دستکش ننه عصمت، در دستان نویسنده فرانسوی

ویژه‌ برنامه تلویزیونی اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته با پاسداشت سیدمحمود رضوی، تهیه کننده سینما و کلر ژوبرت، نویسنده مسلمان فرانسوی از شبکه افق روی آنتن رفت.

به گزارش ایمنا، ویژه‌برنامه تلویزیونی اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شب گذشته با پاسداشت سیدمحمود رضوی، تهیه کننده سینما و کلر ژوبرت، نویسنده مسلمان فرانسوی از شبکه افق به روی آنتن رفت. میز نقد این ویژه برنامه با حضور نادر طالب‌زاده و ایمان گودرزی، کارگردان مستند «هبوط» برگزار شد.

حمله کمونیست‌ها به آمل در «هبوط»

طالب‌زاده در ابتدای این برنامه گفت: «هبوط» فیلم مؤثری در مورد ماجرای آمل در سال ۶۰ بود که مقدمه این فیلم با صحبت‌های آقای بهروز افخمی شروع می‌شود. کاری که در این مستند انجام دادید، حرکت بسیار خوبی و سنجیده‌ای بود.

وی افزود: مستند «هبوط» کالبد شکافی بسیار خوبی از انقلاب اسلامی ایران بود. زیرا وقتی این فیلم را می‌بینید گویی کل انقلاب را دیدید. کاری که این مستند کرد ۱۰۰ آدم مبلغ دین نمی‌توانستند انجام بدهند. این فیلمی بود که چندباره می‌توانستیم آن را ببینیم. در این واقعه تاریخی مردم فراوانی جان خود را به خطر انداختند تا شهر آمل را نشان بدهند. آقای افخمی در سال ۶۰ این ماجرا را ثبت کردند.

ایمان گودرزی نیز در سخنانی گفت: برای ساخت یک مستند در آرشیو دنبال برنامه‌ای بودم و به فیلم جالبی رسیدم که نسبت به بقیه فیلم‌های سال ۶۰ خاص‌تر بود و گویا پشت آن مطالب مهمی بود. بعد از مقداری تحقیق متوجه شدم که استاد افخمی این فیلم را ساخته بودند.

وی افزود: پس از کمی تحقیق بخش‌های مختلف این فیلم را پیدا کردم. متوجه شدم که در ۶ بهمن سال ۱۳۶۰ اتفاق عجیبی در شهر آمل افتاده و اینگونه شد که تصمیم گرفتم آن اتفاق را امروز دوباره روایت کنم. در این مسیر بچه‌های آمل به ما کمک کردند تا افراد آن زمان را پیدا کنم.

این کارگردان درباره بازخوردهای اثرش، گفت: نمی‌دانستم سامانه «عمار یار» جشنواره اینگونه است که وقتی فیلم پخش می‌شود مردم می‌توانند پیامک بدهند. فردای پخش مستند، وقتی بیدار شدم پیامک‌های فراوانی دیدم که بسیاری از آنها از سمت مازندران بود و بابت ساخت این مستند از من تشکر کرده بودند. البته خیلی دوست داشتم این مستند مورد توجه هیأت داوران هم قرار بگیرد اما امسال آثار بسیار خوب دیگری هم وجود دارد. البته وقتی متوجه شدم که استاد نادر طالب زاده در مورد مستندم مطالبی نوشتند، خیلی خوشحال شدم.

بهروز افخمی نیز در ارتباط تلفنی درباره حمله کمونیست‌های جدایی‌طلب به آمل گفت: ما در تلویزیون یک گروه سیاسی بودیم که در بخش داخلی آن جریان ترورهای سال ۶۰ را در قالب برنامه‌ای به نام «بازی‌خورده‌ها» نشان می‌دادیم که هر هفته پخش می‌شد.

وی افزود: ما در این برنامه با خانواده‌هایی هم که قربانی ترور شده بودند، مصاحبه می‌کردیم. بعد از چند مدت تعطیلی این برنامه، شنیدیم که شهر آمل را گروه «سربداران» تسخیر کردند. آنها با یک گروه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره مائوئیست بودند که شهر را گرفته بودند. روز دوم و سوم بود که به سمت آمل حرکت کردیم، سه روز طول کشید تا به شهر رسیدیم چون برف سنگینی آمده بود و به سختی توانستیم خود را به شهر برسانیم.

افخمی ادامه داد: در سال ۶۰ من ۲۵ سال داشتم. ما ۶ نفر بودیم که ۲ راننده بودیم که به سمت آمل رفتیم، کسی به ما نگفته بود که باید چه کار کنیم اما وقتی فهمیدیم که قضیه آمل جدی است، خودمان تصمیم گرفتیم حرکت کنیم. موضوع آن‌قدر وسیع بود که طی دو هفته، مقدار زیادی فیلم گرفتیم دو هفته هم تدوین فیلم مستند طول کشید.

افخمی با اشاره به مستند «هبوط» خاطرنشان کرد: آقای ایمان گودرزی همت کرد و فیلم آن حادثه آمل را پیدا کرد. ما خودمان فرصت نکردیم که آن را به صورت نگاتیو تبدیل کنیم، خودم تعجب کردم که آقای گودرزی بعد از ۴۰ سال، توانستند آن فیلم را پیدا کردند.

امیدوارم سیدمحمود رضوی به سینما برگردد

بخش بعدی ویژه برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور فرزند شهید صیاد شیرازی در استودیوی برنامه و بیان خاطراتی از پدرش، پس از پخش مستندی درباره سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده آثاری مانند «سیانور»، «ماجرای نیمروز» ۱ و ۲ درباره ترورهای دهه شصت و منافقین برگزار شد.
در مستندی که درباره سیدمحمود رضوی پخش شد، بهروز شعیبی، کارگردان فیلم سینمایی «سیانور» در سخنانی گفت: خوشحال هستم که در ۴۰ سالگی رضوی از او تقدیر می‌شود و امیدوارم سال‌های سال فیلم بسازد و از سینما فاصله نگیرد.

مسعود ده نمکی نیز در سخنانی اظهار داشت: فکر می‌کنم چنین برنامه‌ای، خلأ آن حس می‌شد. عمار محملی است هم برای کشف استعدادها و هم تجلیل بزرگان. تجلیل جشنواره عمار از آقای رضوی، چنین کاری است. حوزه سیاست که آقای رضوی الان وارد آن شده است، به نظر من، لطمه به سینماست، ورودشان به سیاست، مغبون شدن سینماست، فکر می‌کنم باید تجدیدنظر کنند و به سینما برگردند، کار سینما مثل کتاب، ماندگار است اما سیاست مانند روزنامه است.

طالب زاده هم در سخنانی درباره سیدمحمود رضوی بیان کرد: آقای رضوی یکی از تهیه کنندگان برجسته است و خودش اندازه یک کارگردان، سوژه یابی و تیم تولید قوی دارند این مسائل فهم استراتژیک می‌خواهد که ایشان دارند.

اهدای چفیه خونین شهید به سیدمحمود رضوی

در ادامه، بعد از پخش کلیپی درباره مادر شهیدان خالقی پور، با اهدای چفیه شهید رسول خالقی پور، از سیدمحمود رضوی تجلیل شد.

مادر شهیدان خالقی‌پور نیز در ارتباطی تلفنی در سخنانی بیان کرد: مفتخرم که دهمین سالی است که با بچه‌های جشنواره عمار هستم و عوامل جشنواره، من را مادر خود می‌دانند. این چفیه‌ای که هدیه می‌دهم برای فرزندم رسول است که هر موقعی به جبهه و عملیات می‌رفت، این چفیه را می‌بست، بعد از شهادتش، پیکرش ۴۰ روز در زمین مانده بود، وقتی چفیه او را به من دادند. پر از خون بود، من آن را با اشک چشمانم شستم، لیاقت این چفیه، برای افراد خوب انقلابی است. آقای رضوی هم یکی از فرزندان لایق ماست. ان‌شاالله که این هدیه مبارکشان باشد. من فیلم ماجرای نیمروز ایشان را ده بار دیدم، بچه‌های من هم در این عملیات‌ها بودند، من در این فیلم دنبال بچه‌های خودم بودند، این قدر خوب بود که فکر می‌کردم واقعی است. کارهایی که در راه شهدا می‌سازند، شهدا هم به آن هل کمک می‌کنند و هم در آخرت، دستشان را می‌گیرد.

رضوی پس از دریافت این هدیه در سخنانی عنوان کرد: از مادر شهیدان خالقی پور تشکر می‌کنم. افتخار می‌کنم مرا هم فرزند خود می‌دانند. سال‌ها دغدغه ذهنی من بود که وقتی می‌میریم چه چیزی در دست خواهیم داشت که در آخرت عرضه کنیم، حالا حداقل می‌دانم که چنین چفیه‌ای را می‌توانم بگویم دارم.

فرزند شهید صیاد شیرازی نیز فانوس و لوح افتخار جشنواره مردمی فیلم عمار را با امضای مادر شهیدان خالقی پور به سیدمحمود رضوی اهدا کرد.

تقدیر از برگزیدگان «حافظه ملی» و «پایش اجتماعی»

در بخش بعدی این ویژه برنامه، برگزیدگان بخش مسابقه مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» معرفی و تقدیر شدند. محمدصادق شهبازی که به نمایندگی از هیئت داوران «پایش و پالایش ملی» در استودیوی برنامه حاضر شده بود، در سخنانی گفت: خوشحالم که جشنواره عمار به دوره یازدهم خود رسیده است، آثار این بخش جشنواره، نشان می‌دهد که می‌شود شرایط کشور و مسیر انقلاب اسلامی را روز به روز بهتر کرد، مسائل کشور را اصلاح کرد و به پیش ببریم.

وی ادامه داد: این مستندسازان و برخی از این آثار، کارهایی هستند که توانستند یک چیزهایی را در کشور تغییر دهند، امسال در عمار، مستندی داریم که توانسته یکی از بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌های اشتباه درباره کارخانه ماشین سازی تبریز را باطل کند. این مستندسازها می‌خواهند جلوی نق‌زن‎‌ها بگویند که امکان اصلاح و بهبود کشور وجود دارد.

در ادامه این ویژه برنامه برگزیدگان جشنواره در دو بخش مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» تقدیر شدند. هیأت داوران بخش «مستند حافظه ملی (تاریخ سیاسی)» شامل جواد منصوری، مسعود رضایی، جلال غفاری، محمدرضا کائینی و محمدصادق کوشکی ضمن تقدیر از اثر «کمیته» به کارگردانی «عبدالحسین بدرلو» و اثر «۱۹۱۹- نوزده نوزده» به کارگردانی «مهدی صلوات چی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «در لباس سربازی» به کارگردانی «مهدی نقویان» به علت «به علت تبیین مدیریت و فرماندهی برجسته و بسیار تأثیرگذار در ارتباط با دفاع مقدس» و اثر «سرو قامت» به کارگردانی «سعید قنبرزاده محبوب» به علت «معرفی روحانی مجاهد، مردمی و شجاع که همزمان توسط ضدانقلاب ترور شخصیت می شد» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «استان چهاردهم» به کارگردانی «محسن کریمیان» به علت «اهمیت موضوع، تدوین مناسب، مستند افشاگرانه علیه پهلوی» اهدا شد.

هیأت داوران بخش «مستند پایش و پالایش اجتماعی» متشکل از حسن عباسی، محمدصادق شهبازی، ضمن تقدیر از اثر «سقف های معلق» به کارگردانی «محمد نجفی» و اثر «مهاجران» به کارگردانی «سهیلا پورمحمدی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «متری شش و نیم» به کارگردانی «داوود مبصر» به علت «اثر گذار بودن مستند بعد از اکران در مساله دشت مغان و ورود ریاست قوه قضائیه از ابعاد قضائی و حقوقی» و اثر «نفس خوار» به کارگردانی مشترک «محمد محمدی سرشت و علی سلمانی» به علت «مبارزه امیدوارانه و ورود جوانان انقلابی به عرصه مقابله با تخریب محیط زیست» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «قزل قیه» به کارگردانی «سیامک مختاری» به علت «به خاطر خط‌شکنی و توجه به نقض قانون اساسی و مساله انفال و یکطرفه نبودن مستند در پرداخت سوژه» تعلق گرفت. حشمتی که به نمایندگی از مهدی نقویان کارگردان مستند «در لباس سربازی» حاضر شده بود، بعد از دریافت جایزه جشنواره، پیام «مهدی نقویان» را قرائت کرد.

نقویان در بخشی از پیام خود به جشنواره عمار گفته بود: کمتر فیلمساز و مستندسازی است که دغدغه انقلاب اسلامی را داشته باشد و خود را مدیون جشنواره عمار نداند، من هم چنین هستم. بسیار تأسف می‌خورم که نتوانستم امشب در جشنواره حاضر باشم. جایزه جشنواره عمار را به یاد عمار راستین انقلاب، به خانواده مرحوم آیت‌الله مصباح نقدیم می‌کنم.

کریمیان، کارگردان مستند «استان چهاردهم» نیز در سخنانی عنوان کرد: مستندسازی تاریخی، مثل ورود به یک هزارتوی پیچیده است که پر از دالان‌های تاریکی است که نمی‌دانیم در آخر چه در پیش ما وجود دارد. اما بسیاری از وقت‌ها مواجه می‌شویم با برخی از مراکز و سازمان‌هایی که در دادن آرشیو اسناد همکاری نمی‌کنند، کار مستند تاریخی بر اساس همین اسناد و منابع است. تاریخ پر از تکرار است، من می‌خواهم بگویم که با روایت تاریخ، از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم.

سیامک مختاری، کارگردان مستند «قزل قیه» نیز بعد از دریافت فانوس جشنواره در سخنانی گفت: من می‌خواستم تشکر ویژه از مردم سریش‌آباد کردستان داشته باشم که در طول این همه سال، علی‌رغم این مسائل و اتفاقاتی که برایشان افتاده، تحمل کردند، لیاقت آنها بیشتر از وضعیت فعلی است.

«دستکش ننه عصمت» در دستان نویسنده فرانسوی

بخش بعدی ویژه برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، به پاسداشت خانم کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی مقیم ایران اختصاص داشت که کلیپ آن پخش شد و با حضور مادر شهیدان خالقی پور و مادر شهید فلاح پور، «دستکش ننه عصمت»، جایزه ویژه جشنواره به خانم «کلر ژوبرت»، نویسنده ادبیات کودکان اهدا شد. به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این پاسداشت، خارج از استودیوی ویژه برنامه جشنواره عمار برگزار شده بود.

بنا بر این گزارش، بخش بعدی این برنامه، به معرفی بخش سوژه جشنواره عمار با عنوان «قصه ما» به نشانی gheseyemaa.ir اختصاص داشت. در این بخش، کلیپی از بی‌بی فاطمه حقیرالسادات، بانوی دانشمند و مخترع به عنوان یکی از سوژه‌های موفق سایت «قصه ما» پخش شد.

در بخش پایانی این ویژه برنامه نیز کلیپی از «عبدالسلام قحوم»، مسئول گروه سرود انصارالله یمن و سرود این گروه برای شهادت حاج قاسم پخش شد. این سرود با همکاری گروه‌های لبنانی، یمنی و سوری در کمتر از ۱۲ ساعت از شهادت حاج قاسم تولید و پخش شده بود.

کد خبر 467416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.