به گزارش ایمنا، محسن حاجی میرزایی در حاشیه آئین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فنآوران برگزیده که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد در پاسخ به اینکه آیا افزایش پژوهشسراهای دانش آموزی را در دستور کار دارید؟ اظهار کرد: ما در نگاه اول در صدد هستیم که در تمام مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور پژوهشگاه داشته باشیم و هدف آرمانی ما این است که هر مدرسه ما یک مدرسه پژوهنده و کارکرد اصلی مدرسه، پژوهش باشد که در جهت این هدف برنامه ریزی شده و آن را توسعه خواهیم داد.
وی افزود: برای توسعه پژوهش در آموزش و پرورش در درجه اول نیازمند آن هستیم که دانش آموزان ما با مفهوم پژوهش آشنا شوند، توانایی لازم برای انجام پژوهش را داشته باشند، بتوانند اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و طبقه بندی کنند و از معلوماتشان به مجهولات پی ببرند و آسیب شناسی کنند. این مورد جزو قابلیتهایی است که در برنامه ریزی درسی ما منظور شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکردی را در سال جاری به صورت آزمایشی پیگیری میکنیم که رویکرد مسئله محور در برنامه ریزی درسی برخی پایههای تحصیلی است گفت: امر پژوهش در همه مدارس ما هم در قالب برنامه ریزی درسی و هم در قالب فعالیتهای فوق برنامه و همراهی با پژوهش سراها با جدیت دنبال میشود.
حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش امکان برگزاری امتحان نهایی در سه پایه تحصیلی متوسطه دوم را در راستای حذف کنکور دارد؟ گفت: مدتی است کارشناسان ورزیدهای از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی موضوع هستند تا بهینهترین راه را برای برگزاری کنکور به نحوی که با اضطراب کمتری توأم باشد و توانایی تفکیک و طبقه بندی مناسبتر دانش آموزان را داشته باشد، انتخاب کنند.
وی ادامه داد: یکی از نکاتی که همکاران ما در برگزاری آزمون سه سال پیاپی داشتند این بود که نوعی بازتولید همین کنکور میشود و ممکن است در سالهای مختلف استمرار پیدا کند اما در هر صورت ما تابع تصمیم گیری هستیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت میگیرد و به هر نتیجهای برسند مبنای عمل ما قرار خواهد گرفت.
وزیر آموزش و پرورش درباره ایجاد برخی کانالهای غیراخلاقی و فسادانگیز در شبکه شاد گفت: فساد که نبوده، به این تعبیر مطرح نکنید. افرادی برخی کانالهای سرگرمی را ایجاد کرده بودند که به محض شناسایی تعطیل شد؛ زیرا کارکرد اصلی شاد، آموزش است و روی شاد کار دیگری نمیکنیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: متقاضیان بسیاری وجود دارند که میخواهند روی شاد کار اقتصادی کنند اما فعلاً تنها کارکرد شاد را آموزشی میدانیم. تمام کسانی که روی شاد فعال هستند احراز هویت شدهاند و معلمین، مدیران و دانش آموزان هستند و از سالمترین محیطها برای کار و فعالیت آموزشی است.
وی ادامه داد: همانطور که گفته شد ممکن است کسی که یک زمانی به صورت قراردادی با آموزش و پرورش فعالیت داشته به شاد دسترسی داشته و کانالی ایجاد کرده که آن موارد شناسایی شده به سرعت حذف شدهاند و همه کسانی که در شاد هستند قابل اعتماد هستند و احراز هویت شدهاند.
وزیر آموزش و پرورش درباره بازماندگی از تحصیل در سال تحصیلی جاری نیز گفت: ما به تمام مدارس مأموریت دادیم که برای تمام دانش آموزان اطلس یادگیری داشته باشند. یعنی تمام دانش آموزان که در سالهای قبل و یا امسال ثبت نام کردهاند باید وضع تحصیلی شأن مشخص باشد و اینکه از چه طریق آموزش میبینند.
حاجی میرزایی افزود: اگر دانش آموزی جامانده باشد حتماً پیگیری میکنیم و همکاران ما موظف هستند با خانواده ارتباط بگیرند. مصمم هستیم امسال دانش آموزی از چرخه آموزش دور نماند.
بنابه گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته بازماندگی از تحصیل حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر مشخص شده بوده که برای آموزش آنها اقدام کردهایم، گفت: اما مسئله برخی ترک تحصیل کردهها، عدم دسترسی به آموزش نیست بلکه برخی به دلیل بیماری، معلولیت، شرایط اقتصادی و … از مدرسه باز میمانند که جمعی از نهادهای حمایتی را گرد هم آوردیم و کمک میکنیم کسی از تحصیل محروم نماند.
نظر شما