به گزارش ایمنا، گفتاردرمانی از رشتههای توانبخشی است که از سال ۱۳۵۲ در ایران بنیانگذاری شده است و گروه دانشآموزان جسمی حرکتی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اوتیسم بیشترین خدمات گفتاردرمانی را دریافت میکنند.
بر اساس این گزارش، آموزش و پرورش استثنایی ۷۱۹ نیروی توانبخشی دارد که از این تعداد، ۳۸۶ نیرو، گفتار درمانگر هستند و به ۵۷ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه، خدمات ارائه میدهند. این در حالی است که بر اساس استانداردهای جهانی، برای هر ۲۵ دانشآموز به یک گفتار درمانگر، نیاز است که آموزش و پرورش استثنایی به دلیل کمبود نیروی انسانی برای هر ۱۴۹ دانشآموز یک گفتار درمانگر دارد و به حدود ۲ هزار نیروی گفتار درمانگر دیگر نیاز است. یکی از دلایل کمبود نیروهای توانبخشی، نبودن آنها جز طبقه بندی مشاغل است که امکان استخدام آنها را بر اساس ماده ۲۸، با مشکل مواجه کرده است که در این زمینه اقداماتی برای رفع مشکل انجام شده است.
در این گزارش آمده است؛ در سال گذشته ۴ میلیارد برای ارائه خدمات و ۳ میلیارد برای خرید تجهیزات توانبخشی به ویژه در رشتههای گفتاردرمانی و کاردرمانی اختصاص یافت. همچنین در سال گذشته، پیشبینی آموزش و پرورش استثنایی، ۶۰ درصد ارائه خدمات توانبخشی بود که خوشبختانه به ۸۱ درصد رسید و تعداد ۲۷ هزار دانش آموز خدمات توانبخشی را دریافت کردند و برای امسال ۹۰ درصد ارائه خدمات توانبخشی پیش بینی شده است.
با توجه به شیوع بیماری کرونا و استمرار روند آموزش از طریق شبکه شاد؛ تاکنون ۵ هزار فایل آموزشی، برای دانشآموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است. همچنین تعداد ۱۱۷۸ محتوا در حوزه گفتاردرمانی تهیه شده که تاکنون ۲۰۰ محتوا بارگذاری شده است.
منبع: ایسنا
نظر شما