به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی چهارمین جایزه پژوهش سینمایی، علیرضا زرین دست با بیان اینکه سینما ریشه اساسی در پژوهش دارد، گفت: پژوهش از متن و موضوعی که نوشته میشود و قرار است تبدیل به فیلم سینمایی شود، سرچشمه میگیرد.
وی ادامه داد: اولین عنصر مهم در بهوجود آمدن یک فیلمنامه با ارزش و خوب، پژوهش است بنابراین باید مسئله پژوهش ساماندهی شود یعنی برعکس اینکه دستمزد بازیگران زیاد و گران است، این هزینه بیشتر باید صرف پژوهش و فیلمنامهنویسها نیز شود تا بتوانند از پژوهشها بهره خوبی ببرند.
این مدیر فیلمبرداری با بیان اینکه منابع مختلفی وجود دارد که نیاز به پژوهش دارد، یادآور شد: انجام پژوهش در بسیاری از موارد همراه با هزینه است و این هزینه باید از جایی تأمین شود. به عنوان مثال، پژوهش درباره ساخت فیلمهایی با موضوع دفاع مقدس و راه اندازی مترو در ایران.
زریندست با بیان اینکه انجام پژوهش نیاز به تحقیق دارد که هزینهبردار هم است، گفت: اگر ساماندهیای وجود داشته باشد که بتواند پژوهشگران را حمایت مالی کند و یا حاصل پژوهش آنها را با قیمت مناسب خریداری کند در این صورت فیلمنامههای خوب هم نوشته میشود. متأسفانه در حال حاضر بسیاری از فیلمنامهها به نوعی با نگاه به فیلمهای غربی یا اقتباس از آنها نوشته میشود و دلیل اصلی این است که نویسنده فیلمنامهها تحقیقات اساسی انجام نمیدهند و مطالعه مناسبی ندارند که در این شرایط حاصل آن، فیلمنامههای ساده میشود.
وی با بیان اینکه مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است، یادآور شد: درست است که امروز کار فیلمبرداری به واسطه فناوری دیجیتال آسان شده است اما باز هم وقتی میخواهیم کار خلاقانه و هنرمندانه انجام دهیم بدون تحقیق و پژوهش امکان ندارد زیرا باید دانش آن را داشته باشیم که چگونه از امکانات دیجیتال استفاده کنیم و تصویر مطلوبی بهوجود آید که همه ما برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیاز به پژوهش داریم.
اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار میشود.
نظر شما