به گزارش ایمنا، مسعودی فرید در خصوص اقدامات شاخص معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی در سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که سال گذشته بر روی آن متمرکز شدیم موضوع راه اندازی سامانه فرزندخواندگی بود. موضوع فرزندخواندگی از مسائل بسیار مهم در سازمان بهزیستی است، به ویژه بعد از قانون سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی و آئیننامههایی که در سال ۹۴ به تصویب هیأت دولت رسید روند فزایندهای در موضوع فرزندخواندگی ایجاد شد و نه تنها قانون، بلکه تلاش سازمان بهزیستی و همکاران ما به تحقق دادن به این شعار اصلی که جای کودک در خانواده است باعث شد همکاران تلاش بیشتری کنند و با بررسی دائمی پروندههای کودکانی که در مراکز شبه خانواده حضور دارند، کودکانی که قابل رفتن به عنوان فرزندخوانده هستند را شناسایی کنند.
وی ادامه داد: اما این در فرم کاغذی بود و هم دسترسی مردم را به فرآیند فرزندخواندگی سخت میکرد و هم ممکن بود حضور مکرر مردم بوروکراسی اداری را طولانیتر کند.
به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با راه اندازی سامانه فرزندخواندگی که از اردیبهشت سال گذشته رسماً شروع به کار کرد، باعث شد مردم بتوانند با وارد شدن به این سامانه هم اطلاعات خود را بیشتر کنند، به طور مثال با قانون فرزندخواندگی آشنا شوند و آئیننامههای مربوطه را مطالعه کنند و با آگاهی بیشتری بتوانند وارد موضوع فرزندخواندگی شوند. در آنجا سوالاتی از خانوادهها پرسیده میشود و این کمک کرد که خانوادهها به طور شفافتر نیازهایشان را مطرح کنند. روند کار به گونهای است که سامانه به افراد پاسخ میدهد و هر زمانی که مرحلهای از کار پیش رود میتوانند پروندهشان را رهگیری کنند و ببینند در چه مرحلهای قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: کودکی که در استانی وجود دارد ممکن است در آنجا داوطلبی برای فرزندخواندگی نباشد اما ممکن است استانهای دیگر داوطلب باشند و یا بالعکس، خانوادهای که در استان دیگر است در آن استان فرزندی برای او نباشد اما در استان دیگری این امکان وجود داشته باشد. در حقیقت سامانه فرزندخواندگی کمک کرد بتوانیم دسترسیها را راحتتر کنیم و موضوع فرزندخواندگی را تسهیل کنیم.
افزایش ۱۰ درصدی فرزندخواندگی در سال ۹۹
فرید با بیان اینکه در سال قبل و امسال که هنوز درگیر موضوع کرونا هستیم، جمعبندی که داشتیم نشان میدهد فرزندخواندگی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است و این جای امیدواری دارد، گفت: امید است روزی برسد ما دیگر جایی به عنوان مرکز نگهداری شبانهروزی نداشته باشیم و بتوانیم با روشهای مختلف در کمترین زمان کودکان را در قالب خانوادهها (چه خانوادههای دائمی و چه خانوادههای موقت) به آن خانواده دهیم و یا در آنجا جانمایی شوند تا بتوانند محبت و عاطفه پدر و مادری را از نزدیک احساس کنند که این میتواند در رشد روانی و اجتماعی کودکان نقش بسزایی داشته باشد.
واگذاری ۸۰۰۰ دستگاه تبلت به فرزندان امدادبگیر بهزیستی
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به بخش دیگری که در موضوع کرونا بسیار مهم بود اشاره کرد و افزود: بسیاری از فعالیتها به مجازی تبدیل شده؛ بسیاری از فرزندان تحت پوشش سازمان عمدتاً گروههایی هستند که نیازمند کمک هستند و بسیاری از آنها توان اینکه برای خود تبلت یا لپ تاپ بخرند را نداشتند. فرزندانی در مراکز بهزیستی هستند و خیران خودشان به هر طریقی تعدادی تبلت و تلفن همراه برایشان فراهم کردند اما فرزندانی هم بودند که در داخل خانواده نیازمند و در قالب فرزند امدادبگیر زندگی میکنند. کاری که ما توانستیم با همکاری سایر نهادها به ویژه بنیاد مستضعفان و دیجی کالا و رایتل انجام دهیم این بود که حدود ۸۰۰۰ دستگاه تبلت را به فرزندان امدادبگیر، با حفظ کرامت انسانی ارائه دهیم.
مدیریت ۶۴۰ مرکز نگهداری شبانهروزی کودکان و نوجوانان توسط بخش غیردولتی و خیریهها
وی در ادامه به موضوع دیگری که در حوزه کودکان و نوجوانان موردتوجه است اشاره کرد و گفت: از حدود ۶۸۰ مرکز نگهداری شبانهروزی کودکان و نوجوانان که در سازمان داریم حدود ۶۴۰ مورد از این مراکز توسط بخش غیردولتی و خیریهها مدیریت میشود و جز شرکاء و همکاران اصلی ما هستند.
فرید افزود: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی اعتقاد دارد که نقش سازمان به عنوان نهاد سیاستگذار عمدتاً سیاستگذاری است از طرفی باید بر روند اجرای کار نظارت و فرآیندها را تسهیل کند؛ علاوه بر این باید موانع را از سر اجرای کارها بردارد و اگر مؤسسات و خیرانی تمایل دارند در عرصه این خدمات ورود پیدا کنند، بتواند تسهیلگری لازم را انجام داده و گرهگشاییها صورت گیرد.
شیرخوارگاهها به بخش غیردولتی واگذار میشوند
معاون بهزیستی کشور اظهار کرد: در گذشته مدیریت سنین سه سال به بالا را به بخش غیردولتی (در قالب ماده ۲۶) واگذار کرده بودیم و این مسئله مطرح شد که ما میتوانیم حتی شیرخوارگاهها را هم به متقاضیان دهیم البته متقاضیان صاحبان صلاحیت و کسانی که سابقه کار در این زمینهها را دارند و از لحاظ رفتاری و سلامت همهجانبه مورد تأیید هستند. خوشبختانه فرآیند آن در تمام استانها انجام شده و هر استانی فراخوان داده شده که هر کسی که تمایل به این کار دارد وارد عرصه شود. به قدری این موضوع مهم بود که ما مصاحبه با این مؤسسات داوطلب را در ستاد کشور مدیریت کردیم، البته به دلیل شرایط کرونا مصاحبهها همگی به صورت مجازی برگزار شد.
فرید در بخش دیگری خاطرنشان کرد: با مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره این مؤسسات مصاحبهها را انجام دادیم و بررسیهای دیگری نیز توسط همکارانمان در بخشهای دیگر انجام شده و این فرآیند رو به اتمام است. این استفاده از ظرفیت خیران و مؤسسات صاحب صلاحیت برای شیرخوارگاه یکی از نکاتی بود که در سال ۹۹ شروع کردیم و امسال به عملیات منجر میشود.
منبع: ایسنا
نظر شما