به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد راستاد، درباره طرح تحول صنایع دریایی در سال ۹۹ که به نام سال جهش تولید نامگذاری شده است، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی برای تقویت ناوگان عملیاتی خود که عمدتاً ماموریتهایی در خصوص وظایف حاکمیتی سازمان دارند، در قالب طرح تحول صنایع دریایی سفارش تولید شناور به تولیدکنندگان داخلی را در دستور کار دارد.
وی افزود: بخشی از این شناورها شامل ۱۵ شناور IRB است که برای گشتهای ساحلی و عملیات جست و جو نجات استفاده میشود. همچنین ۱۲ فروند برای یگان حفاظت سازمان بوده و پنج فروند نیز برای انتقال راهنما به کشتی (راهنمابر) است. یک فروند کشتی بویه گذار، دو فروند کشتی شش هزار اسب بخار، چهار فروند یدک کش ۴۴۰۰ اسب بخار و چهار فروند یدک کش ۱۸۰۰ اسب بخار نیز در فهرست سفارشها وجود دارد که در مجموع ۴۳ فروند شناور سفارش داده شده است..
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: این ۴۳ فروند از طریق گذراندن تشریفات مناقصه آماده قرارداد بوده و بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو میزان اعتباری است که صرف ساخت ناوگان عملیاتی مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی خواهد شد.
راستاد افزود: متعاقباً ۴۰ فروند دیگر هم از طریق مناقصه در حال پیگیری است که ارزش آنها بالغ بر ۳,۶۰۰ میلیارد تومان است که برای ساخت شناورهای مورد نیاز سازمان در سال جهش تولید هزینه خواهد شد.
وی درباره عملکرد بنادر در دوران شیوع ویروس کرونا برای تأمین مایحتاج و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور اظهار کرد: در این زمینه عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در این دوران از نظر ورود و خروج کشتی و تخلیه موید توانمندی زیرساختهای بنادر، ظرفیت و توان تجهیزات است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در این دوران هیچکدام از کشتیها به خصوص کشتیهایی که کالای اساسی وارد کردند به واسطه کمبود ظرفیت بندری و تجهیزات مشمول "دموراژ" یا خسارت دیرکرد نشدند. فعالیت در بالاترین نرم شکل گرفت که این اتفاق با استفاده از بهترین تجهیزات و فعالیت شبانه روزی نیروهای بنادر برای تخلیه کشتیها انجام شد.
راستاد افزود: در این زمینه طبیعتاً هاب اصلی ما بندر امام خمینی (ره) بود اما همزمان برای تسریع روند، انتقال برخی از کالاهای اساسی را به بندر شهید بهشتی و چابهار در دستور کار داشتیم که در این مسیر از نظر تجهیزاتی مشکل خاصی وجود نداشت.
وی در خصوص تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای جذب سرمایه در سال ۹۹ و در نظر گرفتن بستههای تشویقی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در سال ۹۹ یکی از سیاستهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی که آن را با تاکید ویژه ای دنبال میکنیم، در زمینه بستههای روبنایی و تجهیزات بوده که به این شکل بتوان از حداکثر توان بخش خصوصی استفاده داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این خصوص یکی از بستههای تشویقی ما استفاده از محل تسهیلات وجوه اداره شده سازمان برای طرحهایی است که توجیه داشته باشند.
راستاد تصریح کرد: خوشبختانه در سال جاری تعداد قابل توجهی پروژه سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی افتتاح یا آماده بهره برداری است که در کل دو پروژه در بندر شهید رجایی و شش پروژه در بندر امام خمینی (ره) در سال جهش تولید در نظر گرفته شده است. در مجموع برای ۱۲ پروژهای که افتتاح، آماده شروع عملیات اجرایی و یا در شرف افتتاح است ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
نظر شما