ناگفته‌های سیدجواد هاشمی از سقوط بی رحمانه کرونا زده

کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون به تشریح مسئله نقش سینما و آسیب شناسی‌های آن در دوران کرونا پرداخت.

به گزارش ایمنا، پنجاهمین نشست از سلسله نشست‌های مجازی " کرونا و زندگی مومنانه" که به همت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد قم، برگزار شد با ارائه بحث توسط سید جواد هاشمی چهره شناخته شده سینما، تلویزیون و همچنین مدرس دانشگاه با موضوع نقش سینما و آسیب شناسی آن در دوران کرونا همراه بود.

هاشمی در ابتدای این نشست گفت: با وجود شرایط سختی که تحت تأثیر بیماری کرونا در جامعه حاکم شده و مردم با جیب خالی و ورشکستگی بی‌سابقه‌ای مواجه شده‌اند، من بر این باور هستم که با نظر به آیه شریفه " فَإنَّ مَعَ العُسرِ یُسرا " در پس تمام این سختی‌ها و مشکلات قطعاً اتفاقات خوب و خوشایندی رخ می‌دهد. باید این خبر خوش قرآن کریم را باور کنیم زیرا این وضعیت یک سربالایی برای رسیدن به قله است و امیدوارم در دوران پسا کرونا برای همه اصناف در همه حوزه‌های هنری، فرهنگی، اقتصادی و غیره اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی ادامه داد: توصیه همیشگی من به دوستان و همکاران این بوده که نه تنها باید از این شرایط به وجود آمده درس گرفت بلکه باید این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد.

هاشمی اظهارکرد: بنابراین می‌توانیم این شرایط را یک دوره گذار برای یک اتفاق بهتر بدانیم. بر همین اساس بسیاری از نویسندگان ما در این دوران کرونایی و قرنطینه اجباری مشغول تألیف آثار جدید خود هستند، برخی از کارگردان‌هایی که پیش از کرونا پر کار بودند نیز با نظر به اینکه کار تولید بسیار دشوار است، دوران نقاهت و استراحت خود را سپری می‌کنند.

کارگردان و بازیگر سینما با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا در کار هنرمندان عرصه تصویر خصوصاً تهیه کننده‌هایی که در این کار سرمایه گذاری کرده بودند، تأثیر منفی گذاشته است، بیان کرد: فیلم سینمایی تورنادو که حدود سه هفته قبل از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سینماها اکران شد، در مرحله اوج خود بود که شرایط جدید باعث برداشته شدن فیلم از روی پرده شد و در پی آن مصیبت اقتصادی برای ما آغاز شد. با وجود همه این شرایط دشوار گاهی از این همه مراقبت خداوند که طعام را از دندان ما نینداخته تا برای امرار معاش دستی پیش خلق خدا دراز کنیم حیرت می‌کنم، در مجموع آنچه اهمیت دارد باقی ماندن اسم و رسم نیکو است.

وی عنوان کرد: قشر سینمایی بعد از خروج از بحران کرونا همانند بسیاری از اصناف دیگر، نمی‌توانند به راحتی کار خود را آغاز کنند و قطعاً با مشکل برخورد خواهند کرد. همچنین در پی تعطیلی سینماها نیز بسیاری از فیلم‌های سینمایی با شکست در فروش مواجه شدند.

هاشمی در خصوص اکران آنلاین فیلم‌ها گفت: در فیلمی که برای اکران آنلاین فرستادم، حدود بیست و دو هزار بلیط فروخته شد و بعد از آن نزدیک به صد هزار دانلود غیر قانونی از آن شد. بنابراین فیلمی که به صورت آنلاین اکران می‌شود بلافاصله در سایت‌هایی که هیچ تعهدی ندارند پخش می‌شود و مردم هم دانلود می‌کنند.

وی افزود: سینما در دوره‌ای که ما در حال حاضر در آن قرار داریم، با یک سقوط ناجوانمردانه رو به رو شده است بدین معنا که یک تهیه کننده کمی بیشتر از یک سوم پولی که صرف فیلم کرده را به دست می‌آورد، بنابراین به عنوان مثال اگر فیلم تورنادو که یک میلیارد و هفتصد میلیون فروش کرده در یک مقطعی دچار وقفه بشود یک سوم آن به تهیه کننده می‌رسد، این در حالی است که برای ساخت این فیلم چهار میلیارد هزینه شده است!

کارگردان سینما گفت: با توجه به اینکه من درگیر ژانر کودک و نوجوان هستم، بدون شک والدین وقت زیادی در این زمینه برای فرزندان خود صرف نمی‌کنند. به طور کلی سینما یک صنعت شکست خورده است که احتیاج به همراهی مدیریت دولتی و اسپانسرها دارد در غیر این صورت به جایی نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که من عموماً برای تلویزیون کار می‌کنم، شاهد این موضوع هستم که تلویزیون دستمزدها را با تأخیر پرداخت می‌کند، به همین دلیل عوامل یک فیلم از جمله آبدارچی، کارگرها، مسئول تدارکات صحنه و خیلی از عوامل دیگر در شرایط سختی قرار می‌گیرند و گاهاً مورد ظلم واقع می‌شوند. درحالی که بازیگرها به مراتب شرایط بهتری دارند و اغلب پیش از آغاز کار خود دستمزدشان را مطالبه می‌کنند و یا با عدم حضور در پلان‌های پایانی فیلم تقاضای گرفتن دستمزد خود را دارند.

هاشمی ادامه داد: شرایط فعلی سینما در ایران، اساساً شرایط خوبی نیست و بدون شک بیماری کرونا مزید بر علت شد برای شکست مضاعف سینما!!

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا در زندگی هنرمندان تأثیر مستقیم داشته، بیان کرد: حدود هشت میلیون از مردم ایران به بازیگری علاقه مند هستند، از این تعداد حدود هشتصد هزار نفر تمام تلاش خود را می‌کنند تا به سینما راه پیدا کنند و در ادامه نهایتاً هشتاد هزار نفر موفق می‌شوند و به سینما راه پیدا می‌کنند. از آن هشتاد هزار نفر، هشت هزار نفر خیلی فعال هستند و باقی افراد فعالیت چندانی ندارند. در نهایت حدود هشتصد نفر شغل ثابتشان کار در سینما است و از این راه ارتزاق می‌کنند.

هاشمی افزود: حدود هشتاد نفر از طریق سینما درآمد خوبی دارند هرچند که این درآمد زایی مقطعی است و روزی به پایان می‌رسد. با این اوصاف آیا مسئولی وجود دارد که پیگیر وضعیت معیشتی هنرمندان در این ایام سخت باشد؟!

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر به فکر یافتن سوژه‌های کرونایی که درون مایه فیلم‌ها و پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی قرار گیرد هستید یا اینکه سینما از هم اکنون شکست در برابر این ویروس را پذیرفته و تسلیم خواهد شد؟، گفت: شکست سینما پیش از شیوع بیماری کرونا تضمین شده بود و مربوط به حال حاضر نمی‌شود. تهیه کننده‌ها دچار معضلات مالی هستند و عملاً به همین دلیل تولید در سینما تقریباً متوقف شده است، بنابراین ابتدا باید مشکلات مالی حل شود و اگر به این مسائل رسیدگی شود سوژه‌های بسیاری برای ساخت و پرداخت به بیماری کرونا وجود دارد.

بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که آیا سینما می‌تواند در حل و کاهش پیامدهای چالش کرونا در زندگی اجتماعی برای مردم نقشی داشته باشد؟، تصریح کرد: سینماگرها می‌توانند نقش اساسی در ایجاد فضایی که مردم را از کرونا هراسی نجات دهد از طریق ساخت فیلم‌های آموزشی با کیفیت و جدید داشته باشند. در همین راستا هنرمندان می‌توانند زنجیره ساخت و تولید هنرمندانه برای آموزش ایجاد کنند و این ایده زمانی عملی خواهد شد که مسئولین بهداشت کشور به این موضوع پی ببرند که مردم به یک آموزش واحد و مطمئن برای الگوبرداری نیاز دارند.

وی در خصوص ارزیابی وضعیت سینما و تلویزیون در دوران پسا کرونا توضیح داد: تمامی ارکان و ستون‌های سینما در حال فروپاشی و شکست است، مگر اینکه دولت به کمک سینما بیاید و یارانه‌ای را برای آن مشخص کند، گرچه شاید درمان اصلی برای حال بد سینمای ایران این نباشد اما کمک‌های دولتی تا حدودی می‌تواند در شرایط فعلی تسکینی برای درد سینما باشد و هنرمندان را برای یک تولید جزئی امیدوار کند.

کد خبر 436713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.