میترا اکبری نژاد در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش مصرف سوخت LPG در کشور در پی افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: آمار غیررسمی از وجود بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی LPG سوز در کشور خبر میدهد و این در حالی است که وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی استفاده از این سوخت نکردهاند و اغلب مصرفکنندگان LPG، به صورت غیراستاندارد و تحت شرایط نا ایمن از این سوخت استفاده میکنند.
وی افزود: تا زمانی که استفاده از بنزین با این قیمت برای بسیاری از شهروندان صرفه اقتصادی نداشته باشد، استفاده از سوخت LPG کاهش نخواهد یافت و به همین دلیل وزارت نفت باید با ایجاد جایگاههای سوختگیری امن و استاندارد برای عرضه این سوخت، استفاده از LPG را برای سوختگیری اتومبیل اقشار ضعیف جامعه، امن و تسهیل کند.
این پژوهشگر بازارهای انرژی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافتهای همچون کره جنوبی، انگلیس، ایتالیا و آمریکا نیز با ایجاد جایگاههای امن و استاندارد برای استفاده از سوخت LPG، مصرف این سوخت در کشورشان را مدیریت و بهینه سازی میکنند و از سوی دیگر با در نظر گرفتن سیاستهای تشویقی برای شهروندان و قوانین صنعتی برای تولیدکنندگان، از توسعه استفاده از اتومبیلهای مصرفکننده این سوخت جلوگیری کردهاند.
اکبری نژاد با بیان اینکه محدودیت استفاده از LPG برای اتومبیلها باعث شده برخی رانندگان به صورت غیرمجاز از آن استفاده کنند و بخشی از امنیت اجتماعی در محلهای سوختگیری به خطر بیفتد، اضافه کرد: اغلب صاحبان خودروهای LPG سوز، کپسولهای خانگی گاز را برای سوختگیری خریداری کرده و در شرایطی غیرایمن و غیراستاندارد اقدام به سوختگیری میکنند و همین موضوع خطر انفجار و وقوع حادثه در برخی از محلههای پرتردد شهرها را به شدت افزایش داده است.
وی ادامه داد: با توجه به موارد مذکور، در صورتی که دولت اقدام به ایجاد جایگاههای توزیع سوخت LPG در سراسر کشور کند، تنها مصرف این سوخت تقریباً ارزان را مدیریت و بهینه سازی نکرده بلکه با سرمایهگذاری پایدار از وقوع حوادث چشمگیر در محلههای پرتردد شهرهای کشور نیز جلوگیری شده است.
این پژوهشگر بازارهای انرژی خاطر نشان کرد: بر اساس اظهارات وزیر نفت بیش از ٥٠٠ هزار تن از دو میلیون تن LPG عرضه شده در کشور در بخش خانگی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دیگر در بخش حمل و نقل و سوختگیری اتومبیلهای LPG سوز مصرف میشود و این آمار نشاندهنده استقبال عمومی از این سوخت در عین آلایندگی شدید آن برای محیط زیست است.
اکبری نژاد افزود: در حقیقت علت اصلی افزایش میزان استفاده از سوخت آلاینده LPG در کشور، تفاوت قیمت آن با بنزین است و به رغم اینکه بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت LPG را برای مدیریت مصرف آن پیشنهاد دادهاند، این راهکار تا حد زیادی، از نظر اجتماعی و اقتصادی خطرناک است و میتواند همچون اعتراضات بنزینی آبانماه، واکنش پیشبینی نشده و غیرقابل کنترل مردم را در پی داشته باشد.
نظر شما