۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
اشکالات کتب درسی رفع می شود

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفت: یک دوره نقد و بررسی کتب درسی انجام شده و بیش از ۸۰ درصد نقدها به کتب درسی اعمال می شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا حاجیان‌زاده، طی سخنانی در سی و چهارمین اجلاس سراسری رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، اظهار کرد: سفر معظم له به قم و تأکید ایشان بر وظیفه مهم و حساس روحانیت در تربیت نیروهایی که توانایی تأثیرگذاری و جهت دهی صحیح فرهنگی در آموزش و پرورش داشته باشند، موجب شد فعالیت ستاد همکاریها شتاب مضاعفی بگیرد.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش، افزود: از طرفی دیگر، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به مشارکت دستگاه‌ها و نهادها برای تحقق سند تحول اشاره شده و از جمله مشارکت حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش سابقه طولانی دارد؛ اما از ۱۴ سال پیش، عنوان «ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش» تثبیت شد و در این سال‌ها برنامه‌ها و طرح‌های متنوع و متعددی توسط این ستاد به اجرا درآمد اما از سال گذشته موفق شدیم برنامه ۵ ساله‌ای را با جامعیت موضوعی و مستند به مفاد سند تحول و چشم انداز حوزه طراحی کنیم.

۵۵ برنامه مشترک بین حوزه و آموزش و پرورش شناسایی شده است

حاجیان زاده، ادامه داد: ما ۵۵ برنامه زیر نظام سند تحول را که با مشارکت حوزه‌های علمیه باید تحقق پیدا کند احصا کردیم و برنامه ۵ ساله را ناظر بر آن برنامه‌ها، تدوین و عملیاتی کرده ایم. در واقع، این برنامه ۵ ساله "برنامه اجرای سند" در این حیطه است که از سال گذشته اجرای آن آغاز شده و امسال وارد دومین سال آن می‌شویم.

دبیر ستاد همکاری‌ها درباره راه اندازی یک تشکیلات قرارگاهی، گفت: در رأس این تشکیلات شورای سیاستگذاری با ریاست عالی وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه‌های علمیه کشور و عضویت معاونین دو طرف و رؤسای سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، حوزه علمیه خواهران و سایر نهادهای مرتبط است.

۷۰۰ کمیته همکاری در سراسر کشور فعال است

وی با اشاره به فعالیت کارگروه‌های تخصصی با عنوان‌های پژوهش، برنامه ریزی درسی، تبلیغ و امور فرهنگی، تربیت نیروی انسانی و مدارس وابسته در دبیرخانه ستاد، اظهار کرد: کمیته‌های همکاری حوزه و آموزش پرورش علاوه بر مرکز استان به ریاست نماینده محترم ولی فقیه و نایب رئیسی مدیرکل آموزش و پرورش استان، در همه شهرها و مناطق کشور که بیش از ۷۰۰ کمیته می‌باشد، به ریاست امام جمعه و نایب رئیسی مدیر آموزش و پرورش در هر منطقه تشکیل می‌شود و این یک ظرفیت عظیم فرهنگی است که در خدمت تعلیم و تربیت است و ما از آن به عنوان قرارگاه‌های فرهنگی تربیتی در استان و منطقه یاد می‌کنیم.

مشاور عالی وزیر با بیان اینکه فعالیت‌های ستاد همکاریها که عمده آن به صورت ستادی و بخشی به صورت منطقه‌ای در حال انجام است، اضافه کرد: طرح تربیتی امین به عنوان یک طرح موفق در سراسر کشور فعال می‌باشد؛ به طوری که ۴۵۰۰ مبلغ خواهر و برادر به صورت ثابت در مدارس استقرار دارند و دوشادوش دانش آموزان، کادر مدرسه و خانواده‌ها به عنوان مشاور مذهبی، در پاسخ گویی به سوالات و شبهات دینی و اعتقادی نقش آفرینی می‌کنند.

حاجیان زاده، افزود: بخش دیگری از برنامه‌های ستاد، اعزام مبلغ در ایام مناسبتی است که سالانه تا ۳۰ هزار طلبه مبلغ به مدارس سراسر کشور اعزام می‌شوند.

دبیر ستاد همکاریها در بخش دیگری از سخنان خود که مستقیم از شبکه سراسری شاد در حال پخش بود، اظهار کرد: تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش از سوی حوزه‌های علمیه، به ویژه در مناطق محروم، یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت ستاد همکاریها است که به چند روش، از جمله خرید خدمات آموزشی تربیتی صورت می‌گیرد. در حال حاضر، بیش از ۶۰۰۰ روحانی مستقر در روستاها داریم که در نقاط دورافتاده کشور مشغول به خدمت هستند و نیمی از روز را می‌توانند متناسب با نیاز آموزش و پرورش منطقه در مدرسه محل استقرار تدریس داشته باشند.

وی تصریح کرد: در بخشنامه اخیر وزارت آموزش و پرورش که تازگی به سراسر کشور ابلاغ شده است، در بند ۱/۶ تأمین کننده خدمات که نهادهای عمومی و غیردولتی هستند، حوزه‌های علمیه را نیز مدنظر قرار داده تا از ظرفیت آنان استفاده شود.

حاجیان زاده، تاکید کرد: شیوه دیگر تأمین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، ظرفیت روحانیون نظام وظیفه است که دوران خدمت وظیفه عمومی را در آموزش و پرورش سپری می‌کنند. سهمیه جذب این نیروها طی سه سال گذشته، از تعداد ۵۰۰ نفر در سال ۹۷ به تعداد ۲۰۰۰ نفر در سال ۹۹ رسیده است و امسال با توجه به شرایط کرونا، دوره آموزشی آنها به صورت مجازی برگزار می‌شود. همچنین علاوه بر فعالیت‌های تربیتی مجوز ۱۲ ساعت تدریس در بخشنامه ذکر شده است...

دبیر ستاد همکاری‌ها، گفت: سال گذشته در انتخاب رشته دانش آموزان، رشته علوم و معارف اسلامی بیش از ۲۵ هزار داوطلب داشت که ما حد اکثر ۵ هزار نفر ظرفیت جذب در این رشته را داشتیم و با توجه به این حجم از تقاضا باید کمک کنیم که هم مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا، مطهری و هدی ظرفیت خود را بالا ببرند و هم از حوزه‌های علمیه درخواست کرده ایم از ظرفیت و توانشان برای راه اندازی و دایر کردن مدارس جدید علوم و معارف اسلامی بهره مند شویم.

تأسیس مدارس علوم اسلامی تحت لوای حوزه‌های علمیه

وی از تأسیس مدارس علوم اسلامی تحت لوای حوزه علمیه خبر داد و افزود: با انجام این طرح، دانش آموزانی که قصد آشنایی با علوم اسلامی را دارند و می‌خواهند در محیط دانش آموزی باشند، می‌توانند از این مدارس برای ادامه تحصیل بهره مند شوند و از همکارانم در استان‌ها می‌خواهم دانش آموزان مستعد، مهذب و با اخلاق خود را برای تحصیل در رشته‌های علوم و معارف اسلامی هدایت کنند تا با گذراندن این دوران، وارد حوزه علمیه شوند و نیازهای دینی و عقیدتی جامعه را پاسخگو باشند.

بیش از ۸۰ درصد نقدهای کتب درسی اعمال شده است

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح نقد کتب درسی آموزش و پرورش در حوزه علمیه، گفت: یک دوره نقد و بررسی کتب درسی در حوزه علمیه انجام شده و بیش از ۸۰ درصد آن نقدها از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در کتب درسی اعمال شده است.

در دوره مجازی معارف مهدوی بیش از نیم میلیون فرهنگی شرکت کردند

وی با اشاره به همکاری حوزه و آموزش و پرورش در آموزش ضمن خدمت فرهنگیان، اظهار کرد: در ایام نیمه شعبان موفق به برگزاری دوره معارف مهدوی ویژه فرهنگیان کشور شدیم که بیش از ۵۴۵ هزار نفر در این دوره حضور پیدا کردند. این موارد گوشه‌ای از تعامل و همکاری ارزشمند حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش است که در این مجال، امکان بیان آن بود.

کد خبر 442256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.