به گزارش ایمنا، فرهاد کریمی در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش با بیان اینکه اجرایی شدن برنامهها و فعالیتهای حوزه زیر نظام پژوهش و ارزشیابی در پژوهشگاه پیگیری و دنبال میشود گفت: بخش قابل توجهی از این زیر نظام اجرایی شده و زمینههای عملیاتی آن فراهم شده است.
وی افزود: در همین چارچوب بخشهایی از برنامههای زیر نظام اصلاح و سرعت دهی به فرایندهای پژوهشی و غیره در برنامههای پژوهشگاه لحاظ شده است. در راستای ایجاد تنوع در محصولات پژوهشی و توصیههای سیاستی و مدیریتی حرکت کردهایم.
کریمی با بیان اینکه مطالعات رصدی تحولات، پژوهشهای طولی، روند پژوهیها و… نیز دنبال میشود تا بتوانیم به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهیم گفت: در قالب توسعه نوآوریهای آموزشی پژوهش بنیان که از ظرفیتهای مهم است و ممکن است مورد غفلت قرار بگیرد در دستورکار است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه انتشارات نیز کارهای اساسی در حال انجام است و حجم تولیدات پژوهشی افزایش قابل توجهی داشته است اظهار کرد: در حوزه توسعه فرهنگ پژوهش نیز یکی از ظرفیتهای عملیاتی مهم توسعه برنامه " مدرسه پژوهش محور" است. در هفته پژوهش امسال شاهد مجموعهای از فعالیتهای علمی و پژوهشی همکاران بودیم. شعار امسال با توجه به موکدات مهم سند تحول و زیر نظام پژوهش، «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر» است.
کریمی ادامه داد: پیشران اصلی سند تحول از نگاه ما مدارس هستند. در حوزه پژوهش نیز مدرسه است که میتواند ظرفیتهای عملیاتی جدی از بعد سخت افزاری و نرم افزاری را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. چون در سند تحول فاصله گرفتن از روحیه حافظه محوری مورد توجه است، نگاه پرسشگرانه و پژوهش محور دانش آموزان در مدرسه بسیار مهم و پیش برنده است. این فرایند فرهنگی با استفاده از ابزار علم میتواند به فکر راه حلهای مواجهه و حل مسائل پیرامونی باشد.
وی با اشاره به اینکه در مدرسه سه ضلع و بازیگر اصلی معلم، مدیر و دانشآموز را داریم گفت: این سه ضلع ظرفیت و رکن تعلیم و تربیت پیشرفته تلقی میشوند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: چارچوب فعالیتهای هفته پژوهش به علت شرایط خاص ناشی از کرونا به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است. پژوهشگران برتر در حوزههای مختلف شناسایی و در هفته پژوهش معرفی میشوند. فراخوانی در راستای عملکرد مدارس پژوهش محور داشتیم که آثار خوبی رسیده و نتایج آن در هفته پژوهش اعلام میشود.
کریمی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که افق پژوهشی آینده را ترسیم میکند گفت: برنامههایی را با توجه به مفاد بیانیه تنظیم کردهایم. زیر نظام پژوهش و اساسنامه پژوهشگاه مطالعات نیز اسناد مهم دیگر در حوزه کاری ما هستند که برنامههایمان بر اساس آنها طراحی و اجرا میشود.
وی درباره موضوع حذف معاونت پژوهشی از ساختار ادارات کل استانها گفت: دو معاونت مالی اداری و پژوهشی ادغام شدهاند و به یک معاونت تبدیل شدهاند. در زمان وزارت آقای بطحائی به صورت مکتوب درباره تبعات ادغام معاونت پژوهشی نکاتی را متذکر شدیم. اما در مقابل کوچک سازی ساختار وزارتخانه الزام قانونی داشتیم و تا پایان برنامه ششم باید دستگاهها ۱۵ درصد از ساختار خود را کاهش میدادند که این عمل در راستای اجرای قانون صورت گرفت. البته استفاده از ظرفیتهای مالی برای بخش پژوهش با این ادغام مورد توجه بیشتری قرار میگیرد.
کریمی با بیان اینکه آموزش و پرورش هم به ساختار مناسب و ساختار قابل اجرا نیاز دارد تا بتواند سند تحول را به نحو مناسبی اجرا کند گفت: بنده خودم موافق ادغام دو معاونت نبودم اما در نهایت تصمیم سازی باید بر اساس ظرفیتهای واقعیتی صورت گرفت. ما تمام تلاش خود را میکنیم تا ظرفیتهای عملیاتی بخش پژوهش به نحو مناسبی محقق شود. شورای سیاست گذاری هماهنگی تحقیق و توسعه وزارت آموزش و پرورش نیز اخیراً به تصویب وزیر آموزش و پرورش رسیده که میتواند کمک کننده باشند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره پیوستهای پژوهشی لایحه رتبه بندی معلمان افزود: حداقل در سه جلسه به موضوع ورود کردهایم و موارد لازم را مطرح کردهایم که تدوین لایحه نیز مورد توجه قرار گرفت و آخرین نسخه لایحه در دست بررسی است که باید در آینده نزدیک به جمع بندی نهایی برسد.
وی درباره آموزشهای غیرحضوری نیز اظهار کرد: در حال حاضر مدارس با وضعیت قابل قبول آموزش حضوری فاصله دارند. بر اساس نیازهایی که در سیستم وجود دارد باید تصمیم گیری صورت گیرد که به نظر میرسد تصمیم بر ادامه آموزشها به صورت مجازی معقول و منطقی به نظر میرسد تا زمانی که مخاطرات آموزش حضوری از حیث سلامت دانش آموزان کاهش یابد. در ۹ ماه اخیر مجموعه پژوهشهای انجام شده در قالب یک مجموعه جمعآوری شده است. علاوه بر سه پژوهش جامع انجام شده، درباره دیدگاههای والدین در زمینه آموزشهای مجازی و مدرسه تلویزیونی تحقیقی نیز در حال انجام است.
وی به نتایج پژوهشی درباره شبکه شاد که در تیرماه و مرداد ماه انجام شده بود اشاره کرد و گفت: در آن زمان این نتایج به دست آمده بود که سرعت بارگذاری محتوا پایین است. سرعت برقراری ارتباط پایین است. دانش آموزان و معلمان ما گاهاً کار با شاد را بلد نیستند. شاد ظرفیتهای کاملی نداشت که البته اکنون تقویت شده است. همچنین بخش قابل توجهی از دانش آموزان و معلمان از شاد استفاده میکنند که در همه زمینهها مطلوب نیست.
کریمی ادامه داد: درباره ارزشیابی پایانی نیز باید گفت برگزاری امتحانات آنلاین و برخط نیازمند فراهم شدن زیرساختهای لازم از جمله اینترنت پرسرعت است اما با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد باید به سمت ارزشیابی حضوری با رعایت پروتکلها حرکت کنیم که میتواند تضمین کننده یادگیری مؤثر به شکل بهتری باشد.
کریمی با بیان اینکه ۲۲ تا ۲۷ آذر ماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است گفت: در روز نخست با حضور دو وزیر شاهد تقدیر از دانش آموزان پژوهشگر خواهیم بود. در روز سوم که روز ملی پژوهش است نیز مراسم ملی تقدیر از پژوهشگران اجرا و برگزیدگان ۱۰ بخش معرفی خواهند شد.
رئیس پژوهشگاه با اشاره به اینکه از بین ۳۴۰۰ دانش آموز پژوهشگر در دوره ابتدایی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز پژوهشگر در دوره متوسطه داریم که آثاری ارسال کردهاند و ۳۱ دانش آموز پژوهنده تقدیر میشود اظهار کرد: سه دانش آموز هنرستانی هستند که آثارشان در جشنواره معرفی خواهد شد. آثار دانش آموزان پژوهشگر برتر منتشر خواهد شد. همچنین امسال آثار معلمان پژوهنده به دست ما رسیده و آثار برگزیده معرفی میشوند، شبکه معلمان پژوهنده را نیز تشکیل دادهایم.
کریمی درباره بودجه پژوهشی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز گفت: بودجه پژوهشی امسال رشد ۴۰ درصدی دارد، هرچند کافی نیست و باید به سمت افزایش بیشتر بودجه برویم.
بنابه گزارش ایسنا، وی درباره طرح مدرسه پژوهش محور بیان کرد: مدرسه پژوهش محور طرحی است تا بدانیم مؤلفههای پژوهش محوری در مدارس کدام هستند. در فاز اول ارائه آموزشهای لازم به مدیران و معلمان برای استفاده از ظرفیتهای پژوهش مدنظر است. مدرسه پژوهش محور، مدرسه یادگیرنده و خود راهبر است که توانایی تغییر و بهبود مستمر خودش را دارد.
نظر شما