به گزارش ایمنا، در معرفی این کتاب آمده است: هر «اثر هنری» پس از پایان فرآیند خلق یک «متن هنری» به شمار میآید. هر «متن هنری» به تنهایی و در کنارِ متون هنری دیگر و همچنین در یک بستر فرهنگی قابل نقد و بررسی است. نقد متون هنری نه تنها مایه رشد و بالندگی سنّتِ هنری و ادبی در هر جامعهای است، بلکه موجب تکامل جهانبینی مخاطبان خود نیز میشود؛ زیرا رابطه بین مخاطب و متون هنری رابطهای تکسویه نیست، رابطهای تبادلی است. از رهگذر تبادل و تعامل مخاطب و متون هنری است که معنا خلق و به یک واقعیت فرهنگی-تاریخی تبدیل میشود.
«هیاهوی متن» (نقد متون هنری معاصر در ایران) با هدفِ آموزش و فراهمسازی زمینه شکوفایی «نقد عملی» بر پایه رویکردهای علمی روزِ دنیا در عرصه هنر و ادبیات نگاشته شده است.
در این کتاب علاوه بر طرح رویکردهای شناختهشده همچون فرمالیسم، روانکاوانه، مارکسیستی، ساختارگرایانه، و فمینیستی، رویکرهای جدیدی همچون شالودهشکنانه، تاریخگرایی نوین، اقتباس، بومگرایانه و جهانی شدن به بحث گذاشته شدهاند. همچنین در پایان کتاب ذیل عنوان «پایانی برای آغازی دیگر» در مورد مرگ پسامدرنیسم و ظهور جریانهای جدید اندیشه در دنیا مثل دیجیمادرنیسم و آلترمادرنیسم سخن به میان آمده است.
نقدِ علمی بر اساس رویکردهای یادشده نقشی کلیدی در درک و دریافت ژرفِ متون هنری ایفا میکند، بنابراین کتاب حاضر میکوشد تا در گام نخست تعریفی دقیق و ساده از «نقد» ارائه دهد. در گام بعدی تلاش خود را بر بیانی نو و کاربردی از رویکردهای مختلف نقد هنری متمرکز میکند تا راه را برای استفاده عملی و گام به گام دوستداران نقد از این رویکردها هموار کند. به علاوه برای ملموستر شدن هرچه بیشتر نظریهها و رویکردها برای خوانندگان، نمونه متون هنری برگزیدهشده برای نقد عملی از هر ژانر و شکل هنری همچون داستان، شعر، فیلم، تابلو نقاشی و نمایش، و تنها و تنها از آثار معاصرِ ایرانی انتخاب شدهاند. آثار هنری نقد شده محدود به آثار شناختهشده همچون داستانِ «عروسک پشت پرده»، داستانِ «ماهی سیاه کوچولو» و فیلم «مارمولک» نبوده، بلکه آثاری از هنرمندان جوان را هم در بر میگیرد.
منبع: ایسنا
نظر شما