به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، نشست خبری هنر کارت صبح امروز ۲۳ آذرماه با حضور سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مصطفی خادم مدیرعامل هنرکارت در تالار رودکی برگزار شد.
سیدزاده در ابتدای این نشست گفت: ما در طراحی این کارت میخواهیم هرچه بیشتر فاصله خودمان را با اهالی فرهنگ و هنر کم کنیم. بنا داشتیم جامعه مخاطب خود را در یک ارتباط پیوسته نگه داریم. همین الان صندوق نزدیک هشتاد هزار عضو دارد. این اعضا کسانی هستند که در طول دو تا سه سال اخیر به صندوق اضافه شدهاند و بیش از صد در صد رشد داشته ایم. ما در اینجا تولید آهن و سیمان و محصول نداریم که اگر رشدمان زیاد شد، خوشحال شویم. خوشحالی ما از شناسایی فعالان فرهنگی و هنری است. گستردهترین شبکه هنر در کشور موسیقی است. در هر شهر و شهرستان فعال حوزه موسیقی داریم به ویژه موسیقی محلی که در شهرستانها و شهرها پررونق است.
وی افزود: بر همین مبنا شناسایی آنها یکی از وظایف ما بود خیلی از آنها خبر نداشتند که حتی صندوق اعتباری هنر وجود دارد. به این جامعه از این زاویه رسیدگی نشده و کسی نیامده بود در شهرها و نقاط مختلف بگردد تا کسانی را که فعال بودند اما شناخته نشده بودند، پیدا کنند. از همین رو ثبت این هشتاد هزار نفر برای من افتخاری است. من فکر میکنم این هنرمندان سلبریتی های اصلی ما در استانها و شهرستانها هستند. برخی از آنها اعتبار زیادی در منطقه خود دارند که ندیدن آنها ظلم به پتانسیل کشور بود. جامعه فرهنگی هنری ما فقط به جشنواره فجر منحصر نمیشود. در کل شبکه نمایش خانگی رد پای هنر نواحی وجود ندارد در حالی که اگر به یک شهرستان بروید میبینید کسی برایش مهم نیست که آخرین ترک یک خواننده پاپ چه بوده و شاید اصلاً به سادگی او را نشناسد بلکه موسیقی محلی خود را به خوبی میشناسند و گوش میدهند. وقتی وجه همت خود را بر این گذاشتیم باید خدمات خود را هم گسترش میدادیم از همین رو تعداد بیمه شدگان افزایش پیدا کردند. نزدیک به ۳۸ هزار نفر بیمه تامین اجتماعی و نزدیک به سی هزار نفر بیمه تکمیلی هستند.
سیدزاده تاکید کرد: حتی اگر کسی هم بیمه نبوده سعی کردهایم از مسیر بیمه عبور کند تا کسی نگران هزینه بیماری نباشد. خدمات آنلاین هم مهم است در حال حاضر برای همه افراد پروفایل درمانی تعریف کردهایم. پروفایل درمانی همه بیمارانی که بیمه تکمیلی دارند، در دست ماست تا به وضعیت آنها اشراف داشته باشیم. مثلاً در حوزه تجسمی فهمیدهایم آسیبهای دست و گردن زیاد است به همین دلیل دقیقاً میدانیم به چه سمت و سویی باید برویم و با چه مراکزی قرارداد ببندیم.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر افزود: در دوره اخیر یکی از حمایتها پرداخت حق بیمه سه ماهه بود و اعضا عمدتاً حق بیمه سه ماهه را دریافت کردهاند. کاری که بر زمین مانده و یک مطالبه بود داشتن یک شناسه هویتی بود. ما میدیدیم که اهالی فرهنگ و هنر روشی برای شناساندن خود به جامعه فرهنگی هنری نداشتند. فقط به سینما نگاه نکنید که درصدی از آنها را مردم میشناسند. نیاز بود این هشتاد هزار نفر شناخته شوند.
وی عنوان کرد: پیش از این طراحی هنر کارت چند بار مطرح شده بود ولی هیچوقت عملی نشده بود. پس جامعه فرهنگی هنر ی نیاز داشت هویت یکپارچه بگیرد. هنر کارت پاسخ به یک خلا بود تا به عنوان شناسه هویتی شناخته شود. از سوی دیگر برای دریافت حمایتها، اطلاعات پرداختها هم تکمیل نبود بنابراین تصمیم گرفتیم این کارت شناسایی را به کارت مالی هم تبدیل کنیم پس هنر کارت هم کار شناسایی و هم کارت مالی شد. سپس خدمات رفاهی و تخفیفات هم به آن اضافه کردیم. این کارت یک کارت چند منظوره است یعنی با بارکدی که دارد قابلیت تعریف دسترسیهای مختلف را دارد گاهی میتواند جواز ورود به یک جشنواره باشد، گاهی ممکن است لینک ثبتنام باشد و… هر بار میشود دسترسی آن را تغییر داد.
سیدزاده اظهار کرد: در جلسه بعدی درباره خدمت «پروانه» هم صحبت میکنم. ما برای همه اعضا دکانی برای معرفی آثارشان تعریف کردهایم. ما برای همه اعضا در پروانه یک فروشگاه مجازی طراحی کردهایم که استقبال خوبی از آن شده است. تمام رستههای هنری میتوانند خودشان را در آنجا معرفی کنند که به نظرم اتفاق مهمی است که اگر با هنر کارت پیوند بخورد نقشش غیرقابل حذف میشود. ما نمیخواهیم یک کارت به کارتهای گروهی اضافه کنیم میخواهیم همه از داشتن این کارت لذت ببرند و بدانند پاسداشتی برای کارهای هنر ی آنهاست. ما میتوانیم جایگاه این کارت را خودمان تعریف کنیم. این ما هستیم که تصمیم میگیریم به حوزه فرهنگ و هنر توجه بیشتری داشته باشیم. این کارت آمده که به همه بگوید ما هنوز عادات خوب فرهنگی و هنری را فراموش نکردهایم. ما در این تعاملات موثر هستیم.
وی ادامه داد: راه علاج ما این است که در کنار یکدیگر باشیم و نواقص را به گوش مسئولان برسانیم و حل کنیم. اگر توانستیم همه دور هم قرار بگیریم آنگاه همه به یک میزان از خدمات برخوردار خواهیم بود. ارایه دسترسی یکسان، شفافیت در توزیع منابع و … از کارهای هنر کارت است.
شرط گرفتن هنر کارت عضویت در صندوق و شرط عضویت در صندوق، فعال حرفهای بودن در یک هنر است
سیدزاده گفت: شرط گرفتن هنر کارت عضویت در صندوق و شرط عضویت در صندوق، فعال حرفهای بودن در یک هنر است. ۵۷ هزار نفر ثبتنام هنر کارت کردهاند و به آنهایی که ثبتنام نکردهاند پیام دادهایم. برخی اعتراض میکنند که البته عضو صندوق نیستند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد: این تنها کارتی است که هم کارت بانکی، هم کارت شناسایی و … است. هدایت و حمایت ما در غنی کردن بستر هنر کارت هم مهم است نیاز است. دوستان جذب شبکه هنر کارت شوند باید کاری کنیم که نهادها و سازمانها ترغیب شوند تا هنر مندان ما بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند. هر برندی دوست دارد از این فرصت استفاده کند پس باید از خدمات آنها بهره ببریم. در نظر داریم در عرصه بینالمللی هم معرفی کنیم تا نمادی هویتی برای فرهنگ و هنر باشد و به عنوان جامعه فرهنگی هنری شناسایی شود. تا اگر هنرمندی خواست به کشور دیگری برود بتواند از آنجا سرویس بگیرد و از تخفیفات ویژه برخوردار شود. اعتبار این هنر کارتها ۵ ساله است.
سیدزاده گفت: هنر کارت یک بستر است، قرار نیست از هنر کارت به عنوان یک منبع مالی استفاده کنیم بنابراین بودجهای به این هنر کارت تعلق نمیگیرد. خسارتها دیگر از طریق هنر کارت واریز میشود. تا امروز برای پرداخت کمک هزینه نهادها به مشکل میخورد ولی حالا اطلاعات افراد و زمینه آن مشخص است. این موضوع یک گرفتاری در ارشاد بود. پس هنر کارت فقط یک کانال است. آنجایی که خود هنر کارت بخواهد هزینه کند با مجوز صندوق صورت میگیرد. آن پولهایی که قبلاً توزیع میشد حالا از طریق این شبکه هوشمند انجام میشود.
وی گفت: شورای ارزشیابی وزارت ارشاد دارای کمیتههای فنی از خبرگان است. تک تک کسانی که درخواست نشان درجه هنری میدهند، شناسایی میشوند. رای قانونی شورای ارزشیابی تعیین میکند که چه کسی نشان درجه یک یا دو بگیرد. البته معتقدم اصولاً در کار هنر یک و دو نداریم چون اینجا عرصه خلاقیت است درباره یک قاعده صحبت نمیکنیم. درباره خبرنگاران هم باید بگویم صندوق اعتباری هنر، مکانیزمی برای عضویت دارد و باید برایش احراز شود که فعال حرفهای کیست. ما مرجع تشخیص نیستیم گروهی در وزارت خانه هستند که این تشخیص را میدهند. متاسفانه در حوزه خبرنگاران علاقه و فشار عدهای غیر آشنا نسبت به حرفهای ها برای دریافت چنین کارتهایی بیشتر است بنابراین تشخیص آنها پیچیدهتر است. بسیاری از رسانهها در یک رسانه مشغول هستند. آن رسانه باید اعضایش را بیمه کند ولی برخی صاحب امتیازان برای فرار از بیمه کردن، این کار را به ما محول میکنند که درست نیست. این را هم باید عنوان کنم که الان عضویت در صندوق باز نیست. فعلاً تقاضاها میآید و ما بعد از نهایی کردن اعضای فعلی آن درخواستها را مجدد بررسی میکنیم. ما به جایی نرسیدیم که سالی بیست هزار نفر اضافه کنیم از همین رو سختگیری میکنیم. ما تقریباً به نقطه مناسبی از اعضای صندوق داریم میرسیم.
نظر شما