به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت نظری، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اولویتهای شورای شهر در سال پایانی فعالیت و ضرورت عمل به وعدهها و توجه به مطالبات مردم شهر تهران اظهار کرد: دوره پنجم شورای اسلامی شهر پایتخت، از ابتدای روی کار آمدن با چالشهای فراوان مواجه بود که برای بسیاری از آنها برنامه داشت. اینکه چه میزان از مشکلات رفع شد و چه اندازه رضایت شهروندان جلب شده، در جای خود و با شاخصهای خود قابل سنجش است اما بیتردید، یکی از راههای رسیدن به رضایتمندی شهروندان، کسب و جلب رضایت کارکنان سازمانی بزرگ در قامت شهرداری تهران است. سازمانی که بیش از هر نهاد و دستگاهی دیگر با مردم و زندگی روزمره شهروندان در ارتباط است و بالطبع بیش از تمام ارگانها میتواند مردم را راضی یا ناراضی کند.
وی با بیان این که در میان هزاران مشکل در شهر، یکی از مشکلات ساختار فربه و گاهاً کرخت شهرداری تهران است گفت: موازیکاریها و تکثر منصبهایی که کارهایی نسبتاً مشابه انجام میدهند، انجام برخی کارها را دشوار و برخی دیگر را غیرممکن کرده است اما در همین وضعیت نیز امور شهر به پیش میرود و هرجا کارها به جای سپرده شدن به دوست و آشنا و شریک در فلان شرکت پیمانکار، به درون شهرداری سپرده شد با نتایجی به مراتب بهتر و هزینهای به مراتب کمتر به سرانجام رسید.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در همین وضع و ساختار نیز با وجود ایرادهایی که وارد است، هرجا نیروهای درون سازمانی دیده شدند و باور شدند کارهایی را به سرانجام رساندند که پیمانکار به دلیل عدم علقه سازمانی انجام نداد. نهتنها بیاعتمادی به کارکنان شهرداری و ضعیفانگاری افرادی که از قضا بسیاریشان تحصیلکرده در دانشگاههای مطرح و رشتههای مرتبط هستند باعث میشود انگیزه لازم برای انجام وظیفه وجود نداشته باشد، بلکه آوردن مدیران از خارج از سازمان و برونسپاری وظایف ذاتی شهرداری به بخش خصوصی، تتمه میل و رغبت کارشناسان را زنده به گور میکند. ضمن اینکه الان حدود دو سال است که چماق اصلاح ساختار، دست و پای همه را شل کرده و شاید اگر این ایجاد تزلزل نبود امروز در نقطهای بهتر ایستاده بودیم.
نظری خاطرنشان کرد: دو سال است که مدیران و کارکنان بخشهای مختلف شهرداری نمیدانند هفته آینده میتوانند پروندهای را که گشودهاند ببندند یا خیر! دو سال است به بهانه اصلاح ساختار، بسیاری از مدیران هنوز با عنوان سرپرست امور را تصدی میکنند و این یعنی بیثباتی و لرزانی سازمان! بلاتکلیفی که شورا و شهرداری توأمان بهوجود آورد و سهم هیچ طرفی بیش از دیگری نبود.
وی ادامه داد: همین که شایعه شد معاونتهای فنی و عمرانی و حمل و نقل ممکن است ادغام شوند، ادارهکل انتصابات از صدور احکام مربوط به این دو معاونت در مناطق سر باز زد و شائبه ادغامی که بیشتر به رؤیا شبیه است عاملی شد برای بیثباتی بیشتر! بیثباتی که دیگر اثری از شورا در آن نیست.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تهران گفت: آنچه امروز مرا بر آن داشت تا راجع به اصلاح ساختار حرف بزنم، علاوه بر موارد یاد شده، یک نقد درونی است. اینکه آیا ما از پیش از شورا، در کنار هزاران مشکلی که برایش راهکار داشتیم، برای این یک مشکل هم راهکاری در ذهنمان بود؟! اگر بود و کار کارشناسی کرده بودیم، چرا این اندازه زمان برد تا نهایی شود؟ اگر کار کارشناسی کرده بودیم، چرا از ابتدای مسیر تا امروز این اندازه تغییر در آن مشاهده میکنیم؟
وی اضافه کرد: چطور میشود کار کارشناسی ما یک روز به حذف ادارهکل بانوان و ادغامش در ادارهکل فرهنگی منجر شود، یک هفته بعد و به دلیل مخالفتهای شده، دوباره کارشناسی شود و ادارهکل بانوان حفظ شده و ادارهکل آموزش شهروندی با ادارهکل فرهنگی ادغام شود؟! اگر کار کارشناسیمان این اندازه سطحی است، چه تضمینی وجود دارد که بقیه قسمتهای این چارت سازمانی چنین سرنوشتی نخواهد داشت؟ اگر هم کار کارشناسی نکردهایم، به غریزه اعتماد کنیم و راهی که محمود احمدینژاد رفت و برای پوشاندن ناکارآمدی، ساختارها را بهم ریخت نرویم.
نظری گفت: ادغامهایی که در آن دوره شد، بهقدری ولع کوچکسازی داشت که فراموش شد با این کار، قرار نیست وظایف کم شود و در واقع، دو کاری که پیشتر دو نفر برای انجامشان مسئول بودند، فردای اصلاحساختار همان دو کار بود با یک مسئول و اگر تعدیل نیرو نمیشد، همان دو کار بود با یک مسئول و یک حقوقبگیر بیکار حال باید تصمیم گرفت که بنا داریم پستها را کم کنیم و حقوقبگیر بیکار اضافه کنیم یا نیرو تعدیل کنیم؟ ما مدعی اصلاحطلبی هستیم و قرار نیست اگر در ادامه مسیری به این نتیجه رسیدیم که پیشفرضمان صحیح نبود، در همچنان بر همان پاشنه بدوی بچرخد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تهران اضافه کرد: ابتدا باید از خود بپرسیم برای چه منظوری میخواهیم ساختار را اصلاح کنیم؟ آیا دنبال افزایش بهرهوری هستیم؟ آیا میخواهیم هزینهها را کاهش دهیم و اصطلاحاً صرفهجویی کنیم؟ چه تضمینی وجود دارد که اعمال چارت جدید، ما را به این نیتها برساند؟ حذف قائممقامها و مشاوران از ساختار شهرداری که حدود دو سال پیش انجام شد، به گواه مطلعین هیچ صرفهجویی برای شهرداری درپی نداشت و اتفاقاً در برخی موارد، باعث افزایش هزینه و کاهش بهرهوری شده است.
وی افزود: مطابق آنچه در برنامه سوم توسعه شهر تهران به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده است، اصلاح ساختار سازمانی در «سطح ستاد، مناطق، نواحی، سازمانها و شرکتها» بخشی از ماده ۱۲ است که تاکید بر لزوم «تحول، نوسازی اداری و بهرهوری سازمانی» دارد. پرسش اصلی این است که لایحه ارائه شده با جزئیات قید شده در آن، با توجه به وضعیت کنونی چه کمکی به تحقق تحول، نوسازی اداری و بهرهوری سازمانی میکند؟ به بیان سادهتر، چه تضمینی وجود دارد که این جراحی پردرد و پرهزینه، به بهبود اوضاع کمک کند؟ همه این پرسشها بیپاسخ هستند یا پاسخ احتمالی، بدون هیچ ضمانتی مطرح میشود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تهران گفت: نخست آنکه هر قوه عاقلهای وقتی چند ماه به پایان عمر کاریاش مانده، کارهای ناتمام خود را به اتمام میرساند و تمام انرژی خود را برای تقویت اقدامات پیشین متمرکز میکند، نه اینکه پروژه جدیدی آغاز کند که مطمئن است نه خود به پایان خواهد رساند، نه سکاندار بعدی! در کنکور هم وقتی به ماه آخر میرسیدیم، درسهای نخوانده را شروع نمیکردیم و همان خواندهها را مرور میکردیم.
وی گفت: دوم آنکه در این ماههای پیشرو، بهتر است به فکر چیدن میوههایی باشیم که در این مدت سه سال و اندی درختشان را کاشتهایم. نه اینکه به جای میوهچینی، به فکر چینش میز و صندلی در اتاقهایی برای مدیران جدید باشیم. مدیرانی که تا در فضای جدید قرار بگیرند و با شرح وظایف جدید آشنا شوند و روحیات و توانمندیهای همکاران خود را بشناسند، احتمالاً این چند ماه مهم هم طی خواهد شد تا فرصتهای طلایی، به طلاییها برسد.
نظری ادامه داد: سوم آنکه امنیت خاطر و آرامش کارکنان را تأمین کنیم و انجام کارهای بر زمین مانده را از ایشان انتظار داشته باشیم. هرگز نادیده انگاشتن آرامش خاطر کارکنان به نتایج مطلوب منجر نشده و بهرهوری را بالا نبرده است. هرگز منطقی نیست که انتظار داشته باشیم اخبارمان برای بدنه مدیریتشهری پرتنش و استرسزا باشد، اما آنها بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تهران ادامه داد: اگر وقتی به مشکل برخوردیم اول دست در جیب پرسنل نکنیم، اگر اول به فکر کم کردن تعداد آنها نیفتیم، اگر میزهایشان را کم نکنیم، اگر مزایایشان را کم نکنیم، آن زمان میتوانیم انتظار داشته باشیم آنها هم خود را به آب و آتش بزنند تا منویات مدیران بالادستی خود را به بهترین شکل محقق کنند.
وی اظهار کرد: آن وقت میتوانیم انتظار داشته باشیم که همین کارکنان، انتظارات بهحق مردم از مدیریت شهری را برآورده کنند. مردمی که در شرایط شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی روزافزون با معضل همیشگی و حل نشده ترافیک، آلودگی هوا و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی مواجهند، اگر ببینند که نمایندگانی که سه سال و چند ماه پیش با هزاران امید و با رأی میلیونی روانه شورای شهر کردهاند، بعد از سه سال و چند ماه تازه در حال ادغام چند اداره کل و معاونت هستند، احتمالاً واکنشی مثبت از خود نشان نخواهند داد.
نظر شما