به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، ماهها پیش از شیوع ویروس کرونا، کلاهبرداریهای اینترنتی با استفاده از رمزهای دوم ثابت، قربانیان بسیاری داشت. به همین دلیل برای جلوگیری از کلاهبرداریهای فیشینگ، رمز دوم حسابهای بانکی، به رمزهای یک بار مصرف تغییر یافت. به طوری که هر شهروند باید با استفاده از پیامک یا اپلیکشینهای بانکی، در هر ۶۰ ثانیه یک رمز دوم پویا دریافت کرده و عملیات بانکی خود را انجام دهد.
با این اقدام جدید، میزان کلاهبرداریهای برداشت از حساب (فیشینگ) برای مدتی بسیار کاهش یافت، اما پس از ماهها به نظر میرسد کلاهبرداران به روشهای جدیدی دست یافتهاند که میتوانند حتی با وجود این نوع رمزها نیز، اقدامات مجرمانه خود را انجام دهند.
سرهنگ داوود معظمی گودرزی در این باره اظهار کرد: متأسفانه عدهای از شهروندان علیالخصوص افراد مسن، دانش کمتری از اینترنت و فضای مجازی دارند. به همین بیشتر در دام کلاهبرداران گرفتار میشوند.
وی افزود: بیشتر مردم به دو روش قربانی مجرمان میشوند، در مرحله اول شهروندان با قراردادن اطلاعات کارت بانکی خود در اختیار دیگران و در مرحله دوم با وارد شدن در سایتها و درگاههای بانکی جعلی، به دام مجرمان میافتند و به این طریق موجودی حساب خود را از دست میدهند.
این مقام انتظامی ادامه داد: با ایجاد رمزهای دوم یک بار مصرف، مشکل اول تا حد زیادی برطرف شد، زیرا هر فرد برای انجام عملیات بانکی در اینترنت تنها ۶۰ ثانیه زمان دارد و این مسئله کار را برای کلاهبرداران سختتر کرد.
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به مشکل دوم، اظهار کرد: پس از مدتی کلاهبرداران به ایجاد صفحات بانکی جعلی روی آوردند که متأسفانه این مسئله توسط پلیس رصد میشوند، اما شهروندان باید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کرده و تا از صحت سایتها اطمینان پیدا نکردهاند، اطلاعات حساب بانکی خود را وارد آنها نکنند.
سرهنگ گودرزی گفت: در سال جاری، بیشتر جرمهای فضای مجازی مثل همیشه به جرایم مالی، کلاهبرداری و فیشینگ مربوط است که در تلاشیم این مشکلات نیز با همکاری بانک مرکزی رفع شود.
نظر شما