افزایش جمعیت در کتاب‌های درسی چه جایگاهی دارد؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در فرآیند برنامه‌ریزی درسی تحولی، به موضوع جمعیت به‌ شکل بین رشته‌ای نگاه می‌شود.

به گزارش ایمنا، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، درباره اجرای سیاست‌های جمعیتی در کتاب‌های درسی اظهار کرد: توجه به مسائل اساسی جامعه یکی از رسالت‌های برنامه درسی است.

وی افزود: چگونه می‌توان از مسائل اساسی باخبر شد؟ یکی از راه‌ها تحلیل‌ها و تبیین‌هایی است که از سوی رهبران جامعه طرح می‌شود. علاوه بر این از پژوهش‌های انجام یافته و از مقالات انتقادی که برخی صاحب‌نظران می‌نویسند و انتشار می‌دهند نیز می‌توان به مسئله‌ها دست یافت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در سال‌های پیشین از سوی مدیران جامعه پیامدهای منفی افزایش جمعیت هشدار داده شد تا همه جای کشور از جمله برنامه‌های درسی برای حل این معضل اجتماعی دست به کار شوند. اکنون نیز به دلیل حرکت جمعیت به سوی پیری پیامدهای منفی پیری جمعیت تذکر داده می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های درسی از یک جهت سرباز نرم‌افزاری حاکمیت هستند و باید به اجرای سیاست‌ها توجه جدی کنند. در حال حاضر در برخی کتاب‌های درسی از جمله مطالعات اجتماعی، زبان فارسی، مطالب نسبتاً مفیدی آموزش داده می‌شود ولی در فرآیند برنامه‌ریزی درسی تحولی بنا داریم به موضوع جمعیت به‌عنوان یک مقوله بین رشته‌ای بنگریم و از جهات گوناگون بررسی کنیم.

ملکی به تسنیم گفت: موضوع جمعیت ذاتاً به چند رشته و چند برنامه درسی ارتباط پیدا می‌کند. با این رویکرد دانش‌آموزان را با ابعاد مختلف این موضوع آگاه خواهیم ساخت و یک بینش یکپارچه به وجود خواهیم آورد.

کد خبر 466533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.