تهدید منابع طبیعی با واگذاری معادن به غیر حرفه‌ای‌ها

خبرگزاری ایمنا: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: منابع طبیعی استان اصفهان با واگذاری معادن به بهره‌برداران غیر حرفه‌ای که تخریب کوه‌ها را به همراه دارد، تهدید می‌شود.

فیض‌الله رهنما در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که مجوز بهره‌برداری از معادن از سوی سازمان صنایع و معادن و دفتر فنی استانداری اصفهان صادر می‌شود، اظهار داشت: استان اصفهان از ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است اما مسوولان باید قبل از صدور مجوز برای معدن‌داران به صلاحیت آنان واقف شوند.
وی با اشاره به این که ۳ میلیون هکتار از وسعت منابع طبیعی استان اصفهان را معادن در بر می‌گیرند، بیان داشت: در سالهای اخیر عده‌ای که هیچ اهلیت و تخصصی در بهره برداری از معادن استان ندارند به معدن داران پیوسته‌اند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید بر این که اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان برای پاسخ به استعلام‌ها و نظارت در بهره برداری اصولی از معادن ردیف اعتباری ندارد، گفت: به دلیل کمبود نیروی انسانی این اداه کل تنها قادر است بر برخی معادن نظارت کند.
وی به کاهش ۷۰ درصدی تولیدات مرتعی در برخی مناطق استان به دلیل خشکسالی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در این راستا تولید علوفه مراتع استان طی ۳ سال گذشته ۶۰۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.
رهنما استمرار خشکسالی‌های اخیر را دلیل خشک شدن بیش از ۶۰ درصد جنگل‌های دست کاشت استان عنوان کرد و بیان داشت: با خشک شدن درختان دست‌کاشت توسعه کویر، طوفان‌های شن و گرد و غبار تشدید می‌شود.
وی با اشاره به این که ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع در استان اصفهان وجود دارد، گفت: با کم شدن میزان بارندگی‌ها و کاهش علوفه و پوشش گیاهی در مراتع، مقاومت خاک کاهش می‌یابد و زمینه فرسایش خاک در بارندگی‌های بعدی و افزایش سیلاب و روان آب‌ها نیز تشدید می‌شود./۲۲

کد خبر 44954

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.