به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در حاشیه نشست شورای معاونین که با حضور رئیس پدافند غیر عامل کشور به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد اقدامات انجام شده در خصوص پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش و نتایج جلسه امروز، اظهار کرد: به مناسبت هفته پدافند غیرعامل به این نکته تاکید میکنم که استمرار جریان یادگیری در زمان کرونا را میتوان یکی از آزمونهای پدافند غیرعامل دانست که جمهوری اسلامی به خوبی از عهده آن برآمده و به موفقیت رسیده است.
وی در این برنامه که در محل وزارتخانه آموزش و پرورش برگزار شد افزود: ما با یک پدیده غیر منتظره رو به رو شدیم و کشور ما توانست به سرعت در این مورد واکنش نشان دهد. معلمان و جامعه فرهنگی کشور، کمتر از یک هفته بعد از شیوع کرونا موفق به ادامه فرایند آموزش از طریق تلویزیون و شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: قطعاً یکی از اصلیترین اهداف پدافند غیرعامل استمرار در ارائه خدمات ضروری است. اگر حادثه غیرمترقبه ای در کشور پیش آید باید بتوانیم درکمترین زمان شرایط را به حالت عادی بازگردانیم و خدمات ضروری را به جامعه ارائه دهیم و آموزش و پرورش با کمک معلمان مبتکر و دلسوز از این آزمون سربلند بیرون آمد.
حاجی میرزایی در خصوص نقش آموزش و پرورش در پدافند غیرعامل گفت: به دلیل آنکه همواره دیدگاههای اصلی از ذهن آغاز میشود، توانایی ذهنی و مهارتی دانش آموزان باید به گونهای شکل بگیرد که توانایی دفاع از آرمانهای خود را داشته باشند و بتوانند از کشور خود محافظت کنند بنابراین باید در محتوای آموزشی به مهارتهای ذهنی و فکری دانش آموزان برای دفاع از کشور دقت بیشتری کنیم.
وی با اشاره به اینکه دفاع از نشانههای یک جامعه بیدار و زنده است، گفت: هم در کتب آموزش دفاعی و هم در کتب مطالعات اجتماعی به موضوع پدافند غیرعامل وآموزش آن به دانش آموزان اشاره شده است و دورههای آموزشی برای معلمان تدارک دیده شده است. همچنینی جزوات و کتابهایی در این زمینه آماده شده و از طریق بستر الکترونیک در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار گرفته است. در جلسه حاضر هم مقرر شد که گزارشی از آنچه تاکنون انجام گرفته است تهیه و بررسی شود تا بتوانیم برای توسعه فعالیتهای بعدی اقدام کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در مورد اینترنت پاک و نگرانی خانوادهها در خصوص حضور دانش آموزان در فضای مجازی و آسیبهای ناشی از این فضا گفت: خطر فضای مجازی یک خطر جدی است. موضوع سیم کارتهای ویژه با مشکلات فنی رو به رو شد که در صدد رفع آن هستیم تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. اما در نگاه کلیتر به موضوع مشاهده میکنیم که دانش آموزان و معلمان استفاده از شبکه شاد را افزایش دادند به طوری که هم اکنون حجم تبادلات این شبکه به ۳۱۵ گیگابایت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است و به همین میزان که در شاد شاهد افزایش تبادل محتوا هستیم در دیگر پیامرسان ها شاهد کاهش این تبادلات هستیم. این نشان میدهد توانستیم دانش آموزان و معلمان را تا حد زیادی به این محیط پاک و ایمن هدایت کنیم.
حاجی میرزایی در مورد حداکثر زمان آموزش در شبکه شاد گفت: برنامه زمانی آموزش دروس به طور کامل توسط معاونین آموزشی نوشته و به مدارس ارسال شده است. کلاسهای حضوری ۳۵ دقیقه است و کلاسهای بستر مجازی هم نمیتواند طولانیتر از این باشد. این کلاسها برای دوره ابتدایی و دوره دبیرستان بین ۲۵ تا ۳۵ دقیقه برنامه ریزی شده است که باید بین دروس به دانش آموزان استراحت داده شود. اینکه دانش آموزان به صورت مستمر در فضای مجازی باشند مورد نظر ما نیست و متوسط استفاده دانش آموزان از فضای مجازی به صورت مستمر یک ساعت در روز است.
وی با اشاره به بروز برخی اشکالات در پلتفرم شاد در ساعاتی از روز، گفت: ترافیک استفاده از شبکه شاد در برخی ساعات روز بالا بود به همین دلیل برای توزیع ترافیک برخی کلاسهای درسی دانش آموزان در صبح و برخی دیگر در بعدازظهر تشکیل خواهد شد که مطمئن هستم به تدریج هم ظرفیت شبکه شاد بالاتر خواهد رفت و هم نظارت مدیران و معلمان و توانمندی آنان در استفاده از فضای مجازی افزایش مییابد.
نظر شما