به گزارش خبرنگار ایمنا، مدارس کانکسی، سنگی، دو نوبته، فاقد سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی سالم، فاقد محوطه و دیوارکشی هنوز در استان اصفهان وجود دارد که در طرح آجر به آجر به آنها پرداخته خواهد شد تا نیازهای مدارس استان در این زمینهها برطرف شود و این طرح میتواند بسیاری از کاستیها و نیازهای مدارس استان را در مناطق و شهرستانهای استان برطرف کند و اجرای این طرح میتواند یک موج مشارکت اجتماعی در سطح گستردهتری را جامعه ایجاد کند، در این زمینه و برای آگاهی از جزئیات طرح آجر به آجر با فریدالدین عبدیزدان، مدیرکل مجمع خیرین استان اصفهان گفتوگویی انجام دادهایم که شرح آن را در ادامه میخوانید:
اهداف طرح آجر به آجر چیست؟
باید از ظرفیتهای رسانهای برای شناساندن طرح " آجر به آجر" به مردم استفاده کنیم، یکی از اهداف این طرح فرهنگ سازی و توجه به مدرسه سازی در میان اقشار مختلف مردم همچنین جلب مشارکت نهادها، شرکتها و سازمانهای خصوصی و دولتی در امر مدرسه سازی، جلب حمایتهای ایرانیان خارج از کشور، ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه ساز و حفظ، توسعه و تکریم خیرین مدرسه ساز است، با اجرای این طرح میتوان از ظرفیت مردمی و مشارکت خُرد در زمینه ساخت و توسعه فضاهای آموزشی بهرمند شد و آن را به یک فرهنگ اجتماعی بین همه اقشار جامعه تبدیل کرد، اساس این طرح در زمینه فعالیتهای مربوط به توسعه مشارکتهای مردمی در ساخت فضاهای آموزشی است.
مشارکت خیرین مدرسه ساز در استان اصفهان چقدر است؟
مشارکت خیرین در سال ۹۸ حدود ۱۱۵ میلیارد تومان بوده و میزان مشارکت خیرین در سال ۹۹ با ۴۰ درصد افزایش باید به ۱۶۰ میلیارد تومان برسد، با اجرای طرح آجر به آجر تا سال ۱۴۰۰ باید مشارکت خیرین به ۲۶۰ میلیارد تومان برسد و ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش پیدا کند.
رتبه خیرین مدرسه ساز استان در کشور چیست؟
طرح آجر به آجر باید با ایجاد دغدغه بین مردم و همکاری مثلث سه وجهی اداره کل نوسازی مدارس استان، اداره کل آموزشوپرورش و مجمع خیرین مدرسه ساز استان انجام شود، با توجه به میزان تعهد خیرین در امر مدرسه سازی، استان اصفهان رتبه سوم را در کل کشور دارد و امیدواریم با اهدافی که داریم، سهم مشارکت آنها بیش از قبل شود و باید تلاش کنیم تا جایگاه بهتری را در کشور کسب کنیم.
ظرفیتهای مختلف رسانهای چه کمکی به طرح آجر به آجر میکند؟
فرهنگسازی و دغدغهمند کردن نسلهای مختلف در حوزه مدرسه سازی و اجرای طرح آجر به آجر اهمیت دارد، در این مسیر استفاده از ظرفیتهای مختلف رسانهای ازجمله فضای مجازی و رسانههای نوین، محور تدوین اقدامات و راهکارها قرار گرفته است و در تنظیم برنامههای ارتباطی بر نسلهای مختلف توجه به رسانههای تأثیرگذار بر هر نسل و نوع محتوای اثرگذار بر آنها باید مورد توجه قرار گیرد.
کدام نیازهای مدارس استان در طرح آجر به آجر گنجانده شده است؟
باید نیازهای مدارس در سطح استان اصفهان سنجیده شود، در حال حاضر در استان اصفهان ۴۶ مدرسه سنگی با ۱۵۲ کلاس نیازمند جایگزینی مدارس مستحکم، ۶۰ مدرسه با ۲۴۹ کلاس نیازمند ساخت سرویس بهداشتی، ۱۵۸ مدرسه با ۴۰۷ کلاس در منطقه فریدونشهر و خوروبیابانک نیازمند تأمین آب آشامیدنی سالم، ۱۷ مدرسه کانکسی با ۲۰ کلاس درس در مناطق فریدون شهر، چادگان و بویینومیاندشت نیز وجود دارد.
۲۲۳ مدرسه فاقد محوطه استاندارد، ۱۵۸ مدرسه فاقد دیوار و یا محوطه که مشکلاتی را برای دانشآموزان به دنبال داشته، ۵۹ مدرسه دارای آسفالت فرسوده و نیازمند روکش مجدد و تعداد هشت هزار و ۹۱۳ کلاس درس در مدارس استان وجود دارند که فاقد سیستم گرمایشی هستند.
چند مدرسه دو نوبته در استان اصفهان وجود دارد؟
هشت درصد از کل کلاسهای دایر استان به تعداد ۲۵۶ مدرسه به صورت دو نوبته فعال است که ۱۰ درصد جمعیت دانشآموزی استان را در خود جای داده است و خیرین مدرسه ساز نقش بسیار مهمی در رفع مشکلات فضایهای آموزشی کشور داشتهاند و بیشک اگر کمکهای بدون چشم داشت آنها نبود، چه بسا همچنان بسیاری از مدارس هنوز هم چند نوبته بود.
استان اصفهان در زمینه مدارس استثنایی کمبود دارد؟
بله، استان اصفهان از نظر کمبود مدارس خاص نیز نیازمند احداث ۱۵ مدرسه استثنایی است، همچنین مناطق جرقویه سفلی، فولادشهر و کوهپایه هم سالن سرپوشیده ورزشی ندارد.
سالانه چند درصد از تجهیزات مدارس دچار فرسودگی میشود؟
سالانه حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد تجهیزات مدارس دچار فرسودگی میشود که نیازمند تأمین اعتبار جهت جایگزینی، تعمیر و نگهداری است، همچنین به طور متوسط هزینه تجهیزات مدارس در حال ساخت برابر ۱۰ درصد هزینه ساخت برای مدارس ابتدایی و متوسطه و بالغ بر ۲۰ الی ۲۵ درصد برای هنرستانها خواهد بود.
نظر شما