به گزارش ایمنا، محسن حاجی میرزایی در برنامه نشست معاون اول رئیس جمهور با شورای معاونان و مدیران آموزش و پرورش که به صورت زنده از شبکه «شاد» پخش میشد اظهار کرد: مهمترین عامل پیشرفت جامعه به جهت تئوریک در آموزش و پرورش شکل میگیرد، آینده این سرزمین را آموزش و پرورش میسازد شرایط امروز جامعه نیز حاصل برنامههای دیروز این وزارت است.
وی افزود: ما در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی کشور برنامهریزی و سرمایه گذاری میکنیم اگر امروز سراغ این برنامهها برویم متوجه تفاوت بخشهای مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و… با سایر کشورها هستیم لذا مهمترین این تفاوتها به نوع یادگیری ما بر میگردد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: آنچه ارزش افزوده ایجاد میکند بهرهمندی از دانش و تکنولوژی روز است، بنابراین موضوع یادگیری برای یک جامعه باید موردتوجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: یاد گرفته ایم که در برابر پدیدهها و حوادث واکنش سریع نشان دهیم، اگر نهاد خانواده، اقتصاد، سیاست و… اگر خوب عمل میکند یادگیری خوبی داشته اما اگر خوب عمل نمیکند باید روی این وجه توجه کنیم انتظارات این است که در اداره دولت، آموزش باید جز تفکیک ناپذیر هر برنامه باشد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر شرایط ناشی از کرونا، گفت: شیوع بیماری کرونا بسیاری از عادتهای جاری و ساری و روشهای متعارف جوامع را با چالش روبرو کرد.
وی ادامه داد: دریک قرن اخیر نمیتوان هیچ پدیدهای را از لحاظ دامنه، گسترش و ایجاد تغییرات با بیماری کرونا مقایسه کرد با این تغییراتی که انجام شد حال سوال اینجاست که آینده پس از کرونا چگونه است و در شکل تعادلات جدید ما در کجا قرار خواهیم گرفت و جایگاه ما پس از کرونا چگونه خواهد بود.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: نکته مهم این است که این تغییرات و جابجاییها فرصت بی نظیری را برای ما ایجاد کرده است تا بعد از فروکش کردن این پدیدهها و انجام این جابجاییها، از روشهای نو و جدید استقبال کنیم لذا همه ما باید به مسائل فکر کنیم که در شرایط جدید چه موقعیتی را پیدا میکنیم.
وی ادامه داد: بر اساس بررسیهای انجام بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش از سالهای دور در این دستگاه وجود داشته و همچنان ادامه دارد و علیرغم تلاشهای صورت گرفته باز هم بسیاری از چالشها روی میز آموزش و پرورش وجود دارد.
حاجی میرزایی تاکید کرد: البته خدمات بسیاری پس از انقلاب انجام شده و برخی چالشها در آموزش و پرورش رفع شده است لذا در بحث بی سوادی پیشرفت بسیار خوبی داشتیم و کاهش چشمگیر بیسوادی پس از انقلاب از دستاوردهای خوب ما بوده است همچنین ایجاد فرصتهای برابر و گسترش آموزشهای عمومی در سراسر کشور نیز از دستاوردهای ارزشمند ما است به طوری که امروزه در دورترین نقطه کشور این آموزشها ارائه میشود.
وی اضافه کرد: بر اساس بررسیهای به عمل آمده؛ متناسب نبودن روشهای توسعه و زندگی، توسعه نابرابری فرصتهای آموزش و پرورش، کم توجهی به آمار و اطلاعات، مهارتهای کافی، محدودیت منابع، نبود پوشش تحصیلی کافی، ناکارآمدی ارزشیابی، کمبود و ناکافی بودن فضای آموزشی، نامتعادل بودن توزیع نیروی انسانی از جمله چالشهای پیش روی ما است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: علی رغم پیشرفتهای خوب از جمله دسترسی همه به آموزش در همه جای کشور وجود دارد به طوری امروز هرکسی در هر جای کشور قرار دارد به این آموزشها دسترسی دارد حتی اتباع بیگانه نیز دسترسی دارند.
وی ادامه داد: اما برخی مشکلات روی میز باقی مانده است نکته اینجاست آیا این تحول مجال بیشتری برای پرداختن به مسائلی که تا حالا به آن نپرداختیم ایجاد میکند تا به برخی مسائلی که در آنها توسعه پایدار نداشتیم و کمتر به آنها پرداختیم به آن مسائل بپردازیم.
عضو کابینه تدبیر و امید، اظهار کرد: ما در آموزشوپرورش هر ده سال تقریباً یک سند تحول داشتیم این نشان میدهد شرایط موجود آموزشوپرورش نیازمند تغییر بوده است. سند تحولی که از چند سال قبل در دستور کار قرارگرفته است نیازمند فهم روشن و مشترکی از آن هستیم تا در بین دانش آموزان و معلمان انگیزه ایجاد کند لذا باید فهم روشنی از آن در مدارس به وجود بیاوریم.
وی اضافه کرد: برای انجام این مهم، بستههای تحولی را تدوین و به مدارس ارسال کردیم تا شرایطی را فراهم کنیم که تغییر و تحول در کف مدرسه احساس شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حاجی میرزایی با اشاره به ساختار بودجهای آموزشوپرورش، اظهار کرد: ساختار آموزشوپرورش بسیار گسترده و منابع مالی تنها جوابگوی پوشش ۶۰ درصدی دانش آموزان است لذا این موضوع در کیفیت برنامه تأثیرگذار خواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر قرار است این سرمایهگذاری که در آموزشوپرورش بر روی نیروی انسانی صورت میگیرد بهره و بازده مناسب داشته باشد باید در دولت و در سازمان برنامهوبودجه بیشازپیش به منابع مالی این دستگاه عریض توجه کنیم.
نظر شما