به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در مورد آخرین وضعیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر ایران، اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون نزدیک به ۴۷ میلیون تن انواع کالاهایی است که در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.
وی افزود: میزان تردد کشتیهای اقیانوس پیما به بنادر کشور ۳ هزار ۲۵۹ فروند به بنادر کشور بوده است، عمده کالاهای غیرنفتی به کالاهای اساسی اختصاص دارد و هرچند بندر امام خمینی (ره) به عنوان هاب کالاهای اساسی در کشور مطرح است، توانستهایم تا حدودی نیز کالاهای اساسی را از مسیر بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی نیز توزیع کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موجودی فعلی کالاهای اساسی در بنادر کشور معادل ۳ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۴۹۱ تن است، گفت: عمده این کالاها در انبارهای بندر امام خمینی (ره) نگهداری میشود، علاوه بر این کشتیهایی که در حال تخلیه کالاهای اساسی در بنادر هستند ۳۴۹ هزار و ۲۷۰ تن محموله دارند و کشتیهایی نیز که در انتظار ورود به بنادر در حوزه کالاهای اساسی به سر میبرند، حدود ۷۰۰ هزار تن کالا حمل میکنند.
راستاد تاکید کرد: در بنادر کشور از انبارهای سرپوشیده و سیلوها بهرهمند هستیم و قبل از ترخیص کالاهای مربوطه تمام فرایندها توسط سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مدنظر قرار میگیرد و تا زمانی که اطمینان از سلامت کالاها حاصل نشود، ترخیص صورت نمیگیرد.
۸۳ هزار فروند شناور با استفاده از توان داخلی تولید میشود
راستاد ادامه داد: یکی از فعالیتهای بسیار بزرگ سازمان بنادر و دریانوردی این است که ۸۳ فروند شناور مورد نیاز بنادر با استفاده از توان داخلی تولید خواهد شد و میزان اعتبار در نظر گرفته شده در این طرح بالغ بر ۲۴۰ میلیون یورو است که پروژه بسیار بزرگی تلقی میشود و میتواند صنایع دریایی کشور را رونق بخشیده و اشتغالزایی مناسبی را نیز به همراه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه از نظر توان داخلی برای تولید این ناوگان دریایی هیچ گونه دغدغهای نداریم، گفت: تعدادی از این پروژهها در حال ساخت بوده و تعدادی نیز در مرحله مناقصه قرار دارند و طی سال جاری قراردادها و عملیات اجرایی بخش عمدهای از ناوگان مذکور که در تاریخ سازمان بنادر و دریانوردی بی سابقه است در دستور کار قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی در سال جهش تولید مدنظر قرار داده است مربوط به تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز توسط تولیدکنندگان داخلی است و تاکنون توانسته ایم ۷۶۸ قطعه را با استفاده از توان داخلی تولید کنیم که ۷۰ درصد صرفهجویی را در قیاس با خرید خارجی برای سازمان بنادر و دریانوردی به همراه داشت.
در بنادر کشور ظرفیت خالی داریم
راستاد تصریح کرد: ظرفیت فعلی بنادر کشور ۲۴۶ میلیون تن در سال است و در سال گذشته ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده است و مشخص است که دارای ظرفیت خالی در بنادر هستیم و با توجه به روند رو به رشد تقاضا و برنامهریزی صورت گرفته به منظور بهبود وضعیت صادرات غیرنفتی و افزایش میزان ترانزیت و ترانشیپ کالا از طریق بنادر، تا قبل از پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت بنادر را به ۲۸۵ میلیون تن ارتقا خواهیم داد.
وی در رابطه با وضعیت بنادر کشور در دوران شیوع ویروس کرونا نیز، تاکید کرد: خوشبختانه در حوزه عملیاتی با رعایت پروتکلها و دستورالعملهای بهداشتی توانستهایم به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی فعالیتهای را پیش ببریم و هیچ لحظهای نبوده است که عملیات در بنادر تجاری کشور به واسطه شیوع این ویروس متوقف شود، نباید اجازه دهیم شریانهای حیاتی مبادلهای کشور در حوزه تجاری به واسطه شیوع ویروس کرونا اثرگذار باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی حفظ ساختار، زیرساختها، روبناها، تجهیزات موجود و توسعه به تناسب تقاضا خواهد بود و بر اساس طرح جامع بنادر تجاری کشور که در افق زمانی مشخصی تعریف شده است توسعه بنادر انجام میشود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بندر اصلی کشور در سواحل مکران، بندر شهید بهشتی چابهار است، اظهار کرد: ظرفیتهای بسیار مناسبی در این بندر ایجاد شده و به یکباره تا ۴ برابر افزایش یافته است و از ۲ میلیون به ۸,۸ میلیون تن ظرفیت دست یافتهایم و فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار نیز ظرفیت این بندر را به ۳۳ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: قطعاً در سواحل مکران به دنبال ایجاد یک بندر بزرگ اقیانوسی هستیم و مطالعات فاز شناختی آن را انجام دادهایم و نقاطی را به صورت کلی ارزیابی کردهایم؛ به طور حتم در سواحل مکران در آینده یک بندر جدید دیگر را نیز خواهیم داشت.
نظر شما