به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الله غلامی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، در برنامه گفت وگوی وِیژه خبری اخبار شبانگاهی شبکه اصفهان که با موضوع بررسی موضوع آلودگی هوا شهر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در مورد تعطیلیهای ناشی از آلودگی هوا تصمیم به تعطیل شدن روزهای چهارشنبه و پنج شنبه بود اما تصمیم نهایی تعطیلی تمام دستگاههای اجرایی به جز مراکز درمانی برای فردا (چهارشنبه) گرفته شد، این در حالی است که پس از بررسی شاخصهای آلودگی، برای روز پنج شنبه هم تصمیم لازم گرفته خواهد شد.
وی در خصوص آلودگی شهر اصفهان ادامه داد: استان اصفهان، استانی است که سه منبع بزرگ آلایندگی آن را تهدید میکند، واقع شدن استان در حاشیه کویر و وجود نزدیک به یک میلیون هکتار کانون گرد و غبار در شمال و شرق استان و تأثیر ریزگردها، همچنین وجود صنایع گسترده در اطراف استان و وجود منابع متحرک، شرایط خاصی را با توجه به اقلیم استان رقم زدهاند که این موارد با توجه به ریزش هوای سرد در این چند روزه بر شهر باعث ایجاد این ورژن میشود، در حال حاضر وجود سکون محض هوا به همراه این منابع آلایندگی در استان احساس میشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با رد این قضیه که هرسال شرایط آلودگی هوای اصفهان نسبت به سالهای گذشته بدتر میشود، افزود: به این صورت نیست که هرسال بدتر از سال گذشته میشود، در حالی که دستورالعملها در خصوص صنایع و حمل و نقل صادر شدهاند و اقدامات پیگیری میشوند اما شرایط اقلیمی و ریزش هوای سرد، هوای اصفهان را به چالش کشیده است، بخشی از شرایط اقلیمی مثل وزش باد، بارش باران و مواردی از دست در سالهای گذشته به کمک ما آمدهاند.
غلامی با اشاره به مصوبات آلودگی هوا اظهار کرد: در بخش حمل و نقل عمومی به صورت ویژه کار شده است و در شبکه اتوبوسرانی بهسازی در این خصوص انجام شده و موارد پیگیری میشود، در بخش صنایع قطعاً باید اقتصاد را لحاظ کنیم، اما دستورها به صورتی بوده که با صنایع خاطی برخورد شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در خصوص نظارت و اجرای مصوبات مرتبط با آلودگی هوای اصفهان، تصریح کرد: نظارت بر مصوبات با سازمان حفاظت از محیط زیست است اما اجرای مصوبات در شورای برنامهریزی استان تصویب شده و متناسب با طرح آمایش استان پروژههای خاصی کار میشود که دارای دو ویژگی باشند، ویژگی اول مبتنی بر فناوریهای نوین بودن مصوبات و دیگری در شعاع ۵۰ کیلومتری بودن اجرای مصوبات است.
وی با اشاره به اعتبارات سازمان محیط زیست استان برای اجرای مقابله با آلودگی هوا، افزود: در بودجه سال ۹۹، ۳۵ درصد منابع که از محل آلایندگی وصول میشود به صندوق حفاظت محیط زیست واریز میشود تا بخشی از کاستیهای این سازمان در خصوص مبارزه با آلودگی هوا برطرف شود، این مبالغ از امسال قرار شده به حساب سازمان محیط زیست واریز شود تا همکارانمان در این سازمان بتوانند در راستای بهینه سازی صنایع آلاینده هزینه کنند تا تحت عنوان وجوه اداره شده با بهره ۴ درصد در اختیار صنایع قرار میگیرد تا سیستم خود را بروز رسانی کنند، این برنامه از اول سال جاری شروع شده و در بودجه ۱۴۰۰ نیز لحاظ میشود، امیدواریم این مورد استمرار پیدا کرده تا بتوانیم بخشی از نیازهای سازمان محیط زیست امکانات تأمین شود.
سهم منابع آلوده کننده هوای اصفهان
غلامی با اشاره به سهم منابع آلوده کننده هوای شهر اصفهان، گفت: نزدیک به ۳۷ درصد آلودگی متعلق به شبکه حمل و نقل عمومی است، ۳۳ درصد صنعت و ۳۰ درصد بقیه مربوط به صنایع خانگی و امور متفرقه است، گفتنی است در بخش گاز مصرفی، سالیانه نزدیک به ۷۸ میلیون متر مکعب گاز مصرف میشود که ۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به مصارف خانگی بوده و این نزدیک به دو برابر میانگین جهانی است.
وی افزود: فعالیتهایی در خصوص منابع آلوده کننده انجام شده است به طور مثال در بخش حمل و نقل قرار است حدود ۶۰۰ هزار موتور سیکلت در سطح شهر معاینه فنی بگیرند و با هماهنگی شهرداری اصفهان و نیروی انتظامی این مهم اجباری میشود، در حالی که معاینه فنیها تا به حال مربوط به خودروهای سبک و سنگین و اتوبوسها بوده است، همچنین مقرر شده شهرداری اصفهان ۱۰ هزار موتورسیکلت به صورت برقی تا پایان سال وارد شبکه کند تا به مرور موتورهای بنزینی از رده خارج شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: در بخش خانگی نیز مبحث ۱۹ مقررات ملی را قرار است الزامی کنیم، به این صورت که از ابتدای سال آینده هر خانه برای گرفتن پایان ساخت، ملزم به انجام مبحث ۱۹ مقررات ملی است، این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت خانگی و بخشی از آلایندهها که مربوط به فعالیت موتورخانههاست میشود.
غلامی در پایان تصریح کرد: در بحث محیط زیست اگر بخواهیم در استان اصفهان شرایط مطلوبی پیدا کنیم، در مباحث حمل ونقل، صنایع و ریزگردهای ناشی از عوامل طبیعی باید حضور فعالی داشته باشیم، حتی برای سه بخش اعتبارات خاصی در نظر گرفته شدهاند اما این اعتبارات جوابگوی نیاز فعلی ما نیست، به طور مثال برای نوسازی حمل و نقل عمومی نیاز به اعتبارات ویژهای است که در حال حاضر در اختیار نداریم.
نظر شما