به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، در ابتدا محمد رحمتی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: متاسفانه "پژوهش" غربت خاصی در کشور ما دارد و اگر زمانی گفته میشد بودجهای برای پژوهش وجود ندارد، امروز با وجود تامین بودجه، رغبت چندانی از سوی دانشگاهیان و پژوهشگران، برای پژوهش ۹ وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، معمولاً سطح کیفی پژوهشها، رضایت بخش نیست. متقابلاً نیز در تولید آثار سینمایی و سمعی بصری، آنطور که باید و شاید به پژوهش اهمیت داده نمیشود و این مسئله بغرنجی است!
وی ادامه داد: ما از خلال این جایزه، برای اولین مرتبه، شروع به تدوین و تالیف کتاب مجموعه مقالاتی به زبان انگلیسی در مورد سینمای ایران با یک انتشارات معتبر بینالمللی کردهایم که علاوه بر اینکه پژوهشگرانی مطرح در آن همکاری میکنند، داوری آن نیز در داخل کشور انجام میشود؛ بنای ما این بوده که به امید خدا، این کار آغازی برای گفتمان سازی علمی در مورد سینمای ایران در فضای بینالملل شود.
بهروز محمودی بختیاری دبیر جایزه نیز گفت: تا به امروز یکی از تفاوتهایی که امسال در بخش آثار داشتیم این بود که از مقالات جدید که در جایی منتشر نشدهاند نیز داشته باشیم و به بخش بینالملل نیز نگاه جدی داشتیم که در پی این نگاه شاهد مقالاتی از پژوهشگران برجسته کشورهای مختلف بودیم.
بختیاری با بیان اینکه استقبال در بخش مقاله و پایان نامه بیشتر بود، بیان داشت: خوشبختانه شاهد حضور مقالات و پایان نامههای خوب و متعددی هم از کشور خودمان و هم از کشورهای دیگر بودیم که تا به حال در جایی منتشر نشدهاند.
وی با بیان اینکه ۲۰ مقاله خارجی دریافت شده است، یادآور شد: از ۲۵۳ اثر دریافت شده، ۶۸ اثر به مرحله داوری راه پیدا کردهاند.
در ادامه محمدرضا اصلانی نیز گفت: اقدامات خیلی خوبی در این دوره انجام شده که نشانگر تلاش دستاندرکاران جایزه است و خوب است برای پژوهشهایمان تاریخ ایجاد کنیم زیرا تاریخ هر جریانی، تفکر پشت آنرا مشخص میکند و موضوع مهم دیگر این است که از پژوهشگران بزرگمان بخواهیم تا اثر جدید به ما ارائه دهند و دانشجویان و صاحب نظران این حوزه بتوانند از این پژوهشها بهره ببرند و بدین شکل نباشد که خلاصهای از نظرات یک نظریهپرداز خارجی را انتخاب کنیم و چند مصداق ایرانی را نیز کنار آن قرار دهیم.
فرشاد فرشته حکمت نیز گفت: این جایزه به شکل خوبی طراحی شده است به شما تبریک میگویم. در برگزاری جایزه پژوهش سینمایی باید به این نکته توجه داشته باشیم تا مقالاتی که جنبه کاربردی دارند به رشد سینمای ایران کمک کنند که این امر مبتنی بر آسیب شناسی پژوهشگران است و همچنین محصول پژوهش باید به نوعی مورد استفاده تهیه کنندگان و کارگردانها قرار گیرد. همچنین جایزه پژوهش سینمایی باید با جشنوارههای سینمایی دیگر (فجر، کودک، مستند و …) در ارتباط باشد و به واسطه پژوهشهای کاربردی در سینمای ایران یک گام برداشته شود.
در ادامه محمدباقر قهرمانی نیز گفت: من معتقدم پژوهشها باید به شناخت سینمای ایران و همچنین جریان فیلمسازی کمک کند و تنها به صرف نوشته شدن یک مقاله پژوهشی نباشد.
محمدعلی نجفی که در این جلسه حضور داشت نیز گفت: باید شرایط به گونهای باشد که بین تحقیقات و سینمای ایران ارتباطی بوجود آید زیرا من معتقدم برخی از تحقیقات و پژوهشها را میتوان در فیلمهای سینمایی ببینیم. قطعاً اگر تحقیقات رادر بدنه سینما ببینیم نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.
در ادامه احمد الستی نیز گفت: همانطور که اشاره شد در این دوره جایزه پژوهش سینمایی مقالات خارجی از کشورهای مختلفی ارسال شده است خوب است این مقالات ترجمه شود و در اختیار دانشجویان نیز قرار گیرد زیرا پژوهشهای سینمایی در دانشجویان سینمایی بُرد کمی پیدا میکند بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود تا این مقالات و پژوهشها در اختیار آنها قرار گیرد.
روح الله حسینی نیز با اشاره به اینکه هنوز سوالهای زیادی در سینما بی پاسخ مانده است، بیان داشت: هنوز پاسخهای این سوال مهم و اساسی درباره اینکه مهمترین مشکل سینمای ایران چیست در اختیار پژوهشگران و دانشجویان قرار نگرفته است درحالیکه حاصل جمع بندی این سوال میتواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. وی ادامه داد: "یادداشتهای تحلیلی" که در این دوره طراحی شد و با دعوت از پژوهشگران و بزرگان سینما به نگارش درآمد، با این هدف طراحی شده است.
در پایان پوستر چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی با طرحی از مهدی مهدی سبحانی رونمایی شد.
گفتنی است که اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال ایران در فروردین ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
نظر شما