به گزارش ایمنا، محسن حاجی میرزایی در برنامه "مدرسه ایران" شبکه چهار سیما با بیان اینکه دنیا با پدیدهای کاملاً غیرمنتظره به نام کرونا روبه رو شد که تمام دنیا را غافلگیر کرد گفت: اینکه چگونه در برابر یک پدیده غیرمنتظره واکنش نشان دهیم فوقالعاده اهمیت دارد. یکی از اهدافی که آسیب جدی دید نظام تعلیم و تربیت بود.
وزیر آموزش و پرورش درباره عدم دسترسی سه میلیون دانش آموز به ابزار هوشمند برای دریافت آموزشهای مجازی گفت: ما با یک مسئله جدی روبه رو هستیم که باید راه حلی برای آن مییافتیم. دنیا به سمت آموزش مجازی رفت؛ اما آموزش مجازی هم پدیده مانوسی در تمام کشورها نبود و بسیاری کشورها برای نخستین بار آن را تجربه میکردند.
حاجی میرزایی افزود: ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیاز ما به صورت مجازی قابل حل بود اما بخشی روی زمین میماند و به همه دانش آموزان تعهد داشتیم. استراتژی اصلی ما تاکید بر آموزش حضوری بود و بر این باور هستم که هیچ چیز جایگزین آموزش مجازی نمیشود. ارتباط با همسالان و تقویت ظرفیت روانی اجتماعی دانش آموزان در آموزش حضوری دنبال میشود.
وی با بیان اینکه حتی پیش بینی کرده بودیم جمعیت کلاس را به یک سوم کاهش دهیم و یکی از دلایل اصرار به برگزاری حضوری کلاسها این بود که دانش آموزان با معلمان خود مأنوس نبودند گفت: اکنون هم مترصد فرصت هستیم و هرزمانی که امکان فراهم شود آموزش حضوری را دنبال میکنیم و تجربه نشان میدهد بازگشایی مدارس با اعمال مراقبتها، تأثیری چندانی در شیوع کرونا نداشته است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای ۳۰ درصد دانش آموزان باقی مانده که دسترسی به ابزار هوشمند نداشتند، آموزش تلویزیونی را پیش بینی کردیم ولی اشکالی که در تلویزیون وجود داشت این بود که تعاملی نبود. پیش بینی کردیم دانش آموزانی که از آموزش تلویزیونی استفاده میکنند هر ۱۰ روز تا دو هفته به مدرسه بروند تا معلم از آموزش مطمئن شود. همچنین تاکید کردیم مدارس دارای اطلس یادگیری بشوند و وضعیت دانش آموزان خود را رصد کنند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه از روشهای دیگر چون تهیه درسنامه ها و بستههای خودآموز نیز استفاده میشود عنوان کرد: خانوادهها به عنوان مسئولین اصلی تعلیم و تربیت فرزندانشان مراقب میکنند. به ستاد کرونا تاکید کردم حتی اگر دانش آموز به مدرسه نمیرود اما مدرسه را تعطیل نکنیم. کادر اجرایی باید حضور داشته باشد تا اتصال مدرسه به خانواده برقرار باشد.
وی افزود: در کنار همه تهدیدات کرونا، فرصتهایی طلایی ایجاد شده که یک مورد آن درگیر شدن خانوادهها با امر آموزش فرزندشان است. کنترل والدین میتواند کیفیت کار ما را بالا ببرد.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه وزارت آموزش و پرورش برای کاهش نگرانی خانوادهها چه کرده است، اظهار کرد: اکنون یکی از کارهایی که روی شبکه شاد انجام شده این است که همزمان همه محتوای آموزش در شاد نیز بارگذاری شده و خانواده میتواند از آن استفاده کند. امکان استفاده از مدرسه تلویزیونی نیز وجود دارد. کانالی برای والدین در شبکه شاد داریم که سه میلیون و ۶۰۰ هزار عضو دارد و به مقوله تربیت بچهها در آن پرداخته میشود.
حاجی میرزایی درباره نمرهای که به عملکرد وزارتخانه میدهد گفت: در مجموع از عملکردمان راضی نیستم و دائماً نیازمند تلاش بیشتر هستیم. وارد فضایی شدهایم که تجربه کمتر از شش ماهه درباره آن داریم. اما از جهت عملکرد کشور، معتقدم عملکرد کشور در حوزه آموزش را در مقایسه با دنیا قابل قبول است.
وی افزود: امروز شاد بزرگترین اپلیکیشن داخلی ایران است و بیشترین تعداد کاربر دارد. ترافیک شبکه شاد بالاتر از شبکههای دیگر است و بزرگترین خدمت مبتنی بر آی تی در کشور محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش درباره عدالت آموزشی گفت: شاید یکی از تلخترین بی عدالتیها دسترسی به فرصت آموزش باشد. یکی از مهمترین مأموریتهای ما این است که همه دانش آموزان را در معرض آموزش قرار دهیم. این هدف اکنون محقق شده و ۱.۲ درصد از بازماندگان از تحصیل به دلیل اینکه مدرسه در دسترسشان نیست بازمانده شدهاند. در دورترین مدارس کشور مدرسه داریم و ۵۰۰۰ مدرسه ما زیر پنج دانش آموز دارند.
حاجی میرزایی ادامه داد: باید کیفیت آموزش را در سراسر کشور ارتقا دهیم و همه دانش آموزان از آموزش با کیفیت برخوردار شوند. امسال به علت کرونا برای ما این امکان فراهم شده که تدریس بهترین معلمها را از طریق مجازی یا تلویزیون در اختیار دورترین مناطق قرار دهیم. اما قطعاً تحقق عدالت آموزشی جزو مهمترین مأموریتهای ماست.
وی درباره کاهش هزینههای جاری مدارس و اینکه آیا قرار است درآمد حاصله از محل این صرفه جویی صرف اموری مانند مدرسه سازی شود؟ گفت: اعتبارات نوسازی مدارس در دولت تدبیر و امید بیش از چهار برابر شده است. اکنون اعتبارات وزارتخانه طی این سالهای چهار برابر شده و در حدی است که امکان پذیر بوده است. سهم دولت در تکمیل مدارس خیرساز ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که به ۳,۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. هر ۲۷ روز یک مدرسه در این دولت ساخته شده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: بیش از ۹۹ درصد بودجه ما صرف حقوق میشود و با کرونا یا بدون کرونا تغییری در هزینههای پرسنلی ما ایجاد نشده است.
حاجی میرزایی درباره وضعیت نیروهای آموزشی شاغل در بخش غیردولتی که استخدام دولت نیستند اما توانمند هستند نیز، اظهار کرد: مسیر حرکت این نیروها بسته نیست. مسیر ما برای ورود، دانشگاه فرهنگیان است. امسال ۲۰ هزار نفر از طریق کنکور سراسری جذب کردیم و ۲۸ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب میشوند و این نیروها میتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند. ما تعهدی در قبال استخدام نیروهای مدارس غیردولتی نداریم اما راه آنها برای استخدام باز است و میتوانند از این روشها برای ورود استفاده کنند.
وی افزود: تا سال ۱۴۰۴ از نظر نیروی انسانی به تعادل میرسیم. امسال ۱۹۷ هزار معلم کمبود داشتیم. ۳۳ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ۲۵ هزار نیرو از طریق تبدیل وضعیت جذب کردیم و از راههای دیگری نیز استفاده شد. بیش از ۸۰ هزار نیروی حق التدریس داریم. قانون ما را متعهد کرده که اینها را تا پایان قانون برنامه ششم جذب کنیم. اینها که جذب شوند مابقی را از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب کرده و نیروی انسانی را به تعادل میرسانیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در درجه اول اولویت ما افزایش کیفیت دانشگاه فرهنگیان است عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان مسئولیت تربیت دانش آموزان را برعهده دارد. این سیستم باید مورد ارزشیابی قرار بگیرد که به اهدافش دست یافت یا خیر.
حاجی میرزایی درباره روند ارزشیابیها گفت: شاید یکی از اشکالاتی که مانع پیشرفت نظام آموزشی کشور میشود کاستی در نظام ارزشیابی است. یک سیستم کنکور را داریم که تکنیک تست زنی دانش آموزان را میسنجد اما اگر در طول سال تحصیلی روی مسائلی چون کرامت و فضائل اخلاقی کار کنید این موارد سنجیده نمیشود. ۸۵ درصد رشته محلهای کنکور نیازی به شرکت در آزمون ندارد و ۱۵ درصد رشته هاست که جذابیت دارند، طبق قانون به تدریج سهم سوابق تحصیلی افزایش مییابد اما این مسیر اصلی حذف کنکور نیست.
بنا به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: باید از حافظه محوری فاصله بگیریم و نظام سنجشی ایجاد کنیم که مهارتها را بسنجد. در سند تحول بنیادین بر تربیت در ساحتهای شش گانه تاکید شده و همه ساحتهای تربیتی به یک اندازه مهم هستند و باید تمام این قابلیتها را در دانش آموز ایجاد کرد. مسیر حذف کنکور طبق سند تحول باید اینگونه باشد.
نظر شما