ترکیه مدعی مهد خوشنویسی اسلامی شد!

محبوبه کاظمی بیان کرد مهلک‌تر از کرونا، تعلل و غفلتی است که سبب شده ترکیه ادعای ثبت شهر استانبول به‌ عنوان پایتخت هنر خوشنویسی اسلامی در یونسکو را پیگیری کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی حراج باران، محبوبه کاظمی دولابی بنیان‌گذار و مدیر حراج باران درباره برپایی پنجمین دوره حراج باران گفت: برای پنجمین حراج باران برنامه‌هایی داریم، طبیعی است که نمی‌خواهیم مقهور ویروس منحوس کرونا شویم و نباید کارها را تعطیل کرد، اما درعین‌حال باید مسیری را برگزید که سلامت آحاد جامعه تضمین شود و گزندی به کسی نرسد. از این‌رو هنوز در مورد چگونگی برگزاری حراج تصمیم نگرفته‌ایم و منتظر شرایط خاص آن روزها هستیم که متأسفانه مقام‌های بهداشتی درباره پاییز پیش‌بینی‌های خوبی ندارند. صحبت‌هایی درباره برگزاری حراج پنجم باران به‌صورت مجازی داشته‌ایم، اما آثار خطی متفاوت هستند و اغلب باید توسط خریدار و کارشناسان آنها از نزدیک دیده و بررسی شوند. ضمن اینکه تجربه جهانی می‌گوید حراج‌های مجازی چندان موفق نیستند. امیدواریم با اتخاذ یک راهکار درست و تحقق یک حراج موفق بتوانیم انرژی مثبت به جامعه انتقال دهیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه اکثر قراردادهای حراج چهارم باران که ۲۴ آبان برگزار شد، به سرانجام رسیده است. این مهم در حالی به ثمر رسید که درست از فردای حراج، اتفاقات آبان ماه سراسر کشور را در برگرفت. پس از آن شهادت سردار سلیمانی و بعدتر سقوط هواپیمای اکراینی و کشته شدن ۱۷۶ هم‌وطن عزیز بر همه روند کشور به‌خصوص اقتصاد تأثیر منفی گذاشت، اما کرونا واقعاً همه‌چیز را قفل کرد و همه‌چیز را محکوم به توقف کرد. به همین ترتیب معدود قراردادهای حراج چهارم با مشکلاتی روبرو شده است که به جهت تعطیلی مطلق چهار ماه اخیر در حال بررسی موضوع هستیم.

کاظمی گفت: غیر از این، دفتر حراج باران قرارداد فروش دو اثر دیگر را هم لغو کرد، اثری که درباره‌اش تشکیک مالکیت به وجود آمد و مورد دیگر تقلب در ارائه اثری ست که نسخه مشابه آن در یک مرکز تجاری دیده شد و در هر دو مورد خریداران آثار به‌حق از خرید انصراف دادند. اما این نکته را تأکید می‌کنم با وجود مشکلات پیش‌بینی‌نشده و خارج از خواست و توان ما که بر تمامی اقتصاد و مشاغل خرد و کلان کشور تأثیر گذاشته است، حراج باران با دقت و قاطعیت، نفع و امنیت سرمایه‌گذاران و خریداران حراج باران را حفاظت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کرونا ویروس آسیب‌های غیرقابل‌باوری به هنر و بدنه هنر وارد کرده است. زندگی و معیشت اکثریت جامعه هنری به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته و هر روز که می‌گذرد عمق فاجعه بیشتر نمایان می‌شود. فکر می‌کنم این روند مدت‌ها ادامه دارد و دولت برای جلوگیری از این سیر قهقرایی باید چاره‌اندیشی اساسی کند، زیرا به‌زودی اندک شغل‌هایی که در جامعه هنری وجود دارد از میان خواهد رفت و فقر و سرخوردگی جایگزین آن می‌شود. از نظر من دولت می‌توانست اقدامات حمایتی زیرساختی و جدی‌تری به هنر ارائه کند. من از انجمن‌های هنری می‌شنوم هر روز مراجعان برای دریافت کمک‌هزینه زندگی بیشتر می‌شود، درحالی‌که انجمن‌ها هم تمکن مالی ندارند. گالری دارها اولین گروه‌هایی بودند که به خاطر سلامتی مخاطبین و احترام به سلامت جامعه کار خود را تعطیل کردند اما ادامه روند فعلی، اقتصاد نوپای هنر را با صدمات سنگین‌تری مواجه خواهد کرد.

اولین موضوع در اقتصاد هنر، دیدگاه سیستماتیک است که همه مسئولان به این اعتقاد داشته باشند که صنایع هنری و خلاق یکی از ارکان مهم اقتصاد هر کشوری هستند

کاظمی بازار هنر را سمبل اقتصاد مقاومتی و مهیا برای جهش تولید خواند و تأکید کرد: رأس هرم دیدگاه‌های حاکمیتی کشور ما مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است. بحث اقتصاد فرهنگی همیشه مدنظر مقام معظم رهبری بوده است و بارها و بارها در سخنرانی‌های خود بر توسعه آن تأکید داشته‌اند و راهکارهای حل مسئله نیز در همین کلمات نهفته است. اولین موضوع در اقتصاد هنر، دیدگاه سیستماتیک است که همه مسئولان به این اعتقاد داشته باشند که صنایع هنری و خلاق یکی از ارکان مهم اقتصاد هر کشوری هستند. در دنیا کشورهایی وجود دارند که بخش بزرگی از اقتصاد آنها مبتنی بر همین بخش است. با توجه به اینکه ایران هنرمندان زیادی دارد و صنایع مختلفی دارد که دارای ارزش هستند، می‌تواند به این شیوه تولید ثروت کند.

وی بیان کرد: من در زمینه اقتصاد هنر و سرمایه‌هایی که در آن تبادل می‌شود تحقیقاتی داشتم و به این نتیجه رسیدم که اصولاً سرمایه داخلی کفاف آن را نمی‌دهد، بلکه باید محصولات در کشور تولید شده و بعد به کشورهای دیگر صادر شود. در صنایع‌دستی و بسیاری از هنرهای تجسمی باید به این شیوه عمل کنیم تا بتوانیم اقتصاد هنر را گسترش دهیم. برای این کار هم سازمان‌ها و نهادهایی که امکان آن را دارند باید تبلیغات وسیعی برای محصولات هنری ما در جهان انجام دهند. باید یک اکوسیستم شکل بگیرد که اقتصاد هنر را به‌عنوان یک رکن اصلی در اقتصاد کشور بشناسد. پس‌ازآن راهکارهایی شکل می‌گیرد تا اقتصادمان را توسعه دهد و منجر به ارزآوری و گسترش و جذب سرمایه‌های بیشتر شود. در کنار آن برگزاری رویدادهایی مثل حراج، آرت فر، اکسپو و… باعث ثروت آفرینی می‌شود و ایجاد ارزش‌افزوده می‌کند. همه اینها اتفاقاتی است که در اقتصاد کلان ما نیز تأثیر می‌گذارد.

مدیر حراج باران، پیشنهادش برای بهبود فضای اقتصاد هنر در این شرایط سخت را میدان دادن به کارآفرینان عرصه فرهنگ و هنر خواند و گفت: تنها راهکار برون‌رفت از شرایط بد اعتماد به کارآفرینان عرصه هنر و فرهنگ است. این افراد کسانی هستند که در موقعیت‌های خاص می‌توانند به حکومت‌ها کمک کنند تا شرایط بد اقتصادی را تغییر دهند. در این پنج ماه که فعالیت‌های ما تعطیل بود مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه بیماری‌های واگیر سال‌های گذشته داشتم و متوجه شدم مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از این شرایط، استفاده از افراد کارآفرین با کمترین خسارت و هزینه را ارائه می‌دهند. البته کارآفرینی استانداردهای بین‌المللی دارد، اما بسیاری از مواقع در ایران دیده می‌شود که تعریف اشتباهی برای کارآفرین وجود دارد. حمایت‌های ناکارآمد باعث می‌شود سرمایه‌ها تلف شود و درعین‌حال افراد با استعداد و کارآفرین‌های واقعی دلسرد می‌شوند و نتایج مطلوبی هم به دست نمی‌آید.

وی در پایان با انتقاد از تعلل و سهل‌انگاری در ثبت خوشنویسی به نام ترکیه در یونسکو، این اتفاق را ضربه‌ای جانکاه‌تر از کرونا به هنر ایران قلمداد کرد و گفت: چرا باید بزرگان و میراث‌های معنوی و هویتی ما یکی پس از دیگری توسط دیگر کشورها مصادره شود؟ در فضای رسانه‌ای گفته می‌شود قریب به ۱۰ سال است پرونده خوشنویسی ایران جهت ارائه به یونسکو در حال نوشتن است، این غفلت را چگونه می‌توان تفسیر کرد؟ هنر ایران طلایه‌دار خوشنویسی اصیل و نیز اصالت‌های خوشنویسی اسلامی ست و هرگونه ثبت تاریخی غیرازاین ظلم و اجحافی بزرگ به ایران محسوب می‌شود. زمانی گلایه کردم که همه توجه مسئولین امر، تبیین و اشاعه هنر مدرن است و نسبت به هنر آبا و اجدادی‌مان کم‌توجهی محرزی می‌شود، این سهل‌انگاری ده‌ساله هم از جمله تبعات آن است.

کد خبر 434309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.