به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد درباره آخرین وضعیت حضور هندیها در بندر شهید بهشتی و سرمایهگذاری در بندر چابهار، اظهار کرد: هندیها توانستهاند از بابت عدم شمول مسائل تحریمی، در سرمایهگذاری در بندر چابهار مجوزهایی اخذ کنند و فرآیند تأمین تجهیزات را فعال کردهاند، از این رو در سال جاری چند دستگاه جرثقیل موبایل (متحرک) ساحلی با همکاری هندیها وارد بندر چابهار میشود.
وی افزود: فرآیند ساخت تجهیزاتی که در تعهد هندیها است فعلاً در قالب قرارداد بهره برداری موقت در بندر فعال است، هندیها انگیزه خوبی برای ادامه کار دارند و تعهد ۸۵ میلیون دلاری سرمایهگذاری تجهیزاتی آنها ادامه دارد که به محض تأمین این تجهیزات، قرارداد اصلی و BOT (قرارداد ساخت، بهرهبرداری و واگذاری) در این بندر فعال خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: درباره جرثقیلهای ساحلی و دروازهای بندر چابهار توضیح داد: مکندههای غلات، جرثقیلها و همچنین گنتریکرینهای بندر شهید رجایی و جرثقیلهای دروازهای سال گذشته وارد بنادر شدند، در بندر چابهار بخشی که مربوط به تعهد اپراتور هندی است، مانده است که همانطور که اعلام شد جرثقیلهای ساحلی آنها امسال میرسد و مابقی در حال انعقاد قرار داد هستند.
تولید داخل تجهیزات بندری
راستاد با تأکید بر اینکه بسیاری از تجهیزات بندری با توان داخل در حال تولید است، گفت: سال گذشته جرثقیلهای دروازهای ترمینالهای کانتینری بندر شهید رجایی شامل ۱۵ دستگاه جرثقیل با همکاری تولیدکننده داخلی ساخته و وارد بنادر شد.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از تولید داخل برای تأمین تجهیزات دریایی و بندری تمرکز داریم، اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز در حوزه ساخت تجهیزات دریایی گامهای بلندی برداشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جایگاه مناسب کشور در صنعت حمل و نقل دریایی دنیا، گفت: در شرایط معمول، سهم ما در حمل و نقل دریایی جهانی مطلوب است، در وضعیت فعلی بیش از ۳۰۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر داریم با این حال از نظر موقعیت جغرافیایی کشور، میتوانیم با توسعه ترانزیت و ترانشیپ، بیش از این ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشته باشیم.
راستاد با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیون تن انواع کالا در بنادر ما تخلیه و بارگیری شد، گفت: در سال جاری بیش از ۲۸ میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالا در بنادر مختلف کشور، انجام شده است.
ایران از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر ظرفیت بنادر، ظرفیت ناوگان و موقعیت جغرافیایی، از کشورهای مهم دریایی در جهان محسوب میشود و ایران از اعضای مؤثر سازمان جهانی دریانوردی است. ایران از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم، جزو ۲۰ کشور اول دنیا است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اعمال تحریمها علیه صنعت و حمل و نقل دریایی کشور، گفت: با وجود اعمال تحریمها، کالای اساسی و مایحتاج کشور از طریق حمل و نقل دریایی به صورت روان، وارد بنادر ما میشود و صادرات دریایی هم فعال است.
راستاد ادامه داد: البته قطعاً اعمال تحریمها و جلوگیری از تردد ناوگان بین المللی خصوصاً کشتیهای لاینری کانتینری، محدودیتهایی برای حمل و نقل دریایی کشور ایجاد میکند که این محدودیتها مغایر با کنوانسیونهای بین المللی است.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی، اعمال تحریمهای غیرقانونی در صنعت حمل و نقل دریایی را به صورت مستمر به عنوان یک اقدام خلاف قواعد بینالمللی در سازمان بین المللی دریانوردی مطرح میکند.
نظر شما