به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق ماده ۵ "لایحه قانونی احداث ترمینالهای مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری بین شهری در داخل شهر تهران" شهرداریهای شهرهای دارای بیش از یکصد هزار نفر جمعیت موظف به تأسیس پایانههای مسافری بین شهری هستند و ماده ۳ این لایحه نیز همه تأسیسات و متعلقات پایانههای بین شهری را متعلق به شهرداری میداند؛ از سوی دیگر طبق ماده ۸۴ "قانون شهرداریها" و بند ۱۵ ماده ۷۱ " قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران"، سازمانهایی که زیر نظر شهرداریها تأسیس میشود مانند سازمان پایانهها، دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند که به افزایش بودجه، امکانات و اختیارات مدیران آنها منجر میشود.
با وجود همه این تمهیدات قانونی، برخی شهرها نظیر آستارا فاقد پایانه استاندارد یا ساختار اداری مناسب برای اداره آن هستند. این مسئله به ایجاد هرج و مرج در نقل و انتقال بار و مسافر، کاهش مراودات صحیح جادهای و ضریب ایمنی مسافران منجر میشود. تبعات ناگوار این وضعیت زمانی مشخص میشود که گردشگری از مهمترین ارکان اقتصاد شهری باشد.
اوضاع نابسامان پایانه
حسین نوری، رئیس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری آستارا با بیان اینکه پایانه این شهر نگهبان ندارد، میگوید: با همت اعضای شرکت، نمازخانهای برای مسافران و رانندگان در محوطه ترمینال آماده کرده بودیم، اما به دلیل نبود نظارت مسئولان اکنون به محل کارتن خوابها و معتادان شهر تبدیل شده است، البته بارها این مسئله را به مسئولان گزارش کردهایم اما در این رابطه اقدامی نشده است.
او به ارزش دو تا سه میلیارد تومانی قیمت هر کدام از اتوبوسها اشاره میکند و میافزاید: محوطه پارکینگ پایانه آسفالت نیست، شرایط بسیار بدی دارد و در هنگام بارندگی دچار آبگرفتگی شده و باعث آسیب دیدگی اتوبوسها و سختی رفت و آمد رانندگان و ارائه خدمات به مسافران میشود.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای مسافربری آستارا با بیان اینکه محوطه پایانه این شهر محصور نیست، تاکید میکند: با کمک شرکتهای مسافربری، شخصی را به عنوان نظافتچی سرویس بهداشتی استخدام کردهایم، اما مسیر تردد به سرویس بهداشتی شرایط نامطلوبی دارد و بسیاری از مواقع رانندگان و مسافران نمیتوانند از آن استفاده کنند و این مسئله باعث ناراحتی آنان میشود.
نوری میگوید: به منظور حفظ سلامت مسافران و رانندگان در مقابل ویروس کرونا، با کمک و هزینه شرکتهای مسافربری، روشویی تهیه و در سالن ترمینال نصب شده تا در مواقع لزوم دستهایشان را بشویند.
او با گلایه از بیتوجهی مسئولان نسبت به مشکلات ترمینال، تصریح میکند: بارها مشکلات ترمینال را به صورت شفاهی و کتبی با فرماندار سابق در بین گذاشتیم، اما متأسفانه در راستای رفع مشکلات اقدام مؤثری نشد.
پایانهای که از سادهترین امکانات بیبهره است
این سخنان در حالی مطرح میشود که جواد معیتی، شهردار بندر آستارا با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی این شهر، میگوید: با وجود واقع شدن آستارا در حاشیه کریدور شمال - جنوب کشور و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان، امکانات صنعت حمل و نقل و ترابری آن پاسخگوی نیازهای شهروندان، مسافران و فعالان صنعت حمل و نقل نیست.
او میافزاید: وضعیت و موقعیت پایانه فعلی آستارا مناسب نیست و از سادهترین امکانات نیز محروم است و سالن انتظار مسافر و پارکینگ اتوبوسهای آن در حد استاندارد نیست.
شهردار آستارا یادآور میشود: شهرداری در تابستان سال گذشته، کارواش اتوبوسهای مسافربری و کانال هدایت آبهای سطحی را در محوطه پایانه احداث کرده است.
معیتی تصریح میکند: ترمینال شهری آستارا شرایط از هم گسیختهای دارد و ناوگان مسافربری اتوبوس و سواریهای بین جادهای، برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و مسافران به صورت یکپارچه در کنار هم در محل مناسبی قرار ندارند.
او میگوید: ساخت پایانه جدید در محل مناسب، وضعیت پراکنده مسافران بین راهی را ساماندهی و تامین ایمنی و امنیت آنان را تضمین میکند؛ سرویسدهی مناسب سیستم حمل و نقل ترمینال، باعث ایجاد درآمد پایدار شهری و اشتغالزایی برای تعداد زیادی از شهروندان میشود؛ اما متأسفانه در حال حاضر برای ساخت ترمینال جدید زمین مناسبی در محدوده شهری آستارا وجود ندارد.
شهردار آستارا تاکید میکند: در صورت تأمین زمین با موقعیت مناسب، شهرداری با دعوت از سرمایهگذار بخش خصوصی اقدام به ساخت ترمینال با امکانات و تجهیزات مدرن خواهد کرد.
زمین مناسب برای احداث پایانه در اختیار نداریم
از سوی دیگر غلامرضا مصائب، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا نیز با بیان اینکه محوطه ترمینال مسافربری این شهر وضعیت مناسبی ندارد و باید آسفالت شود، میگوید: ساختمان ترمینال باید رنگآمیزی، تابلو آن تعویض و روشنایی محوطه تقویت شود، اما این اقدامات نیاز به بودجه کافی دارد که در حال حاضر اجرای آنها امکانپذیر نیست.
او میگوید: تملک زمین مناسب برای ساخت ترمینال جدید با مشارکت سرمایهگذار بخش خصوصی در دستور کار شهرداری قرار دارد، اما در حال حاضر زمین مناسبی در داخل شهر آستارا وجود ندارد.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا عنوان میکند: شرکتهای تعاونی مسافربری ترمینال بر اساس قانون باید پنج درصد فروش بلیط خود را به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کنند، اما در حال حاضر سیستم رایانهای این شرکتها نقص فنی دارد و این مبلغ به درستی به حساب شهرداری واریز نمیشود.
مصائب میگوید: از شرکتهای مسافربری انتظار داریم تا مبلغ پنج درصد حاصل از فروش خود را به موقع و به صورت کامل به حساب شهرداری واریز کنند تا شهرداری با همان پولهای دریافتی خدمات مطلوبی به ترمینال ارائه کند.
یک بام و دو هوای شهرداری و شورا
سروش وظیفه، سخنگوی شورای شهر آستارا نیز با بیان اینکهاز سوی شهرداری برای ساخت ترمینال جدید درخواستی به شورا ارائه نشده است، میگوید: زمین مناسبی در محدوده شهری برای ساخت ترمینال جدید وجود ندارد، اما در صورت تأمین زمین از مشارکت سرمایهگذار بخش خصوصی حمایت میکنیم.
او با بیان اینکه شهرداری در سال گذشته کارواش مناسبی را برای شست و شوی اتوبوسهای مسافربری در محوطه ترمینال احداث کرد، خاطرنشان میکند: بهسازی و ایجاد تغییرات مناسب در شرایط فیزیکی ترمینال در دستور کار شهرداری و شورای اسلامی شهر قرار دارد.
به گزارش ایمنا، شهر بندر مرزی آستارا با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و در همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.
نظر شما