به گزارش ایمنا، آغاز واکسیناسیون فایزر در انگلستان مسلماً تاریخ جدیدی را برای دنیا رقم زد چرا که مردم چشم به این واکسن به عنوان ناجی خود دوختند اما به نظر میرسد واردات و تزریق آن در ایران داستان پر پیچ و خمی دارد.
چندی پیش مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، گفت: ایران در اتحادیه جهانی واکسن کرونا (کووکس) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمیخواهد چرا که این واکسن به شرایط و الزاماتی مانند زنجیره سرد منفی ۷۰ درجه نیاز دارد و این امکانات در هواپیماها و سیستم حمل و نقل ما وجود ندارد.
این اظهارات در حالی صورت گرفت که شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، پیش از این اعلام کرده بود: سیستم حمل و نقل هوایی ایران آماده واردات واکسن کرونا است و شرایط اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را دارد.
تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در این باره اظهار کرد: هیچ مشکلی برای واردات واکسن کرونا از انواع مختلف آن نداریم.
وی افزود: در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ایرانایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند و سازمان هواپیمایی کشوری نیز طی بررسیها و ارزیابیهایی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که این دو ایرلاین هیچ مشکلی برای واردات انواع واکسن از جمله فایزر را ندارند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که برای واردات واکسن کرونا هواپیماهای ایرانایر و ماهان آمادگی لازم را دارند و میتوانند با استفاده از یخ خشک دمای مورد نیاز برای واردات هر نوع واکسنی از جمله فایزر را که نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارد، تأمین کنند.
به گزارش ایمنا، با وجود اینکه به نظر میرسد صنعت حمل و نقل هوایی ایران آماده واردات واکسن کرونا است، مشخص نیست چرا ایران در کووکس از دریافت واکسن فایزر که اولین و یکی از مؤثرترین واکسنهای کرونا تولید شده در جهان به شمار میرود، انصراف داده است.
منبع: ایسنا
نظر شما