شرکت خدمات بازرگانی تاجر فعال در حوزه بازرگانی از ابتدای سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. هم اکنون بسیاری از بازرگانان در سطح کشور جهت امور وارداتی و صادراتی خود از تاجر مشاوره و کمک میگیرند. تاجر توانایی ارائه خدماتی نظیر حمل و نقل بین المللی، ترخیص کالا و سورس یابی را به صورت تخصصی دارد. تاجر با همکاری شرکای توانمند خود در کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات، کویت، کره جنوبی و عمان دارای یک شبکه اجتماعی قوی و هوشمند از فعالان حوزه بازرگانی میباشد و میتواند با بهترین قیمت و زمان به بازرگانان و صاحبان کسب و کار ارائه خدمت کند.
خدمات تخصصی تاجر عبارتند از:
- حمل و نقل بین المللی هوایی
- حمل و نقل بین المللی دریایی
- ترخیص کالا از کلیه گمرکات کشور
- سورس یابی و خرید کالا
- انبارداری در کشورهای چین و امارات
- مشاوره رایگان در حوزه خدمات بازرگانی
شرکت خدمات بازرگانی تاجر با همکاری دهها متخصص در حوزه ترخیص کالا و با تکیه بر توانمندی اطلاعاتی و تجربیاتی که طی سالها فعالیت در حوزه ترخیص کالا کسب نموده توانسته است کارنامهی درخشانی از خود در این صنعت بر جای بگذارد.
تلاش ما همواره بر این بوده تا با کمترین هزینه و در کمترین زمان کالای مورد نظر بازرگانان را طی فرایندهای قانونی به کشور وارد نمائیم.
هزینه ترخیص کالا از گمرک
هزینه ترخیص کالا شامل موارد متعددی از جمله هزینههای مربوط به انبار داری، باربری و تخلیه بار، بدرقه کالا، هزینههای مربوط به کارشناسی کالا و… است که از صاحب محصول دریافت خواهد شد. علاوه بر موارد ذکر شده ۵% ارزش گمرکی محصولات به علاوه سود بازرگانی نیز از صاحب محصول گرفته خواهد شد که این هزینه توسط سازمان گمرکی ایران دریافت خواهد شد.
مراحل ترخیص کالا از گمرک ایران شامل موارد زیر است:
- انجام ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت
- دریافت گواهی ترخیص از شرکت حمل کننده کالا برای محصولاتی که به صورت دریایی ارسال شدهاند یا دریافت قبض انبار برای کالاهایی که با هواپیما یا به صورت زمینی ارسال شدهاند.
- اظهار کالا
- آماده سازی کالا جهت ارزیابی در سازمان گمرکی کشور
- فرایندهای مرتبط با ارزیابی و کارشناسی کالا
- واریز هزینههای مربوط به امور گمرکی
- ارسال محموله به پایانه حمل و نقل
- بارگیری و خروج کالا از گمرک
ترخیص کالا در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در حال حاضر عملاً به دو صورت انجام میشود. مدل اول بدین گونه است که ترخیص کار بر روی کارت بازرگانی خود یا کارتهای بازرگانی که در اختیار دارد فرآیند ترخیص را به اتمام رسانده و با مشتری بر مبنای قیمت تمام شده ای که در ابتدا اعلام کرده تسویه مینماید. در این حالت مشتری از ریز هزینهها مطلع نخواهد شد و عملاً گمرک صاحب کالا را ترخیص کار یا صاحب کارتی که با آن ترخیص انجام شده است خواهد شناخت. در این حالت عملاً همه چیز به اعتماد طرفین بر میگردد. چون ترخیص کار از نظر قانونی صاحب کالا شناخته شده و هر گونه مشکلی که پیش بیاید دست مشتری عملاً به جایی نمیرسد. اما مزیت این مدل ترخیص در این است که اگر فرآیند ترخیص در موعد مقرر توافق شده بین طرفین به اتمام برسد عملاً بازرگان هیچ استرس و فشاری را در طول مدت زمان ترخیص متحمل نشده است و کار اصطلاحاً بسیار تمیز تحویل وی گشته است. بسیاری از ترخیص کارها مایل هستند تا بدین گونه فرآیند ترخیص را برای مشتریان خود انجام دهند. زیرا ترخیص کار در این حالت احتمالاً سود بیشتری نصیبش خواهد شد.
حالت دوم که بسیار معروف و درست میباشد مدل حق العملکاری است. ترخیص کار گمرک یا حق العمل کار در گمرک به شخصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) اطلاق میگردد که تشریفات گمرکی کالای متعلق به شخص دیگری را به وکالت از طرف آن شخص در گمرک انجام بدهد. در این حالت فرآیند ترخیص بر روی کارت بازرگانی مشتری (بازرگان) انجام میشود و ترخیص کار موظف است تمامی ریز هزینهها را به صاحب بار اعلام نماید. در این حالت از منظر قانونی صاحب بار خود مشتری میباشد چون ترخیص بر روی کارت بازرگانی خودش انجام شده است. هیچ ترخیص کاری بعنوان حق العمل کار در گمرک پذیرفته نمیشود مگر اینکه پروانه مخصوص این شغل را از اداره کل گمرک دریافت نموده باشد. در این حالت ترخیص کار پس از اعلام ریز هزینهها مبلغی را تحت عنوان کارمزد از مشتری دریافت مینماید. این حالت بسیار قانونیتر، رسمیتر و شفافتر میباشد. فلذا شرکتهایی که به صورت رسمی و قانونی فعالیت مینمایند و کلیه تراکنشهای خود را به اداره دارایی و مالیات نشان میدهند از این حالت در ترخیص خود استفاده میکنند. مشتریانی که با دریافت ارز دولتی و یا ارز نیمایی اقدام به واردات کرده اند حتماً بایستی از این حالت در راستای ترخیص کالا خود استفاده کنند.
مشکلات رایج بین بازرگان و ترخیص کار
یکی از مشکلات فرآیند ترخیص کالا، مشکلاتی است که بین ترخیص کار و بازرگان در حین کار رخ میدهد. معمولاً ترخیص کارها زمانی را جهت انجام ترخیص پیش بینی مینمایند. بعضاً دیده شده است که بار مشتری در طول این مدت ترخیص نشده است و بازرگان با مشکلات عدیده ای مواجه شده است. این امر منجر به بروز اختلاف بین طرفین میگردد. همچنین دیده شده است که ترخیص کار در راستای فرآیند ترخیص نکاتی را مد نظر قرار نداده و بار پس از رسیدن به ایران درگیر فرایندهای دریافت مجوزهایی جهت ترخیص شده است که قبلاً این موارد توسط ترخیص کار به بازرگان اطلاع داده نشده و بازرگان دچار مشکلات عدیده ای جهت ترخیص میشود. کار کردن با ترخیص کار مطمئن برای بازرگانی که واردات مستمر دارد بسیار حائز اهمیت است. ترخیص کار حرفه ای همواره قبل از شروع کار همه مدارک قبل از ورود کالا به گمرک کشور مقصد را دریافت مینماید. این مدارک بایستی در دسترس ترخیص کار برای ترخیص کالا قرار گیرد حال اگر به مجوزهای دیگری از قبیل ((گواهی بهداشت یا قرنطینه)) نیز نیاز داشته باشید باید این موارد را نیز به لیست مدارک مورد نیاز جهت شروع کار ترخیص کالا اضافه نمود و یا اینکه برای برخی کالاهای خاص ممکن است مدارک خاصی مورد نظر باشد که بستگی به نوع کالا دارد.
شرکت خدمات بازرگانی تاجر با در دست داشتن شبکه اجتماعی گسترده ای از ترخیص کاران فعال و خوش سابقه در سطح کشور میتواند بارهای بازرگانان را با بهترین قیمت و در کمترین زمان ترخیص نماید
نظر شما