به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور در یک گفتوگوی زنده رادیویی با بیان اینکه از ماه گذشته تاکنون شاهد افزایش شاخص آلودگی هوا و آلایندههای هوا بودهایم، اظهار کرد: کنترل و مقابله با آلودگی هوا برای مردم و مسئولان به یک دغدغه مهم تبدیل شده است چرا که شهر اصفهان به نسبت سایر شهرها با آلودگی هوای بیشتری درگیر و شهرداری از سال ۹۶ با توجه به ضرورت مطالعه درباره مباحث آلودگی هوا در اصفهان با دانشگاههای اصفهان و صنعتی قراردادی تنظیم کرده است و مطالعات انجام شده در اختیار مسئولان ذیربط قرار گرفته است.
وی ادامه داد: نوع و مقدار آلایندههای جوی در فصول مختلف سال متفاوت است، تعدادی از کامیونها که در شب و در حاشیه شهر تردد میکنند، از عوامل آلاینده و ایجاد آلودگی هوا هستند، خودروهای خدمات دهنده مانند کامیونهای حامل نخالهها و زبالهها نیز که در شب فعالیت میکنند و سبب افزایش آلودگیهای هوا میشوند.
رئیس کمیسیون حملونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با توضیح اینکه هر کدام از وسایل نقلیه به اندازه خود در افزایش آلودگیهوا و آلایندههای جوی تأثیر دارند، اضافه کرد: میزان آلایندههای جوی در اصفهان تنها مربوط به یک سازمان، واحد صنعتی و خدماتی، پالایشگاهها و نیروگاهها نیست و همه سازمانها، ارگانها و حتی شهروندان در این باره مسئول هستند و هرکس باید به سهم خود در کنترل و مدیریت آلودگی هوا نقش مؤثر ایفا کند.
وی با اشاره به راهکارهای کارآمد برای کنترل آلودگی هوا، تصریح کرد: کارخانجات و صنایع نباید توسعه بیشتری داشته باشند، چون مکانیابیهای شده برای صنایع در شهر اصفهان متناسب با ظرفیت شهر اصفهان نیست و باید سرعت مبحث توسعه در صنایع اطراف اصفهان کُند شود و ادامه نیابد تا به کاهش آلودگی هوا کمک بشود.
زندآور خاطرنشان کرد: طی سه دهه گذشته موضوع آلایندههای هوا در شهر اصفهان به وجود آمده و کاهش و رفع آلایندهها به زمان نیاز دارد، اتوبوسهایی که برای حمل و نقل عمومی و یا سایر موارد در شهر، اطراف و شهرهای همجوار تردد میکنند قطعاً در ایجاد آلایندهها نقش دارند.
وی با تاکید بر اینکه ذرات معلق پی ام و مونوکسید کربن و اکسید گوگرد از منابع آلودگی هوا است، اضافه کرد: شهرداری برنامه دارد، حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کند و تا امروز پنج قرار داد تنظیم و امسال حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و خریداری شده است تا عمر ناوگان اتوبوسرانی کاهش یابد؛ تا آخر سال سایر قراردادهای بازسازی را منعقد میکنیم تا اتوبوسها با استاندارهای لازم وارد چرخه حمل و نقل عمومی شوند و از این طریق تا حدودی به کاهش میزان آلایندگی حمل و نقل عمومی کمک خواهد شد. طی سه سال گذشته دولت امکان کمک به ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی را نداشته و حدود سه هزار میلیارد تومان مطالبات از حوزه حمل و نقل عمومی کشوری باید به شهرداری اصفهان پرداخت شود.
۷۰۰ تاکسی دیگر وارد ناوگان حمل و نقل عمومی میشود
رئیس کمیسیون حملونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حدود ۹ هزار تاکسی زرد در شهر اصفهان داریم و عمر تاکسیهای شهر حدود ۱۰ است و این در حالی است که این عدد باید حدود شش سال باشد، ۳۰۰ دستگاه تاکسی زرد را وارد حمل و نقل عمومی کردیم و با این اقدام حدود یک سال از عمر ناوگان تاکسیرانی کم شد، علاوهبر این طی چند ماه آینده حدود ۷۰۰ دستگاه تاکسی دیگر نیز وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان خواهد شد که عمر ناوگان تاکسیرانی را به هفت سال کاهش میدهد.
وی با اشاره به منطقه شاهپور جدید و میزان آلایندههای جوی این منطقه، اظهار کرد: جابهجایی مشاغل موجود در شاهپور جدید به زیرساختهایی نیاز دارد که باید انجام شود تا بتوان این انتقال را انجام داد. تمام عوامل و عناصر باید دست به دست هم بدهند تا بتوان در تمام زمینهها قدمهای مؤثری برای کمک به کنترل و کاهش آلودگی هوا در اصفهان برداشت.
توسعه مترو در برنامه اصفهان ۱۴۰۵
زندآور افزود: آلایندگی صنایع در برخی فصول و قسمتها ممکن است بیشتر از دیگر موارد باشد، اما آلایندگی در سایر موارد نیز وجود دارد و صرفاً صنایع تنها عامل ایجاد آلایندگی نیستند، در برنامه ۱۴۰۵ باید خط دوم مترو اصفهان تکمیل و بهرهبرداری شود و در این زمینه ۱۲ رام قطار شهری باید به مترو اصفهان اضافه شود، در این برنامه اهداف و چشماندازههای مختلفی در زمینههای کمی و کیفی و توسعه حمل و نقل پاک وجود دارد که باید به آنها برسیم.
وی تاکید کرد: آگاهیرسانی و فرهنگسازی در زمینه علل ایجاد آلودگی هوا و راهکارهای کاهش و کنترل آن میتواند اقدامی بسیار مؤثر باشد، ذرات معلق و آلایندههای گازی در هوای شهر اصفهان وجود دارد، حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در اطراف شهر داریم که آلایندههای ایجاد شده توسط آنها به شهر اصفهان سرایت میکند و هشت درصد آلایندگیها را شامل میشود.
رئیس کمیسیون حملونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان توضیح داد: تردد چهار میلیون خودرو در شهر، تردد ۶۰۰ هزار موتورسیکلت، ۹۰۰ اتوبوس شهرداری، یک هزار و ۸۰۰ اتوبوس خدمات دهنده و یک هزار و ۳۰۰ مینیبوس در کنار وجود حدود ۶۰۰ معدن بخشی از عوامل ایجاد کننده آلایندههای جوی هستند که شاخص آلودگی هوا را تا حدود ۲۵۰ نیز در روزهای اخیر افزایش دادهاند و برای حل این معضل باید راهکارهای اساسی در نظر گرفته شود.
نظر شما