به گزارش ایمنا علی باقرزاده امروز ۲۸ مردادماه در جلسه ویدیو کنفرانس اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش و مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کرمان گفت: در پروژه مهر میزان آمادگی مدارس از همه نظر از جمله تعمیر، تجهیز، بهسازی، زیباسازی، ابلاغ معلمان، کلاس بندی و… باید سنجیده شود، اما امسال برای شروع سال تحصیلی جدید علاوه بر همه این آمادگیها، یک آمادگی ویژه دیگر نیاز است و آن هم آمادگی برای کار در شرایط متغیر و بحران است.
وی افزود: امسال به واسطه شیوع بیماری کرونا شرایط متغیری در پیش داریم که باید آمادگی لازم برای هر گونه تغییر در وضعیت بحرانی داشته باشیم.
رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه وضعیت سفید به این معنی نیست که شرایط عادی است و هیچ خطری ما را تهدید نمیکند، گفت: حتی در وضعیت سفید هم نیاز به آمادگی لازم برای شرایط بحران داریم و در شرایط بحران هم نیازمند تصمیمگیری سریع، صریح و صحیح هستیم.
باقرزاده با اشاره به سه پیوستار برای آموزش و فرآیند یاددهی - یادگیری گفت: در شرایط فعلی با وضعیت آموزش حضوری یا غیرحضوری مواجه هستیم که شامل معلم محوری یا دانشآموز محوری در کلاس مدرن با بهرهگیری از فناوری اطلاعات یا سنتی و بدون بهرهمندی از فناوری اطلاعات است.
وی خاطر نشان کرد: هدف کانونی وزارت آموزش و پرورش "آموزش در جریان است" تعیین شده و این به معنای تعطیل نشدن آموزش در هر شرایطی است.
رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش، ۸ برنامه و محور را در بحث آموزش مجازی مطلوب، موثر دانست و گفت: معلم، مسئول اصلی عرضه راهبردی و پایدار نگاه داشتن جریان یادگیری است، مدرسه مدیر است به این معنی که یادگیری به طور مرتب در مدرسه پیگیری میشود.
باقرزاده با اشاره به نقش کاربردی خانوادهها در موفقیت آموزش مجازی، تصریح کرد: خانوادهها همکاران ما، همکارانی جدی، معلم یار و معلم دوم دانش آموزان هستند و امسال خانه، مدرسه اول است.
وی گفت: برنامه درسی منعطف است و مدیران و معلمان به تناسب نیاز دانش آموزان در خصوص برنامه کلاسی میتوانند تصمیمگیری کنند، ضمن اینکه راهبرد تدریس بر عهده معلم است و معلم، مسئول اصلی نحوه جریان فرایند یاددهی – یادگیری است.
رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: مدیریتها و ادارات آموزش و پرورش در بحث آموزش مجازی نقش حامی و پشتیبان دارند و اختیار اصلی با مدرسه و معلم است، مدیران و کارشناسان حوزه ستادی فقط باید راه را برای این امر هموار کنند که معلمان و دانش آموزان به راحتی و با روشهای متنوع و خلاقانه عبور کنند و به مقصد برسند، هر کاری که منجر به تمرکزگرایی شود مانع رشد معلمان و دانش آموزان میشود.
باقرزاده افزود: دانشآموز، محور است او باید تصمیم بگیرد، باید مهارتهای یادگیری مستقل را بیاموزد و شبکه شاد یک وسیله و مسیر ارتباطی است نه هدف و نسخه جدید شاد هم متفاوت شده، سرویسهای متعددی به آن اضافه شده و کمک به معلم برای حضور و غیاب، گزارشگیری، آزمون سازی، ذخیره محتوا در فضای اختصاصی و… از قابلیتهای آن است.
منبع: ایسنا
نظر شما