به گزارش خبرنگار ایمنا، سرای فرهنگ و قرآن آیتالله هاشمی رفسنجانی، روز گذشته با حضور شماری از علما و اساتید حوزه و چهرههای فرهنگی و سیاسی، سرای فرهنگ و قرآن آیتالله هاشمی در قم افتتاح شد.
این خانه که منزل قدیمی مرحوم آیتالله هاشمی در قم بوده است، در مراسمی با سخنرانی محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و آیات و حجج اسلام مرتضی جوادی آملی، جعفری گیلانی، سید ضیا مرتضوی و محمدعلی ایازی بازگشایی شد و سخنرانان با بیان خاطراتی از آقای هاشمی رفسنجانی، از افتتاح این سرا استقبال کردند.
در این مراسم آیتالله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین، حجتالاسلام سید حسن خمینی، استاندار و شهردار قم و نمایندگانی از بیوت مراجع معظم تقلید حضور داشتند.
مرحوم آیتالله هاشمی از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۵ که ناگزیر شد به دلیل تعقیب ساواک قم را رها کرده و به تهران هجرت کند، در این منزل اسکان داشت و بسیاری از فعالیتهای نهضت امام خمینی مانند زمینه سازی برای مرجعیت امام (ره) پس از رحلت آیت الله بروجردی، انتشار نشریات بعثت و انتقام و جلسات روحانیون فعال در مبارزه از همین منزل سازماندهی میشد.
پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی و برای ترویج فرهنگ قرآنی، بویژه استفاده از تفسیر ۲۳ جلدی راهنما و اثر ۳۱ جلدی فرهنگ قرآن، خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی، تصمیم گرفتند این خانه به سرای فرهنگ و قرآن تبدیل شود تا مورد استفاده پژوهشگران قرآنی و طلاب علاقمند به علوم قرآنی قرار گیرد و با بازسازی و مرمت این خانه که قدمت ۶۰ ساله دارد، سرای فرهنگ و قران آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز افتتاح شد.
آیت الله هاشمی با افراط و تفریط مخالف بود
محسن هاشمی رفسنجانی، فرزند آیت الله هاشمی در این مراسم با اشاره به راه اندازی سرای فرهنگ و قرآن در بیت تاریخی آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم، خدمات این مکان را همواره در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی و قرآنی و خدمت به انقلاب مؤثر دانست و اظهار کرد: امیدواریم از امروز این آثار و برکات در این بیت شریف ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به برخی ویژگیهای اخلاقی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، خاطرنشان کرد: ایشان همواره راه میانه روی و اعتدال را پیش گرفته و به شدت با افراط و تفریط مخالف بودند تا مردم کشورمان با کمترین چالش و دغدغه، به اهداف بالنده انقلاب اسلامی دست یابند.
فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: همین مشی اعتدال و میانه روی آیت الله هاشمی موجب توهین برخی بدخواهان به ایشان شده بود که از خدا میخواهیم آنها را به راه راست هدایت کند.
نگرانی امام (ره) از وضعیت سلامتی آیت الله هاشمی
در ادامه این مراسم، آیت الله جعفری گیلانی، رئیس اسبق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هم به بیان خاطراتی از مبارزات و شکنجههای آیت الله هاشمی رفسنجانی در زندان رژیم شاه پرداخت.
وی با اشاره به قدرت مدیریت هاشمی رفسنجانی، گفت: در دوره تبعید امام، مدیریت نهضت با ایشان بود و نفوذی داشت که بزرگانی چون آیتالله ربانی شیرازی و دیگران هر طرحی او میداد قبول میکردند.
رئیس اسبق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیرگذاری هاشمی در هر محیطی گفت: وقتی آقای هاشمی را به سربازی بردند، فضای سربازخانه را متحول کرد و از حقوق سربازان دفاع کرد. در زندان وقتی احمد رضایی را کشتند، سخنرانی قرایی در ترحیم وی کرد. روز عاشورا در زندان گفت باید دسته راه بیندازیم. مارکسیستها، لنینیستها و چریکهای فدایی همه شرکت کردند و داغتر از ما شعار میدادند و هیچ کس در بند زندان نماند.
گیلانی با اشاره به شجاعت هاشمی رفسنجانی، گفت: سال ۵۳ معلوم بود اگر به ایران برگردد، وی را خواهند کشت، اما به کشورش بازگشت و بلافاصله دستگیر شد.
به گفته وی، در دوران دفاع مقدس، یک بار مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی به خط مقدم جنگ و جبهه رفت که وقتی امام (ره) مطلع شدند، از شدت نگرانی شب را نخوابیدند و به حاج احمد آقا گفتند باید آقای هاشمی برگردد چون کشور و انقلاب به وی نیاز دارد.
آیت الله هاشمی از فرزند به امام خمینی (ره) نزدیکتر بود
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی، فرزند ارشد آیتالله العظمی جوادی آملی هم اقدام خانواده آیتالله هاشمی برای راه اندازی مرکز فرهنگ و قرآن را اقدامی شایسته خواند و اظهار کرد: مرحوم آیتالله هاشمی در عین اینکه یک اندیشمند، سیاستمدار، مبارز، قرآنپژوه و دارای اخلاق نیکو بود و در عین زحماتی که برای دفاع مقدس کشید یک قهرمان صلح برای نظام اسلامی بود.
وی پیچیدهترین واژه این دوران را "جمهوری اسلامی" دانست و افزود: اینکه چگونه همه مردم را فرا بخوانیم و زیر خیمه اسلام و جمهوریت باشند. آنچه امام میخواست، جمهوریت و اسلامیت بود. تفکیک جمهوریت از اسلامیت، بزرگترین آسیبی است که کشور را به چالش میکشد. اینکه بگوییم جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی را دنبال کنیم، راه امام و هاشمی نیست.
رئیس مرکز علوم وحیانی اسرا تاکید کرد: اندیشه بزرگ امام که آقای هاشمی همه چیزش را برای آن داد، نیازمند تبیین فلسفی، کلامی و فقهی است. نظام اسلامی باید مبتنی بر یک فقه به روز و بازسازی شده باشد، درحالیکه هنوز فقه مناسباتش را با جهان پیدا نکرده است.
فضای امروز قم به تداوم نگاه آقای هاشمی نیاز دارد
در بخش دیگری از این برنامه، حجت الاسلام والمسلمین ایازی از همکاران مرحوم هاشمی در تدوین تفسیر راهنما در سخنان کوتاهی اظهار کرد: با آقای هاشمی صحبت بود که در پیشگاه الهی چه برای عرضه داری؟ میگفت یک افتخارم این است که توانستم جنگ را به پایان ببرم و دیگری تفسیر راهنماست که در شرایط سخت زندان نوشتم.
وی توصیه کرد در سرای فرهنگ و قرآن آیتالله هاشمی، به ارائه آثار ایشان بسنده نشود، بلکه همان حرکت و نگاه آقای هاشمی که در فضای امروز قم هم بسیار مورد نیاز است دنبال شود و یک کار قرآنی با این تفکر تقویت شود؛ بخصوص که میبینیم امروز به جای اندیشه چه چیزهایی ترویج میشود.
هیچ کس مثل هاشمی در حل مشکلات فقهی و قانونی کشور نکوشید
آیت الله سید ضیا مرتضوی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم هم به عنوان آخرین سخنران برنامه اظهار کرد: از نظر نزدیکی به امام خمینی (ره) و مورد اعتماد امام بودن و نیز تأثیرگذاری بر ایشان، نظیری همچون مرحوم آیت الله هاشمی وجود ندارد. هرچند نقش دیگران را نفی نمیکنم.
وی با طرح این ادعا که هیچ کس مثل آقای هاشمی در حل مشکلات فقهی و قانونی کشور تلاش نکرد، افزود: او با روشن بینی و آیندهنگری، بابهای خوبی را در فقه گشود. او دلایل این توفیق هاشمی را روشن بینی و جامعنگری، اعتقاد به حاکمیت فقه، شناخت الزامات مهم حکومت و جامعه، جایگاه هاشمی در مدیریت کشور و بویژه مجلس و ارتباط نزدیک و اعتماد امام به ایشان بود.
به گفته این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، وی نقش مهمی در بررسی چالشهای فقهی جمهوری اسلامی داشت و یکی از مسائل که باید از نگاه فقهی بررسی شود و آقای هاشمی هم به آن اشاره کرده است، معنای فقهی دولت کشور در عصر ما و تفاوت دو مفهوم ملت و امت است.
نظر شما