بود و درز آن تا اینجای کار رئیس آن مرکز را به دردسر انداخت.

هرچند ایسنا به نقل از یک منبع مطلع در قوه قضائیه، خبر داده که ۱۵ نفر از عوامل مرتبط با این مصاحبه از سوی دستگاه قضائی ممنوع‌الخروج شدند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز از شکایت برخی از نمایندگان از رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه خبر داده و گفته برای مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری درخواست تحقیق و تفحص شده است.

رئیس‌جمهور در حکمی علی ربیعی، سخنگوی دولت را با حفظ سمت به‌عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری انتخاب کرده است و حسام‌الدین آشنا نیز بعد از رفتن از دولت در رشته‌ توییتی این‌گونه ماجرا را توضیح داد: «مرکز بررسی‌های استراتژیک علاوه بر آنکه ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحلیلی، نظارتی و آگاهی‌رسانی تخصصی در حوزه‌های راهبردی را در دستور کار خود داشته، مسئولیت مستندسازی دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم را نیز بر عهده گرفته است و تاکنون چهار جلد از این مجموعه را آماده انتشار کرده است و در ادامه همین مسیر، در آذرماه ۱۳۹۹ مسئولیت نظارت بر اجرای قرارداد نهاد ریاست‌جمهوری با شخصی حقیقی برای تولید و تدوین محصول فرهنگی_هنری «کارنامه / آن سوی دولت» نیز بر عهده این مرکز نهاده شده است. برنامه «کارنامه / آن‌سوی دولت» مطابق ضمیمه قرارداد با هدف ثبت تلاش‌ها، دستاوردها و تجارب وزرا و معاونین رئیس‌جمهور از طریق گفت‌وگوی صریح، دقیق و نظام‌مند طراحی و اجرا شده است. مقرر شده بود گزیده خروجی‌های تصویری و مکتوب برنامه در توافق با مصاحبه‌شوندگان و با اعمال ملاحظات ضروری، از طریق صداوسیما، نمایش خانگی، مطبوعات و کتاب در دسترس عموم قرار گیرد و نسخه قابلِ‌انتشار محدود آن نیز طبق استانداردهای مرسوم، آرشیو شود.

احیای برجام تا خرداد؟

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «رویاهای بر باد رفته» به بررسی رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات شورا پرداخت و نوشت: «شورا یک اصل مترقی است، به خصوص در دنیای امروز. یا باید مردم در سرنوشت خودشان دخالت داشته باشند یا نه. یا طغیان و استبداد و استکبار و در مقابل استضعاف یا شورا. یعنی اگر این نشد، آن است… از نظر قرآن و از نظر اسلام هر خانه‌ای باید یک مرکز شورایی باشد. هر دهکده و هر گروهی باید در کارشان یک شورایی داشته باشند.»

این جملات بخشی از سخنان مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی است. روحانی انقلابی که نقشی مؤثر در پیروزی انقلاب داشت و همواره تلاش می‌کرد که شوراها به عنوان اصلی مترقی در قانون اساسی جمهوری اسلامی گنجانده شوند. البته این اصل بنیادین تا روی کار آمدن دولت سیدمحمد خاتمی مغفول ماند ولی به هر حال این امید وجود داشت که توجه به این اصل به پیشرفت دموکراسی در کشور کمک کند. حالا در آستانه تشکیل دوره ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا نگرانی‌های جدی در این باره شکل گرفته است.

شاید آن زمان که آیت‌الله طالقانی درباره ضرورت تشکیل شوراها برای مردم سخن می‌گفت، کمتر کسی تصور می‌کرد پس از شکل‌گیری شوراها، این نهاد مردمی به سمتی برود که امکان کاندیداتوری و شکل‌گیری انتخابات آزاد کمی دشوار و دور از دسترس به نظر برسد. طی روزهای گذشته در شهرهای مختلف ایران بسیاری از کاندیداهای جریان‌های سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبی که برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نام‌نویسی کرده بودند، رد صلاحیت شدند؛ رویدادی تلخ که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران، از ۲۱ عضو فعلی شورای شهر، تنها ۱۲ نفر نام‌نویسی کرده بودند که از این تعداد بنا بر گزارش‌های مختلف ۱۰ نفر رد صلاحیت شده‌اند. خبری که باعث شد زنگ خطر و هشدار در مورد رد صلاحیت گسترده در انتخابات پیش‌رو به صدا درآید.

بر اساس مواد ۵۰ قانون و ۵۱ آئین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای شهر و روستا، نشست بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران توسط هیئت اجرایی این حوزه انتخابیه در ۹ فروردین ۱۴۰۰ برگزار شد و تا ۲۲ فروردین مهلت داشتند تا نتیجه اولیه احراز صلاحیت‌ها را به هیئت نظارت مرکزی اعلام کنند. همین موضوع واکنش سیاسیون کشور را برانگیخته است که شاید مهم‌ترین‌شان ویدئویی بود از سخنرانی اخیر سیدحسن خمینی که در انتقاد از رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا، در صفحه رسمی اینستاگرام او منتشر شد.

آنجا که سیدحسن خمینی می‌گوید: «هیچ راهی جز «بازگشت به مردم» و هیچ چیزی برای کشور واجب‌تر از یک «انتخابات پرشور» و «شامل» نیست. انتخابات «شامل» یعنی باید همه در آن نماینده داشته باشند. شرط اول آن این است که بساط تنگ نظری و حذف برداشته شود. «تقسیم بر دو کردن» نیروهای کشور باعث ترفیع چاپلوسان و متملقانی می‌شود که اتفاقاً به سخنانی که می‌گویند هم باور ندارند.»

احیای برجام تا خرداد؟

روزنامه کیهان، در صفحه نخست خود با تیتر «رسوایی پشت رسوایی از فایل صوتی تا جدول جعلی ایرنا» نوشت: بعد از بالا گرفتن واکنش‌ها پیرامون رسوایی فایل صوتی ظریف بود که رسانه‌های جریان تحریف و خبرگزاری دولت سعی کردند با انتشار اخبار جعلی مبنی بر دستکاری جداول بودجه ۱۴۰۰ از سوی مجلس شورای اسلامی، از ضریب رسوایی فایل صوتی، افکار عمومی را جهت‌دهی و وارد فاز درگیری با مجلس کنند؛ تلاش محکوم به شکستی که رسوایی دیگری را برای جریان تحریف رقم زد.

در یک فایل صوتی که یکشنبه هفته گذشته از منابع خبری اپوزیسیون و معاند منتشر شد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در مصاحبه با یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با بیان مسائل و موضوعاتی خلاف واقع و مغایر با منافع ملی، با اشاره به دوگانه کذایی «دیپلماسی- میدان» مدعی شد که همواره دیپلماسی را برای «میدان» و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هزینه کرده است.

یکی از خطاهای راهبردی ظریف و البته منتشرکنندگان فایل صوتی این بود که در بخشی از محتوای این فایل، وزیر خارجه ایران با طرح مسائلی مانند سفر سردار سلیمانی به روسیه بدون هماهنگی با وزارت خارجه، افزایش پروازهای هواپیمایی هما به سوریه تحت‌فشار سردار سلیمانی، دخالت سردار سلیمانی در مذاکرات، بی‌خبری وزیر خارجه ایران از اقدامات نظامی ایران و… انتقادات غیرواقعی را علیه شهید سلیمانی مطرح کرد. انتقاداتی که به شائبه انتخاباتی بودن و دوگانه‌سازی «جنگ و صلح» از سوی دولتی‌ها دامن زد و موج گسترده‌ای از واکنش‌ها را برانگیخت؛ بازخوردهایی که جریان تحریف را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذاشت و آنان را وادار ساخت تا به شگردهای روانی و جعل خبر برای انحراف افکار عمومی روی بیاورند.

روحانی، رئیس‌جمهور چهارشنبه گذشته در جلسه هیئت دولت، هدف منتشرکنندگان فایل صوتی را ایجاد اختلاف در درون کشور دانست و از وزارت اطلاعات خواست تا عوامل توطئه فایل صوتی ظریف را شناسایی کند.

احیای برجام تا خرداد؟

کد خبر 490449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.