فارابی بابت ۶۰ درصد مالکیت «رستاخیز» ۱۷ میلیاردتومان پرداخته است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: این بنیاد ۶۰ درصد از سهم مالکیت فیلم «رستاخیز» را به مبلغ ۱۷ میلیاردتومان خریداری کرده است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، «علیرضا تابش» در برنامه «نقد سینما» شبکه پنج سیما گفت: در دهه شصت و آغاز بنیانگذاری بنیاد سینمایی فارابی، این سازمان، پاسبان سینمایی بود که نگاه مناسبی در آن دوره نسبت به آن وجود نداشت. فارابی، سینمای بعد از انقلاب را شکل داد. اما امروز باید نقش بنیاد سینمایی فارابی به جای نگهبانی، تسهیل‌گری باشد. امروز در دوران گذار سینما هستیم، به این معنی که؛ دوستانی با فکر آنالوگ، می‌خواهند فیلم دیجیتال بسازند. زمانه عوض شده و سینماگران آن دوره، به جایگاه پیشکسوتی رسیده‌اند و جوانانی که علاقمند به سینما بودند، امروز در کسوت فیلمساز هستند. درواقع از منظر فرم و انتقال دانش بین نسل‌ها در دوران گذار قرار داریم.

وی افزود: بی‌تردید باید در برخی از سیاست‌های تولید فیلم، بازنگری شود. معتقدم دولت باید از سینما حمایت کند اما چگونگی این حمایت اهمیت دارد. وام‌هایی که بنیاد سینمایی فارابی به تهیه‌کنندگان می‌داد در دو سال اول مسئولیت من به همان شکل سابق بود که هیچ وقت تسویه نمی‌شدند. امروز، رویه تخصیص وام، تغییر کرده است. ما وام چهار درصدی به تهیه‌کنندگان می‌دهیم و از طریق صندوق اعتباری هنر این اتفاق می‌افتد. ساز و کار آن به این شکل است که فیلم‌ها در شوراهای بنیاد سینمایی فارابی بررسی می‌شوند و بر اساس مضامین و مجوزهایی که دارند وام دریافت می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به پرسش مطرح شده از سوی امیررضا مافی، تأکید کرد: کارنامه مدیریتی من و همکارانم، مجموعه‌ای از فیلم اولی‌ها، فیلم‌های دفاع مقدس، اجتماعی، کودک و تولیدات مشترک است و در حقیقت نگاهی غیرسیاسی و فراجناحی در بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد. اطلاعات شوراها به تفکیک در سایت بنیاد وجود دارد و شخصیت‌هایی هم که در آن زحمت می‌کشند، از بدنه سینما هستند و در مورد همه این اطلاعات شفاف‌سازی شده و اطلاعات آن‌ها روی سایت بنیاد قرار گرفته است. شوراهای بنیاد سینمایی فارابی در گذشته جواب تأیید یا رد به فیلمسازان می‌دادند اما امروز ما با فیلم‌سازان گفت‌وگو می‌کنیم و روند «طراحی تولید» هم دایر شده و همچنین موضوع شتاب دهی آثار نیز در دستور کار قرار گرفته است. ما در طراحی تولید، با ابعاد واقعی تولید روبه رو می‌شویم. مطالعات اجرایی پروژه انجام می‌شود و اگر امکان‌سنجی‌ها جواب نداد، برای سرمایه‌گذاری در فیلم وارد پروژه نمی‌شویم. خروجی این طرح، چنین شد که برخی از آثار به مرحله تولید نرسیدند.

تابش در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن اشاره به وضعیت فیلم‌های «رستاخیز» و «گزارش یک جشن» که سهام آن‌ها توسط بنیاد سینمایی فارابی خریداری شده است، توضیح داد: ماجرای «گزارش یک جشن» در دوران مدیریتی من رخ نداده است. در مورد فیلم «رستاخیز» به دلیل توقف اکران، ارشاد، این جمع‌بندی را کرد تا در سهام فیلم شریک شود. ۶۰ درصد مالکیت این فیلم (نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان) متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است. فیلم، هزینه‌های تولید بالایی داشت و سرانجام سازمان سینمایی تصویب کرد که بخشی از سهام را بنیاد سینمایی فارابی و بخشی را مؤسسه رسانه‌های تصویری به مالکیت خود درآورد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کار برای دیگر فیلم‌هایی که رنگ اکران را ندیده‌اند، توقع ایجاد نمی‌کند، گفت: اگر توقف اکران دیگر فیلم‌ها، دلایلی شبیه به فیلم «رستاخیز» داشته باشد، می‌توانند چنین توقع و انتظاری را مطرح کنند. اگر تهیه‌کننده «رستاخیز» حرف ما را گوش می‌داد، در عرضه خارجی (اکران آنلاین) درآمد خوبی کسب می‌کرد. «رستاخیز» ازجمله آثاری است که می‌تواند طی سال‌ها از طرق مختلف درآمد کسب کند، اما درآمد فوری ندارد. «گزارش یک جشن» هم اگر وارد اکران آنلاین می‌شد، مورد استقبال قرار می‌گرفت.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این سوال که پس از پایان مأموریت در فارابی در چه جایگاهی خواهد بود، افزود: من کارمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و پست مشاور وزیر دارم. پس از پایان ماموریتم در بنیاد سینمایی فارابی، وزیر باید تکلیف من را مشخص کند.

تابش در بخش دیگری از برنامه «نقد سینما» درباره این دوره جشنواره گفت: سینمای کودک باید برای ذائقه کودک امروز باشد و جشنواره امسال، ترکیبی از هر دو گروه فیلم‌های برای کودک و فیلم‌هایی درباره کودک است.

وی ادامه داد: از اردیبهشت امسال به طور جدی و بعد از مصوبه شورای سیاستگذاری جشنواره، ما گفت‌وگوهای فشرده‌ای در حوزه وی‌اودی‌ها، بخش خصوصی و صاحبان آثار داشتیم و از این نظر، جشنواره امسال تنها جشنواره‌ای است که پیش از شروع، جلسات فشرده‌ای با دستگاه‌های مختلف داشته است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: امسال تمامی بخش‌های جشنواره مجازی است. مراسم افتتاحیه و اختتامیه هم به‌صورت مجازی پخش می‌شود. خانه جشنواره در تهران و اصفهان، فیلم‌های سینمایی را برای صاحبان آثار پخش می‌کنند و جلسات گفت‌وشنود هم با اهالی رسانه برگزار می‌شود. ضمن آن که در اصفهان هنرمندان به صورت خاص و با دعوت حاضر می‌شوند و مخاطبان به شکل محدود شاهد آثار جشنواره خواهند بود. امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی در فیلم‌های ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، بودیم. سال گذشته هفت فیلم بلند داستانی داشتیم، اما امسال ۱۲ فیلم داریم.

تابش در خصوص مهیا کردن بستری برای اکران مناسب فیلم‌ها پس از جشنواره، اظهار کرد: پلتفرم‌ها این قول را داده‌اند که بعد از جشنواره، فیلم‌های برگزیده جشنواره را اکران آنلاین کنند. سال گذشته در طول جشنواره یک ارزیابی اقتصادی با حضور تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار داشتیم و پروفایل اقتصادی برای فیلم‌ها تهیه شد. ۸۰ درصد از تخمینی که ما سال گذشته در مورد اکران فیلم‌ها داشتیم، محقق شد و از هفت فیلم جشنواره سی و دوم، شش فیلم اکران شدند و در مجموع سال ۹۸، ۹ فیلم سینمایی کودک و نوجوان روی پرده رفتند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واهمه‌ای از امکان قاچاق فیلم‌ها در شرایط برگزاری آنلاین جشنواره وجود دارد یا خیر، توضیح داد: امسال ۱۲ فیلم بلند داستانی روی پلتفرم‌ها نمی‌آیند، اما ترس از قاچاق فیلم‌ها در اکران آنلاین در تمام دنیا وجود دارد در ایران هم همین‌طور است. ما هیچ اجباری برای اکران آنلاین فیلم‌هایی که ثبت‌نام کردند، نداشتیم و صاحبان آثار، شرایط را پذیرفتند. ما هم درآمد اکران آنلاین را به صاحبان آثار اختصاص می‌دهیم. همچنین حق نمایش (اسکرین فی) دو یا سه‌باره برای آثاری که می‌خواهند اکران آنلاین شوند، متناسب با زمان فیلم به هر اثر اختصاص می‌دهیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره بخش بین‌الملل جشنواره ۳۳، گفت: بخش بین‌الملل هم به صورت آنلاین برگزار می‌شود و پنل‌های مشترک به صورت مجازی برگزار می‌شود. همچنین لینک فیلم‌ها را برای داوران بین‌المللی ارسال می‌کنیم تا آثار مورد داوری قرار گیرند. در مجموع ۲۰ فیلم رئال و انیمیشن قضاوت می‌شوند. ۲۰ فیلم جدید و روز دنیا هم که برای مخاطب ایرانی تازگی دارد در پلتفرم‌ها، برای نمایش برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 449110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.