کدام معلولان مشمول دریافت «شهریه تحصیلی» می‌شوند؟

رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: حدود ۱۵۸ هزار نفر از افراد دارای معلولیت دانش‌آموزانی هستند که تحت پوشش خدمات حمایتی و تخصصی و فنی بهزیستی قرار دارند.

به گزارش ایمنا، وحید قبادی دانا در مراسم امضا تفاهم نامه‌ای که میان سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی منعقد شد، اظهار کرد: هدف ما این است که فرد دارای معلولیت دارای زندگی مستقل همراه با شأن و منزلت اجتماعی، در بستر جامعه و در درون خانواده و همراه با ایجاد زمینه برای مشارکت مؤثر آن در اجتماع را داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین امروزه گسترش مراکز شبانه‌روزی نگهداری افراد دارای معلولیت خدمتی برای جوامع محسوب نمی‌شود، بلکه میزان حضور افراد دارای معلولیت در درون جامعه و فعالیت اجتماعی آنها است که نشان دهنده ایجاد شرایط مناسب در جوامع است، لذا یکی از اهتمام ویژه‌های ما در فعالیت‌ها موضوع دسترس پذیری و مناسب سازی جوامع و مبلمان شهری و ساختارهای مختلف بوده است که در این زمینه در ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با دستگاه‌های مختلف همکاری‌های نزدیکی را داشتیم. در آخرین جلسه که به میزبانی وزارت آموزش و پرورش بود ما میهمان دکتر حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بودیم.

وی با اشاره به حوزه توانمندسازی افراد دارای معلولیت اظهار کرد: هدف ما این است که این افراد به اندازه کافی توانمند شوند. یکی از زمینه‌های توانمندساز افراد دارای معلولیت موضوع تحصیل آنهاست. حدود ۱۵۸ هزار نفر از افراد دارای معلولیت دانش آموزانی هستند که تحت پوشش خدمات حمایتی و تخصصی و فنی بهزیستی قرار دارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع توانمندسازی معلولان در اجتماع اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۶۰۰ مجموعه مرکز غیردولتی روزانه برای این افراد فعال است که در سطح کشور به بیش از ۵۰ هزار نفر از این افراد خدمت رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌های این افراد نیز در فشار و مضیقه‌های فراوانی هستند. وقتی فرد دارای معلولیت در یک خانواده است هزینه‌هایی را بر خانواده وارد می‌کند که حتی اگر خانواده به لحاظ اقتصادی مشکل نداشته باشد با این هزینه‌ها به خط فقر نزدیک می‌شود.

قبادی دانا همچنین با اشاره به همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک سازمان بهزیستی با سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ادامه داد: سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی همکاری‌های نزدیکی را از سال‌های متمادی داشته‌اند و امید است این تقویت شود و گسترش یابد.

قبادی دانا در ادامه یادآور شد: امروز ویژه کردن، خاص کردن یا ایزوله کردن افراد دارای معلولیت مد نظر نیست و هدف ما تلفیق اجتماعی این عزیزان است. بخشی از دانش آموزان دارای معلولیت که دارای شرایط خاص هستند و امکان حضور آنها در مدارس عادی نیست و در مدارس استثنایی ساماندهی شدند و بخش اعظم آنها در سایر مدارس عادی حضور دارند. تلاش ما این است که شرایطی فراهم شود تا با آموزش و توانمندسازی برای خانواده‌ها و دانش آموزان به روزی برسیم که اکثریت یا همه این افراد بتوانند در مدارس عادی حضور داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: نیاز است تا در سرفصل‌های آموزشی همه دانش آموزان نحوه مواجهه و برخورد با افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنها به طور مستمر آموزش داده شود و این پذیرا بودن برای این عزیزان به تمام جامعه تعمیم پیدا کند و یا شرایط فیزیکی در مدارس طوری طراحی شود که امکان حضور آنها فراهم شود.

وی معتقد است: امروز شاهدیم که با همه تلاش‌هایی که انجام شده است این افراد به رتبه‌های خوب علمی دست پیدا کردند و سطح دانش و تحصیلات در افراد دارای معلولیت در ۴۰ سال اخیر رشد چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای را داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد مناسب سازی تجهیزات و امکانات مدارس اشاره و اظهار کرد: همچنین معلمان و کادر مدارس نیز آموزش لازم را ببینند آگاهی و مهارت لازم را برای نحوه مواجهه و برخورد با این عزیزان داشته باشند.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار نفر از دانشجویان دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه‌های غیردولتی هستند. طبق قانون برای افرادی که دارای معلولیت متوسط شدید و بسیار شدید هستند و دهک درآمدی آنها، دهک یک تا ۷ است موظفیم شهریه را به طور کامل پرداخت کنیم. همچنین حدود ۲۰۰۰ نفر از دانش آموزان دارای معلولیت که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند نیز از سال گذشته به عنوان کمک هزینه تحصیلی تشویقی هر ترم مبالغی بر روی کارت بانکی آنها شارژ شد.

وی در ادامه به هدایت تحصیلی افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش استثنایی می‌تواند این زمینه را فراهم کند تا آنها در رشته‌هایی که می‌توانند بیشتر مؤثر باشند هدایت تحصیلی صورت گیرد. البته این همکاری میان سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی در زمینه کارگاه‌های حرفه آموزی و تولیدی و حمایتی می‌تواند بهتر صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، این تفاهم نامه با هدف همکاری در راستای گسترش فعالیت‌های آموزشی، توانبخشی و حمایتی و تبادل تجارب میان سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی منعقد شد.

کد خبر 457388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.