پنل تخصصی نوآوری برگزار شد/ ‏‬معرفی صنایع نرم و خلاق

پنل تخصصی "نوآوری، پیشران کلیدی صنایع خلاق" با حضور مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد.

به گزارش ایمنا، این پنل بین‌المللی با همکاری انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق برگزار شد. پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، معاونت علمی و فناوری مدیریت این پنل را بر عهده داشت.

نقش کلیدی نهاد دانشگاه

در ابتدا پرویز کرمی، مدیر این پنل ضمن تاکید بر نقش محوری نهاد دانشگاه در تولید و پرورش منابع انسانی با کیفیت این زیست‌بوم گفت: شاید این موضوع که مراکز علمی کشور تا چه میزان در تأمین منابع انسانی کارآمد مورد نیاز صنایع فرهنگی و شرکت‌های خلاق نقش داشته‌اند، سوالی اساسی باشد.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ادامه داد: باید قبول کرد که در حوزه تقنینی و اسناد بالادستی چالش و مشکلات زیادی وجود دارد. خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه سندی تدوین کرده که خط مشی‌ها و راهبردهای تقسیم وظایف ملی در آن دیده شده و ما منتظر ابلاغ این سند از سوی رئیس‌جمهوری هستیم که می‌تواند رفع‌کننده بخشی از مشکلات باشد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در ادامه افزود: ۲۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی جهانی صنایع نرم و خلاق در دو سال قبل بوده است. ارتقاء سهم ایران از چنین منبع سرشار اقتصادی باید هدف راهبردی و محوری فعالیت‌های زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق باشد و تمام مباحث باید در راستای محقق کردن این مهم باشد.

تیم‌سازی به جای فرد گرایی

کرمی با اشاره به نقش کلیدی تربیت نیروهای متخصص در این حوزه بیان کرد: عدم حضور مدیرانی با تجربه بالای کار تیمی یکی از خلاهای این صنعت است. این موضوع خود ضعف فعالیت یک شرکت یا مجموعه را باعث می‌شود.

مدیر پنل تخصصی "نوآوری، پیشران کلیدی صنایع خلاق" همچنین به حوزه بازی‌سازی به عنوان یکی از سرفصل‌های حوزه صنایع خلاق اشاره کرد و گفت: کره جنوبی در حال حاضر، مشغول خلق شخصیت‌های خیالی و ناموجود و وام‌گرفته از سایر کشورها است و از طریق ساخت فیلم، اسباب‌بازی، انیمیشن و دیگر محصولات فرهنگی بر اساس این شخصیت‌ها ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کرده است. این در حالی است که ما در مقابل شخصیت‌های خیالی دیگر کشورها مانند بتمن، در سبد ذخیره باستانی و فرهنگی خود ابرقهرمانان پرشماری مانند رستم و سهراب را در اختیار داریم.

ادامه راهی سخت اما پر امید

کرمی در ادامه افزود: می‌توان این کنفرانس بین‌المللی را آغاز یک راه دانست. زیست‌بوم صنایع نرم، خلاق و فرهنگی علی‌رغم تمام کاستی‌ها، با قدرت و شادابی به راه خود ادامه خواهد داد. ما نیز در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، موضوع شبکه‌سازی و تقویت این حوزه را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری، ضمن تاکید بر اهمیت وجود بسترهای قانونی مناسب گفت: با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته، مجلس شورای اسلامی در حال بازبینی قانون هشت ساله حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

طرح مباحث گوناگون

همچنین در این پنل تخصصی، موضوعات مختلفی مورد بحث کارشناسان حاضر در نشست قرار گرفت. مالیکت معنوی و ثبت پتنت، تعدد مراکز تصمیم گیر و تصمیم‌ساز در حوزه فرهنگی، مدرن‌سازی ذخایر فرهنگی از طریق ابزار فناوری، بسته‌بندی صنایع دستی، مالیات، ساخت شهرک صنعتی ویژه صنایع نرم و خلاق، توسعه نفوذ فرهنگی از طریق صادرات اسباب بازی و بازی‌های رایانه‌ای، موضوع شبکه‌سازی در صنایع خلاق و فرهنگی و بررسی سیاست‌های تجاری در حوزه صنایع خلاق در شرق آسیا به ویژه چین، از جمله موضوعاتی بود که شرکت‌کنندگان در این پنل، پیرامون آن به بحث و گفتگو پرداختند.

گزارش از: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر 459517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.