به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش، در نوزدهمین نشست گفتوگوی هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و سایر دستگاههای دولتی که با محوریت موضوع گفتوگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی و علیاکبر مونسان در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، تعدادی از اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامههای آموزشوپرورش پرداختند.
مهراله رخشانیمهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، اظهار کرد: تعداد مدارس ماندگار آموزشوپرورش ۵۰ واحد است که باید برای نگهداری آنها چارهای اندیشیده شود. برای تعمیر و نگهداشت مدارس ماندگار، نیازمند منابع مالی هستیم؛ لذا از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی انتظار همکاری داریم. پیشنهاد میکنیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ردیف اعتباری برای نگهداری و تعمیر مدارس ماندگار در بودجه خود بگنجاند.
سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در این نشست، اظهار کرد: در طراحی و پوشش لباس و همچنین هویت اسلامی-ایرانی، فضاهای آموزشی دو موضوع مشترک آموزشوپرورش و میراث فرهنگی و گردشگری برای همکاری است.
وی ادامه داد: در هر استان میتوان قدیمیترین مدرسه را به مرکز گردشگری تبدیل کرد و این موضوع نیازمند همکاری مشترک دو وزارتخانه است.
علی الهیار ترکمن، معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با ارائه آمار و ارقام مراکز رفاهی، فرهنگی و گردشگری آموزشوپرورش اظهار کرد: برای توسعه مراکز رفاهی و گردشگری از بودجه دولتی استفاده نمیکنیم؛ بلکه این مراکز با استفاده از درآمدهای خود توسعه مییابند.
وی افزود: قبل از شیوع کرونا سالانه بیش از ۴ میلیون روز فرهنگی از مراکز رفاهی و گردشگری آموزش و پرورش استفاده میکردند لذا این موضوع میتواند مورد توجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قرار گیرد و همکاری بیشتری با آموزشوپرورش داشته باشد.
الهیار گفت: توجه آموزشوپرورش به ایجاد و توسعه مراکز درمانی است. اکنون ۱۴ مرکز درمانی داریم که بهصورت رایگان یا نیمه رایگان به بازنشستهها ارائه خدمت میکنند.
وی ادامه داد: آموزشوپرورش در حفظ و انتقال میراث معنوی فعال است و فعالیتهایی مانند؛ شاهنامهخوانی، حافظ خوانی و … را در فعالیتهای خود قرار داده است، بنابراین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میتواند برای احیای این سنت حسنه، با آموزشوپرورش همکاری کند.
علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه نیز در این نشست اظهار کرد: از ۱۶۰ رشته کاردانش، تعداد ۹ رشته مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است که این رشتهها ۵ درصد رشتههای کاردانش را تشکیل میدهند و تمایل داریم با رعایت استانداردها، رشتههای مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی را توسعه دهیم.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۷۰۰ هنرجو در رشتههای مرتبط با گردشگری تحصیل میکنند و هرسال ۶۰۰ نفر از این هنرجویان این رشتهها فارغالتحصیل میشوند که این آمار نسبت به نیاز جامعه بسیار کم است.
معاون آموزش متوسطه بر ضرورت توسعه رشتههای؛ «مهمانداری» و «هتل داری» و رستوران تأکید و عنوان کرد: در شاخه فنی و حرفهای ۵۰۰ هنرجو در رشتههای مرتبط با گردشگری در حال تحصیل هستند.
نظر شما