به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کیانپور با بیان اینکه سالانه ۱۴۰ میلیون تن قیر در دنیا تولید میشود، گفت: از این میزان، ۱۰۰ میلیون تن در خود کشورها تولید میشود و ۴۰ ملیون تن نیز میزان قیری است که کشورهای مختلف وارد میکنند.
وی با بیان اینکه ایران، هفتمین تولیدکننده و چهارمین صادرکننده قیر در دنیا است، افزود: ما میتوانیم علاوه بر تأمین نیاز داخلی، تا سه برابر ظرفیت داخل را بهعنوان ظرفیت صادراتی تولید کنیم. هماکنون ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید میشود که میتوانیم این میزان را تا ۹ میلیون تن افزایش دهیم و بر این اساس، ظرفیت صادرات چهار میلیون تن قیر را خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه قیرهای تولیدی در حوزه خلیجفارس تا مدتها بر اساس درجه نفوذ، ردهبندی میشد، یکی از اساسیترین اتفاقاتی که در این حوزه انجام شده است را روی کار آمدن ردهبندی جدید انتخاب قیر بر اساس طبقهبندی عملکردی(Performance Griding) دانست که نسبتبه سیستمهای قبل، دقیقتر عمل میکند و گفت: این کار از سال ۹۰ در کشور مورد توجه قرار گرفت و اکنون ضروری است که این روش در کشور مورد توجه قرار گیرد.
کیانپور با تاکید بر ضرورت گسترش سیستم ردهبندی PG در کشور و جایگزینی این سیستم با روشهای قبلی در نشریههای ۲۳۴ و ۱۰۱ سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: با روی کار آمدن سیستم PG میتوانیم، مباحثی نظیر، چسبندگی، سن، دما و … را لحاظ و قیری متناسب با شرایط پروژه تولید و استفاده کنیم و به سمت جایگزینی پلاستیکها با الاستومرها برویم.
وی همچنین مدنظر قرار دادن مشخصات فنی و شیمیایی قیر را از دیگر ضروریات این حوزه برشمرد و عنوان کرد: باید با لحاظ روشهای نوین، آسفالتی پلیمیری را توسعه دهیم و تلاش کنیم که این محصول نهایی، افزون بر صرفه اقتصادی از بهترین مشخصات فنی پیروی کند و کار را به یک سرانجام مناسب برساند.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در ادامه به تجربه دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: دنیا در اجرای آسفالتهای روکش و حفاظتی بهسمت SMA رفته است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.
کیانپور قیمت کنونی یک تن قیر در بازارهای جهانی را افزون بر ۳۳۰ دلار ذکر کرد و افزود: این ماده ارزشمند، حداقل ۱۶۰ نوع کاربرد در دنیا دارد و در صنایعی نظیر، رنگسازی، نفت، پتروشیمی و … استفاده میشود. بنابراین با توجه به اینکه ما چهارمین صادرکننده قیر فرآوریشده خالص در دنیا به شمار میرویم باید از دانش سایر بازیگران این حوزه استفاده کنیم و به سمتی برویم که طول عمر مفید روکش آسفالت راههای کشور افزایش به بیش از ۵ سال افزایش یابد.
به گزارش ایمنا، آسفالت ماستیکی سنگدانهای(SMA)، جزو خانواده آسفالتهای داغ و روکشی باربر است که از خصوصیات مقاومتی مناسبی برخوردار است. این نوع از آسفالت، دارای استخوانبندی درشتدانه، شامل سنگدانه، قیر، فیلر و الیاف است. این ترکیب روسازی دارای درصد درشتدانه بالا، فضاهای خالی کمتر و قیر بیشتری نسبتبه آسفالت سنتی است.
نظر شما