به گزارش ایمنا، حمیدرضا خانکه، در نشست با اعضای هیئت مدیره انجمن زبان اشاره ایران، با اشاره به فعالیت گروه آموزشی شنوایی شناسی و همچنین واحد انتشارات دانشگاه، افزود: وظیفه این دانشگاه است که گروههای اقلیتی جامعه که کم توانان جسمی و روانی را هم شامل میشود، مورد حمایت آموزشی، پژوهشی و خدماتی قرار بدهد و با برگزاری نشست مشترک با مسئولان گروه شنوایی شناسی و واحد انتشارات، برای تجدید چاپ و انتشار چهار شماره کتاب آموزش زبان اشاره، و چاپ و انتشار کتاب پنجم، برنامه ریزی و حمایت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: متخصصان این دانشگاه که خاص حوزههای توانبخشی و سلامت اجتماعی-روانی فعالیت میکنند، معتقدند که باید در جامعه شرایطی فراهم شود که همه افراد کم توان بتوانند از حقوق برابر با دیگران برخوردار شوند و همه افراد جامعه برای دستیابی به حقوق خود، باید مطالبه گری داشته باشند و شرط مطالبه گری، زبان مشترک ارتباطی است که دانشگاه برای توسعه این زبان مشترک (زبان اشاره)، همکاری میکند.
خانکه تصریح کرد: اما اجرای دو پیشنهاد ارائه شده (گنجاندن دو واحد درس اجباری فراگیری زبان اشاره برای همه دانشجویان و اجرای طرح رابط ناشنوایان)، فقط به دانشگاه و حیطه اختیارات دانشگاه علوم بهزیستی برنمی گردد، بلکه باید طرح مربوط به این پیشنهاد، تدوین و به شورای عالی برنامهریزی وزارت بهداشت ارائه شود، و در صورت موافقت شورای عالی برنامهریزی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی میتواند پایلوت طرح را اجرا کند و پس از بررسی نتایج و پاسخگویی مناسب، در دیگر دانشگاههای کشور اجرا شود.
بنابه گزارش مهر، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، پیگیری و چگونگی برنامهریزی برای تجدید چاپ و انتشار ۴ جلد کتاب قدیمی و چاپ و انتشار یک جلد کتاب جدید آموزش زبان اشاره را به تصمیمات نشست مشترک با حضور مدیران گروه آموزشی شنوایی شناسی و انتشارات دانشگاه موکول کرد.
نظر شما