به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، با بیان اینکه در پروژه توسعه چابهار، تمامی طرحهای فرادست، جامع و تفصیلی در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری قرار گرفتهاند، اظهار کرد: در طرح ویژه مکران که یک طرح فرادستی است و از میناب تا خروجی بندر گوادر را در بر میگیرد، برنامهریزی در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ انجام شده است و برنامهریزی درباره چگونگی توسعه منطقه صورت پذیرفته است.
وی با اشاره به تجربه تلخی که در شهر عسلویه طی سالهای گذشته رخ داد، خاطرنشان کرد: از نظر من اتفاقی که در عسلویه افتاد، به نبود برنامهریزی صحیح و دقیق شهری مربوط میشود که تبعات آن هم برای مردم و هم برای صنعت، پتروشیمی و نفت مشکلات بسیاری را به همراه آورد.
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه برنامهریزی جهت اسکان جمعیت در جنوب کشور جزو تأکیدات مقام معظم رهبری است، اکنون در منطقه مکران، این اتفاق بهطور کلان برنامهریزی شده است و جانمایی سایتهای صنعتی، محیط زیستی، اقتصادی و پتروشیمی و نقاط جمعیتی آن علاوه بر شهر چابهار و محدودههای آن، در شهرهای جدید مکران و تیس نیز صورت پذیرفته است.
صادق مالواجرد با بیان اینکه نقشههای توسعه منطقه چابهار از سوی وزیر راه و شهرسازی به اعضای هیأت دولت ابلاغ شده است، افزود: اینها مواردی هستند که اگر جمعیت به این منطقه بیاید، پیشبینیهای لازم جهت اشتغال، صنعت و مسکن آن انجام شده باشد.
وی گفت: یکی از نکات مطرح در این منطقه مربوط به طرح جامع شهر چابهار است. این طرح بعد از سالها توانست مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری را اخذ کند و نه تنها برای توسعه شهر و جمعیتپذیری و خدمات آن پیشبینیهای لازم انجام شده است، بلکه برای حریم چابهار نیز از کمپ تا رمین که فعلاً روستا و سکونتگاههای غیر رسمی هستند، در برنامه ساماندهی و توسعه پیشبینی شده است.
دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: اساساً در گذشته در تدوین طرحهای جامع، سکونتگاههای غیررسمی و حاشیهنشین مورد توجه قرار نمیگرفتند و در نتیجه صورت مساله پاک میشد؛ اما در طرح جامع چابهار تمامی این مناطق دیده و در طرح لحاظ شدهاند.
صادق مالواجرد گفت: نکتهای که در طرح توسعه چابهار بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بندر قلب تپنده چابهار است و باید مسیر ورود و خروج وسایل نقلیهای که به بندر تردد دارند، در تمامی طرحها مورد توجه واقع شوند.
وی با یادآوری از اینکه مسیر دسترسی به بندر چابهار ریل و جاده ترانزیت خواهد بود، افزود: هر چند سالیان است که در خصوص احداث مسیر حملونقل بار تصمیمگیری قاطعی انجام نشده است؛ اما خوشبختانه با همکاری و تعاملی که بین بندر و شهر از طریق طرح جامع به وجود آمد، مقرر شد که در احداث این مسیر، ارتباط شهر تاریخی و فرهنگی چابهار با دریا قطع نشود. این نکته مهمی است که مردم چابهار روی آن بسیار تأکید دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه ارتزاق مردم و همچنین صنعت گردشگری در این منطقه به دریا ارتباط دارد، در طرح جامع هماهنگیهای لازم بین شهر و بندر کاملاً دیده شده است و همچنین طی سفری که با حضور مقام عالی وزارت به این منطقه انجام شد، از آلترناتیوهایی که قرار بود این اتصال را به وجود بیاورد بازدید به عمل آمد و به امید خدا در جلسات بعدی که برگزار میشود با تأکیدی که وزیر محترم دارند و با هدف اینکه دسترسی مردم به دریا نباید قطع نشود، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.
صادق مالواجرد تأکید کرد: تمامی تصمیمها بر اساس طرح جامع بهگونهای است که ارتباط شهر با بندر وجود داشته باشد و هماکنون نیز باید آلترناتیوهای اجرایی آن انجام شود.
وی با اشاره به اینکه پارک بهاران تنها پارک ساحلی در چابهار است و در زیبایی و گردشگری این منطقه سهم به سزایی دارد، گفت: خوشبختانه با تعاملی که با سازمان بنادر و کشتیرانی انجام شد، این پارک در طرح توسعهای آسیب نمیبیند و تجهیز و ساماندهی این پارک مطابق طرح جامع انجام خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر قرار است که توسعه در منطقه چابهار اتفاق بیافتد، حتماً مردم شهر باید منتفع شوند و اکنون نیز هماهنگیهای لازم با منطقه آزاد چابهار به وجود آمده است و قرار شده که طرحهای ویژهای در این منطقه صورت پذیرد.
صادق مالواجرد تاکید کرد: طرحهای منطقه آزاد باید بهگونهای باشند که با دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری هماهنگ باشند تا در نتیجه این همافزایی، اقدامات اجرایی بهتری در این منطقه انجام شود.
وی در پاسخ به این سوال که «چه اقداماتی بهمنظور حفظ زیبایی و معماری بافت سنتی چابهار انجام خواهد شد؟» گفت: در طرح تفصیلی شهر چابهار، توجه ویژهای به بافت تاریخی و نوع ساختمان و ابنیهای که قرار است در این شهر ساخته شود، شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طی جلسهای که با شهردار چابهار برگزار شد، تأکید شده است که نوع ساختمانهایی که در این شهر ساحلی ایجاد میشود باید با معماری شهرهای دیگر متفاوت باشند و از ضوابط و مقررات ویژهای پیروی شود.
نظر شما