به گزارش ایمنا، رضوان حکیمزاده، درباره حضور دانش آموزان کلاس اول و دومی در مدارس از ابتدای بهمنماه، اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین مصوبات خود اجازه بازگشایی مدارس به صورت محدود برای دانش آموزان پایههای اول و دوم دبستان و دروس شایستگیهای فنی حرفهای و کاردانش را داده است.
وی افزود: با توجه به بررسیهای انجام شده و ویژگیهای دانش آموزان در سنین پایههای اول و دوم دبستان و اهمیت یادگیریهای پایه که باعث موفقیتهای تحصیلی بعدی برای این دسته از دانش آموزان است، لزوم آموزش حضوری پایههای اول و دوم بیشتر از هر زمان دیگری احساس میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان کلاسهای اول و دوم دبستان یادگیرندگان خود راهبر نیستند و همچنین یادگیری حروف الفبا و مهارتهای پایه سواد خواندن، نوشتن و حساب کردن در کودکان بدون ارتباط با معلم و بدون درک فضای مدرسه و کلاس بسیار دشوار است و در واقع امکان پذیر نیست.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: همچنین دانش آموزانی وجود دارند که امکان برخورداری از حمایت پدر و مادر برای کمک تحصیلی در خانوادههای کمتر برخوردار را ندارند، از این رو این دانش آموزان را میتوان قربانیان اصلی آموزش غیرحضوری دانست.
وی افزود: با توجه به موارد گفته شده ستاد ملی مقابله با کرونا موافقت کرده تا دانش آموزان پایههای اول و دوم دبستان در مناطق زرد و آبی در گروههای کوچک با رعایت پروتکلهای بهداشتی و توجه به شیوهنامههای تعیین شده برای مدارس، بتوانند از آموزش حضوری برخوردار شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین یادآور شد: آموزش حضوری باعث میشود تا عقبماندگیهای تحصیلی دانشآموزان در آموزش مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا جبران شود.
حکیم زاده افزود: با توجه به اینکه یادگیریهای مؤثر برای دانش آموزان اول و دوم ابتدایی، پایهای برای موفقیتهای بعدی است، میزان تسلط بر این پایه، خیلی مورد تاکید است. در شرایط فعلی، علاوه بر ایران سایر کشورها هم اولویت آموزش حضوری را به پایههای اول و دوم ابتدایی گذاشتهاند.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش روز بیست و یکم دی ماه اعلام کرد که کادر اداری و اجرایی تمام مدارس کشور به استثنای مناطقی که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، از ابتدای بهمنماه موظف به حضور در مدارس هستند.
وی همچنین آموزش باکیفیت در پایههای اول و دوم مقطع ابتدایی را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: دومین تصمیم ستاد ملی کرونا در رابطه با نحوه آموزش پایههای اول و دوم مقطع ابتدایی بود. آموزش مجازی عملاً برای پایههای اول و دوم مقطع ابتدایی، آموزش مناسبی نیست به همین منظور تمام مدارس این دو پایه در شهرهای زرد و آبی به صورت حضوری برگزار میشوند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مدارسی که دانش آموزان در کلاسهای درس این دوپایه بالاتر از ۱۰ نفر هستند، لازم است دانش آموزان با برنامهریزی مدیران مدارس، در روزهای هفته توزیع شوند. مدیران دقت کنند تا همه دانش آموزان از آموزش حضوری بهرهمند شوند.
حاجی میرزایی همچنین روز بیست و دوم دی ماه با ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مدارس به ادارات کل استانها اعلامکرد: آموزش حضوری شامل دانشآموزان پایههای اول و دوم ابتدایی در مناطق زرد و آبی، دانشآموزان مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از ۵۰ نفر و هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش در وضعیت زرد و آبی میشود.
در بندهای این دستورالعمل آمده است: آموزش حضوری شامل دانش آموزان پایههای اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از ۵۰ نفر (بر اساس آمار ثبت نامی در سناد) در وضعیت آبی و هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش در خوشه دروس شایستگیهای فنی و استاندارد آموزش مهارت و کارآموزی و کارورزی در وضعیت زرد و آبی میشود. (تعداد دانش آموزان در کلاسهای حضوری، حداکثر ۱۰ نفر است)
همچنین در این دستورالعمل تاکید شده است: مدیر مدرسه موظف است نسبت به تشکیل شورای مدرسه اقدام کند و بر اساس مصوبات شورای مدرسه و انجام اقدامات لازم، زمینه حضور دانش آموزان را در مدرسه فراهم آورد. ترتیبات اجرایی، اعم از ابلاغ به مدیران مدارس، تشکیل شورای مدرسه و برنامه ریزی نحوه حضور دانش آموزان در مدرسه و نحوه گروه بندی، نحوه اجرای دستورالعملهای بهداشتی و اطلاع رسانی مناسب و به موقع به خانوادهها باید تا قبل از پایان دی ماه انجام شده باشد. به گونهای که کلیه دانش آموزان مشمول و خانوادههای آنان باید از میزان، زمان، نحوه حضور و دستورالعملهای بهداشتی مربوط آگاه باشند.
ارزشیابی حضوری به شناخت نقاط ضعف و قدرت دانشآموزان کمک میکند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره برگزاری امتحانات حضوری دانش آموزان کلاس اول و دوم دبستان در مناطق زرد اظهار داشت: در حال حاضر امتحانات به شکل سنتی وجود ندارد، ارزشیابی دانشآموزان به صورت کیفی و توصیفی است اما نکتهای که باید به آن تاکید شود، این است که دانشآموزان در پایان این مرحله از آموزش باید به شیوهای مؤثر بتوانند توسط معلمان ارزیابی عملکردی شوند.
وی ادامه داد: معلمان باید اطمینان حاصل کنند که دانشآموزان، مهارتهای کافی را برای خواندن الفبا، خواندن، نوشتن و حساب کردن به دست آوردهاند که این امر هم مستلزم بررسیهای آزمونهای عملکردی است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه ارزشیابیها کیفی و توصیفی است، ارزشیابیهای حضوری به شناخت نقاط قوت و ضعف دانش آموزان، بازخورد به آنها و فراهم کردن فرصتهای یادگیری جبران عقب ماندگیها کمکهای بسیاری میکند.
خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش پیشتر به ایرنا گفته بود که بر اساس آئین نامههای شورای عالی آموزش و پرورش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی در دوره ابتدایی میتواند به صورت تکوینی در طول سال تحصیلی بر اساس اهداف برنامه درسی هر پایه انجام پذیرد و برای اطمینان بیشتر به صورت رسمی و مکتوب در پایان هر نوبت ارائه شود.
وی همچنین گفت: بر اساس پیشنهاد معاونت آموزش ابتدایی، از دانش آموزان پایههای اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی یعنی خواندن و نوشتن و ریاضی، آزمون عملکردی به صورت حضوری در مدرسه با تشکیل گروههای پنج تا هفت نفره و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی صورت گیرد.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به آمار به دست آمده در حال حاضر تعداد دانش آموزان اول ابتدایی در کشور یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۴۳۲ نفر و تعداد دانش آموزان پایه دوم ابتدایی یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۸۵ هزار نفر هستند که در مجموع این تعداد دانش آموزان پایههای اول و دوم ابتدایی به ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۸۱۷ نفر میرسد.
وی گفت: برگزاری حضوری ارزشیابی تحصیلی پایههای اول و دوم ابتدایی فقط در مناطق زرد به دلیل شیوع ویروس کرونا و پس از اخذ مجوز کتبی از کارگروه مدیریت و کنترل بیماری کرونای استانها امکان پذیر است.
منبع: ایرنا
نظر شما