به گزارش ایمنا، قاسم احمدی لاشکی در سی و چهارمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش، اظهار کرد: باید هم و غم خود را بگذاریم و تعامل خوبی با مجلس داشته باشیم. به لحاظ موضوعی در وهله اول باید با کمیسیون آموزش مرتبط باشیم.
وی افزود: برای این منظور چند موضوع و راهکار وجود دارد که یکی از آن همسو کردن ظرفیتهای نمایندگان مجلس برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت است. مجلس است که قانون بودجه را مینویسد تا اجرا کنیم، ما نیاز داریم که با مجلس در ارتباط باشیم. سال آینده سال آخر اجرای برنامه ششم توسعه است رتبه بندی معلمان در برنامه ششم توسعه نوشته شد که به اجرا درآمد. برنامه هفتم توسعه هم تدوین خواهد شد.
معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش به ارتقای نقش نمایندگان در برنامهریزیهای استانی اشاره کرد و افزود: نقش نمایندگان در برنامه ریزی های استانی تعلیم و تربیت باید افزایش یابد. همسو کردن نمایندگان برای استقرار نظام برنامه محور متوازن در جهت حل مسائل شهرستانی و استانی و افزایش قدرت چانه زنی آموزش و پرورش برای تصویب برنامه بودجه سالانه باید در مجلس صورت گیرد.
احمدی تصریح کرد: اصل اول برای توسعه مهارت مدیران و تعامل سازنده با مجلس، بر احترام و اکرام است. اصل دوم فعال بودن به جای منفعل بودن، اصل سوم همفکری و همدلی و چهارم پاسخ دهی صادقانه و صریح است.
وی با اشاره به ۱۱۳ مورد سوال و شکایت و تذکر به آموزش و پرورش در چند ماه اخیر گفت: از این تعداد ۴۹ مورد از تذکرات کتبی و سوالات درباره مطالبات و حقوق و مزایای معلمان، ۱۷ مورد استخدام حق التدریس ها، ۱۳ مورد درباره سامانه شاد، ۴ مورد عزل و نصب و عملکرد مدیران، دو مورد سند ۲۰۳۰ و دو مورد مربوط به سند تحول بنیادین بوده است.
معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش به مباحث حقوقی نیز اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوع مستندسازی است از ۱۰۰ هزار و ۴۷۶ املاک ما در آموزش و پرورش، ۵۲ هزار و ۹۰۶ مورد فاقد سند است به عبارتی ۵۲.۶ درصد مدارس ما سند ندارند. مدیر منطقه و مدرسه حتماً دنبال این کار باشند. گاهی در حساب مدیر مدرسه چند صد میلیون پول است اما حاضر نیست برای ثبت اسناد و املاک هزینه کند. امسال همه ادارات کل موظف هستند آمار جدی به ما اعلام کنند که چه تعداد املاک را سنددار کردهاند.
احمدی ادامه داد: ۴۳ هیئت بدوی تخلفات و سه هیئت تجدید نظر داریم. مدیران کل توجه داشته باشند به استناد آنچه قانون گذار پیش بینی کرده معرفی اعضای هیئتهای بدوی از وظایف مدیر کل دفتر رسیدگی به تخلفات است. اما ما تاکید داریم مدیران کل باید در این فرایند نقش داشته باشند و نظراتشان اخذ شود. افرادی باید معرفی شوند که دارای مقبولیت، تجربه و تخصص باشند و یکی از اعضا حقوقی و ترجیحاً یک نفر خانم باشد.
وی افزود: بعد از معرفی، استقلال هیئتها را از آنها نگیرید و تحت فشار برای صدور رأی نباشند. از سال ۹۰ تا ۹۸ به طور متوسط و میانگین، سالانه ۴۹۰۰ پرونده تخلفات در این جمعیت یک میلیونی داشتهایم یعنی ۳۵ درصد کارکنان ما پرونده تخلفی داشتهاند.
به گزارش ایسنا، معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد تخلفات انضباطی و غالب آنها غیبت غیرموجه یا نقض قوانین و مقررات بوده است، گفت: در این آمار و ارقام، کسانی که فقط یک بار محکوم شدهاند ۹۳ درصد و فاقد سابقه قبلی بودهاند، معلمان ما حسب عدم آشنایی با قانون این تعداد پرونده داشتهاند، همچنین ۲۸ درصد آمار تخلفات مربوط به زنان و مابقی مربوط به مردان بوده است.
نظر شما