به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، استاد کامران شیردل، مهوش شیخالاسلامی و فرشاد فدائیان، سه مستندساز پیشکسوت و برجستهی سینمای مستند ایران هستند که در جریان برگزاری آیین نکوداشت چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت که امسال به صورت آنلاین برپا میشود، از مقام آنان تجلیل خواهد شد.
استاد کامران شیردل متولد سال ۱۳۱۸ در شهر تهران و فارغالتحصیل رشته معماری و شهرسازی از دانشگاه رم و مرکز تحقیقات سینمایی رم است. وی طی ۵۵ سال فعالیت هنری، بیش از ۱۳۰ فیلم مستند مستقل، صنعتی و تبلیغاتی را تهیه و کارگردانی کرده است که برخی از این آثار عبارتند از: آئینهها، بوم سیمین، تهران پایتخت ایران است، حماسه روستازادهی گرگانی یا اون شب که بارون اومد، قلعه، مرواریدهای خلیجفارس- دُوبی، پیکان، ندامتگاه، آئینهها، تنهایی اول، فولاد مبارکه و… سینمایی: صبح روز چهارم
استاد شیردل با ساخت این آثار ارزشمند، جوایزی چون دیپلم افتخار جشنواره مدارس سینمایی جهان در توکیو ژاپن، جایزه فیکه پرتغال، جایزه اولین جشنواره فیلم رشد، شش جایزه از جشنواره سپاس، جایزه بزرگ جشنواره بینالمللی فیلم تهران، نشان فیپرشی جشنواره کراکو لهستان، نشان شایستگی کشور ایتالیا و… را بدست آورده است. وی عضو هیات مؤسس انجمن مستندسازان سینمای ایران نیز بوده است.
مهوش شیخالاسلامی متولد سال ۱۳۲۴ در شهر ملایر و فارغالتحصیل رشته سینما از مدرسه سینمایی لندن است.
او برنامهریز و مدیر تولید مجموعههای تلویزیونی دائی جان ناپلئون، کوچک جنگلی، سربداران، هزاردستان بوده و مستندهای توپ، دوز، دستها، به کجا تعلق دارم، خانه دوم، یوفک، چارشو، پیرحرا، پرشنگ، قاتل یا مقتول، ماده ۶۱، اتاق تاریک، کولفرح، بردشیر، تنگراه را کارگردانی کرده است.
جایزه بزرگ جشنواره تامپره فنلاند، بهترین فیلم بخش بینالملل جشنواره فیلم کوتاه تهران، دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر، نشان فیروزه اولین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، از جمله افتخارات این مستندساز در عرصه سینمای مستند است.
فرشاد فدائیان متولد سال ۱۳۲۶ در تهران و فارغالتحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تبریز است.
وی بیش از ۷۰ فیلم مستند را کارگردانی و تهیه کرده که جوایز مختلفی از جشنوارههای مستند برای این فیلمساز به ارمغان آورده است.
فدائیان سازنده فیلمهای مستند ذیل بوده است:
خاک تا سنگ؛ سنگ، مادر خاموش؛ شناسنامه کارخانهای فراموش شده (سه اپیزود)؛ آبسال؛ L.A.B؛ او و پرندهها؛ گولش منزل؛ در مدرسه سیدقلیچ ایشان؛ دام؛ مسافران کوچک سفری بیانتها؛ فیلم– موسیقی «شهرزاد»؛ یموت، یک خانه، یک ایل؛ یک سازه، یک سد؛ سازههای آبی در تمدن خوزستان (سه اپیزود)؛ ورود ممنوع؛ مرزها؛ L.A.B 2؛ آخرین بخشی؛ مهمان خانهی عذرا؛ خانهی ایوب؛ ورودیها؛ بار دیگر، آن خانه؛ خانه در خانه؛ گزارشهایی از آهن، آهنگر و آهنگرخانه؛ خانهی بامَسِ مهربان؛ داریوش و بانو؛ آخرین بازمانده، شهربانو؛ انگشتهای پای چپ؛ بُرنا؛ ذاکر؛ کهنه نو میشود؛ نو کهنه میشود؛ دره گوران، گهوارهای که تکان میخورد؛ مدارس جلفای نو (به زبان ارمنی)؛ لگراند؛ عزت اگر به قهوهخانه نیاید؛ شیرین نسا، خانهات کجاست؟؛ معلا تنها نیست؛ نجار پسر عطار؛ من و یک نوبت صیادی؛ خانهای که پسرش را در شهر گم کرده…؛ داسهای اوسا جلیل؛ مادرم، بُرزولان؛ آسبادهای «نشتیفان»، کنار قبرستان؛ بیاسب هم ترکمنم؛ برادران طایفهی اسماعیلی، همسران و فرزندان؛ حباب؛ بچه قصاب، قصاب، گوسفندان و کبوتران؛ گیسو؛ ماسوله با خسرو میخندد؛ با گاوهای یوسف؛ چهار پنجره رو به یک حیاط؛ همهی بیماران این پزشک؛ گزارش در و پنجرههای مانده؛ شاعری که به مردمش نان میدهد؛ این بامداد خسته؛ یک جمع گُداری؛ جهله؛ دریا در خانه، کشتی بر دیوار؛ دو زن؛ عشاق مزرعهی نیشکر؛ نود و دو منهای یک؛ حکایت اوسا احمد نجار، سنگ مادر خاموش، اتودهای قرنطینگی
*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذر تا ۲ دیماه ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
نظر شما