به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباس نژاد با بیان اینکه در زمینه تأثیر کرونا بر حمل و نقل نشان میدهد ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از سفرهای دریایی شده، فعالیتهای برخی از خطوط کشتیرانی بزرگ را به نصف تقلیل داده و در نتیجه ظرفیتهای حمل و نقل کانتینری را در بسیاری از اوقات به حداقل رسانده است، اظهار کرد: در این میان خطوط کشتیرانی برای جلوگیری از بیکار شدن کشتیها و خالی بودن سفرهای دریایی تمهیدات لازم را به کار گرفتهاند.
وی افزود: با این وجود، نرخ بلندمدت و کوتاه مدت حمل بار برای کشتیهای کانتینری تا حدودی پایدار مانده است که این مسئله باعث شده خطوط کشتیرانی بخشی از خسارتهای خود را تأمین کنند، اما متأسفانه نمیتوان برای این نرخ پایدار آینده روشنی را پیشبینی کرد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه به نظر میرسد آنچه در ماههای پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی و چند ماه اخیر سال جاری میلادی تجربه کردهایم در سی سال اخیر در صنعت دریایی کم سابقه بوده و به تعبیر دیگر شاهد چنین تحولاتی نبودهایم، گفت: تجارت جهانی، امنیت شغلی، بهداشت و سلامت افراد چه در دریا و چه در خشکی به همین دلیل چالش برانگیز شده و تجزیه و تحلیل رویدادهایی که پس از شیوع کووید ۱۹ در جهان صورت گرفته نشان میدهد، این اتفاقات سرآغاز یک دوره رنسانس برای صنایع و حمل و نقل دریایی است و بدون شک اثر آتی که این بحران در سراسر دنیا از خود بر جای گذاشته به تضعیف اقتصاد جهانی منجر شده است.
هوشمندسازی عملیات دریایی
عباس نژاد با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای هوشمندسازی عملیات دریایی، عنوان کرد: تجهیز و تأمین وسایل محافظت فردی برای افسران کنترل و بازرسی کشتیها بر اساس توصیههای IMO و جلوگیری از هرگونه وقفه برای کشتیها از جمله این اقدامات است و در عین حال دستورالعملهای مرتبط با نحوه انجام فعالیتهای بازرسی و کاهش حضور افسران کنترل و بازرسی به جهت جلوگیری از ریسک ابتلاء به کرونا ابلاغ شده است.
وی افزود: همچنین در سه ماه اسفند و فروردین و اردیبهشت ۱۷ هزار و ۸۸۰ فقره بازرسی از کشتیها صورت گرفته است و همچنین طی همین بازه زمانی عملکرد سازمان ۶۸ مورد ثبت شناوران بوده است.
نظر شما