به گزارش ایمنا، حمیدرضا عظیمیان، در این زمینه با اشاره به ضرورت اجرای طرح تحول دیجیتال به عنوان ضمانت رقابت پذیری و حفظ جایگاه این شرکت در عرصه بازارهای جهانی و داخلی به بیان چالشها و دغدغههای پیش روی شرکت فولاد مبارکه پرداخت.
وی اقتضائات محصول، فشارهای هزینهای، رقابت و الزامات خدمات و پیچیدگی فرایند را از جمله چالشهای پیش رو برشمرد و در ادامه از الزامات قانونی و مقرراتی، مشتری و تولید محصولات متنوع در کنار بازارهای متعدد به عنوان دیگر چالشهای ارزیابی شده در این خصوص نام برد.
مدیرعامل فولاد مبارکه جایگاه فولاد ایران را در مقایسه با ۲۰ کشور برتر تولید کننده فولاد در رتبه یازدهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیتهای موجود در عرصه صنعت فولاد کشور در مقایسه با عرصههای دیگر اقتصادی، صنعت فولاد ایران زمینه رقابت و به دست آوردن جایگاههای برتر در جهان را دارد از این رو با اجرای تحول دیجیتال در این صنعت به ویژه در فولاد مبارکه امکان کاهش فاصله فعلی دور از ذهن نخواهد بود.
عظیمیان از جدید بودن موضوعات این طرح و عدم وجود نمونههای موفق در کشور، فرهنگ سازی و توسعه نظری و عملی در ساختار فولاد مبارکه و جلب مشارکت حداکثری، فقدان پیمانکاران توانمند دارای محصول و راهکار آماده به عنوان برخی از مهمترین چالشهای اصلی این شرکت در اجرای طرح تحول دیجیتال نام برد.
وی خاطر نشان کرد: زمینههای خوبی در جهت همکاری مشترک بین فولاد مبارکه و اتاق بازرگانی وجود دارد که از آن جمله میتوان به تلاش حداکثری برای نهادینه شدن ضرورت تحول دیجیتال در کلیه صنایع کشور و مشارکت در سرمایه گذاری ایجاد زیرساختهای تحول دیجیتال در مراکز دانشگاهی و صنعتی و به اشتراک گذاشتن آنها اشاره نمود.
مدیرعامل فولاد مبارکه فراهم سازی زمینه استفاده از تجارب بینالمللی به ویژه اتاقهای کشورهای صنعتی پیشرو در انقلاب چهارم، سرمایه گذاری در حوزه توسعه استعدادهای فناوریهای نوظهور به ویژه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، اطلاعات عظیم(Big data) و تحلیل دادهها را به عنوان دیگر زمینههای موجود در جهت همکاری مشترک نام برد.
پروژه اجرای تحول دیجیتال یکی از اقدامات بسیار مهم اخیر شرکت فولاد مبارکه
در ادامه مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز ضمن اشاره به کارهای کلان انجام شده در اتاق بازرگانی به ویژه اقدامات در مرکز نوآوری و مدرسه تازه تأسیس کسب و کار اظهار کرد: فولاد مبارکه با وجود تحریمها گامهای مؤثری در حوزه افزایش کمی و کیفی تولید فولاد برداشته است.
وی از پروژه اجرای تحول دیجیتال به عنوان یکی از اقدامات بسیار مهمی که از سال گذشته در شرکت فولاد مبارکه آغاز گردیده یاد کرد و گفت: اقدامات این شرکت در زمینه اجرای طرح تحول دیجیتال موجب شد تا به جهت آشنایی بیشتر و تبادل تجربه در خصوص اقدامات صورت گرفته در مرکز نوآوری اتاق بازرگانی تهران بازدیدی از شرکت فولاد مبارکه داشته باشیم و در قالب تفاهم صورت گرفته زمینهای ایجاد شود تا تجارب این دو مجموعه در اختیار سایر صنایع نیز قرار بگیرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران همچنین ابراز امیدواری کرد اتاق بازرگانی به عنوان انتقال دهنده تجربیات فولاد مبارکه بتواند به خوبی در حوزه تحول دیجیتال به ایفای نقش بپردازد.
در ادامه این دیدار مدیر عامل شرکت ایریسا نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه تحول دیجیتال در شرکت فولاد مبارکه به دلایل حرکت فولاد مبارکه به سمت اجرایی شدن این طرح اشاره و تصریح کرد: تحولات جهانی در عرصه اقتصاد و تجارت و رقابت شدیدی که در حوزه صنعت فولاد جهان وجود دارد، الزاماً بنگاههای اقتصادی بزرگ را به حرکت به این سمت سوق میدهد.
رسول سراییان از عضویت فولاد مبارکه در باشگاه فانوسهای دریایی به عنوان چشم انداز این شرکت نام برد و با تاکید بر این نکته که تمامی اقدامات در طرح تحول دیجیتال در همین راستا برنامهریزی شده است خاطرنشان کرد: بنگاههای آینده نگر در کشورها به دنبال به دست آوردن شرایط لازم برای عضویت در این باشگاه هستند. باشگاهی که اعضای آن ضمن حفظ و جایگاه رقابت پذیری خود که منجر به سود دهی بیشتر برای آن بنگاهها میشود، به عنوان پیش برنده و توسعه دهنده شرکتهای دیگر در کشورهای متبوع خود عمل و فرایند تحول دیجیتال را در شرکتهای دیگر تسهیل خواهند کرد.
وی با اشاره به گامهای اساسی طراحی شده و شناسایی ۷۰ پروژه اولویت دار گفت: شرکت فولاد مبارکه تنها شرکتی است که ۱۲۵ سیستم IT مورد استفاده در آن به صورت یکپارچه در حال کار کردن است و از این حیث در کشور منحصر به فرد است.
مدیرعامل شرکت ایریسا همچنین با اشاره به اقدامات اجرایی انجام شده در عرصه تحول دیجیتال خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین نقشه راه تحول در ۱۰۰ روز و رونمایی آن در پنجم مرداد سال جاری و آغاز اجرای ۱۱ پروژه زیرساختی توسط شرکت ایریسا در کنار آموزش ۱۲۵ نفر از مدیران شرکت فولاد مبارکه و ۲۵ نفر از مدیران شرکت ایریسا در دانشگاه اصفهان از جمله اقدامات صورت گرفته توسط این شرکت به عنوان مجری طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه بوده است.
سراییان در ادامه برگزاری دو رویداد REVERSE PITCH (رویدادهای جدید در فضای کارآفرینی) با ارائه ۱۲ چالش و آغاز برند سازی و فرهنگ سازی به منظور مشارکت بدنه فولاد مبارکه و همچنین برگزاری دو دوره سنجش بلوغ دیجیتال در فولاد مبارکه به همراه بهره گیری از تجارب مشاور بینالمللی به عنوان اقدامات اجرایی مهم در این راستا که از زمان آغاز فرایندهای مربوط به اجرای طرح تحول دیجیتال در شرکت فولاد مبارکه انجام شده است نام برد.
با امضای این تفاهم که به امضا حمیدرضا عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه و مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران رسید، طرفین متعهد به ساماندهی و بسیج ظرفیتهای موجود برای ارتقا بهرهوری ملی، بخشی و بنگاهی شدند و تلاش خود را به کار خواهند بست تا با ایجاد مشارکتهای راهبردی و تمرکز بر هوشمند سازی صنعتی در زنجیره ارزش تولید ملی در حوزههای فولاد، کانی و فلزات، زمینه ساز تحقق برنامههای راهبردی به سمت انقلاب صنعتی چهارم، هوشمند سازی کارخانهها و تحول دیجیتال و نوآوری در کشور باشند.
نظر شما