به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیتاللهی با بیان اینکه در روزهای گذشته در محدوده کلانشهر تبریز در یکی از خیابانهای شهر، فرو ریزشی رخ داد که بر اساس استعلام و دریافت اطلاعات، حداقل یک خودرو در این فروریزش آسیب دیده است، اظهار کرد: فروریزش های متعدد در کلانشهرهای کشور نشان میدهد که ساختگاههای شهری در معرض خطر فروریزش قرار داشته و ضرورت دارد که در مورد پایدارسازی ساختگاههای شهری بسیار دقت و جدیت اعمال شود.
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه بر اساس برآوردها و مطالعات، پدیده فرونشست زمین به دلیل استفاده بی رویه از آبهای زیرسطحی بسیاری از کلانشهرها و شهرهای کشور را تهدید میکند، افزود: آثار پدیده فرونشست در جنوب و جنوب غربی تهران آثار فراوانی بر زیرساختها، ساختمانها و المانهای طولی همچون خطوط لوله، خطوط راه آهن و … بر جای گذاشته است.
بیتاللهی تصریح کرد: در کلانشهر اصفهان نیز پدیده فرونشست زمین زیرساختهای شهری اصفهان را به طور جدی تهدید میکند.
وی اعلام کرد: در بسیاری از مراکز شهری اصفهان، پدیده فرونشست باعث شده تا ساختمانهای مسکونی دچار آسیب، ترک و شکاف شود. همچنین، تأسیسات مهمی همچون استادیومهای ورزشی در معرض شکافهای ناشی از فرونشست زمین در این شهر بزرگ قرار گرفته که این آثار فرونشست علاوه بر تهران و اصفهان به تبع پایین آمدن آب زیرسطحی در بسیاری دیگر از شهرهای کشور نمایان است.
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: آثار پدیده فرونشست در مناطق دشتی پدیده خود را نمایان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در زمینه حفظ و ارتقای ایمنی کشور در مقابله مخاطره فرونشست باید انجام شود، محافظت از شریانهای حیاتی است. شریانهای مهم حیاتی شامل خطوط انتقال نیرو، خطوط انتقال سوخت، آب، فاضلاب و حتی المانهای حمل و نقلی طولی همچون جادهها، و راه آهن همه به دلیل نوع خود و گستردگی طویلی که دارند در جاهای مختلف، زون های فرونشستی را قطع میکنند در چنین مکانهایی بر اثر افت تدریجی سطح زمین این شریانهای حیاتی و زیرساختها دچار انحنا شده و آسیب میبینند.
فرونشست بحث کلان ملی است
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز مطالعه بر روی خطوط انتقال فشار قوی برق قوی در دو منطقه اشتهارد در استان البرز و ورامین در استان تهران خبر داد و افزود: مطالعات میدانی و عکسهای مختلف از این دو منطقه نشان داده است که بر اثر فرونشست پای دکلهای برق شکاف برداشته و شسته شده که اگر این پدیده استمرار داشته باشد و حفرههای ایجاد شده بزرگتر و عمیقتر شوند امکان واژگونی دکلهای برق فشار قوی و قطع برق شبکه سراسری وجود دارد.
بیتاللهی هدف از این مطالعه را ارائه راهکارهای مقابله با آثار بسیار آسیبرسان و تهدید کننده فرونشست در مورد خطوط انتقال نیرو عنوان کرد و گفت: فرونشست بحث کلان ملی است و مرتبط با یک وزارتخانه نیست. یک رأس مسئولیت و مبارزه با مخاطره، دستگاههای مسئولی ارائه دهنده حفر چاه، کنترل و بهره برداری از آبهای زیرزمینی است. رأس دیگر مسئولیت مقابله با فرونشست، دستگاهها و اشخاص بهره برداری هستند که از آبهای زیرزمینی استفاده میکنند، که همه باید همکاری کنند تا آثار فرونشست کاهش یافته و مخاطرات کم شود.
وی تصریح کرد: در کشور ما فرونشست از جمله مسائل کلان ملی است و معمولاً مقابله با این علل و عوامل آن نیز یک امر تدریجی است.
بیت اللهی گفت: در خصوص وقوع فرونشستهای آنی همچون راه آهن تهران- مشهد یا خطوط برق ورامین- اشتهارد که خود باعث پدیدههای مخاطرهآمیز ناگهانی شده و ایجاد شکافهای بسیار خطرناک در روی سطح زمین شده، راهکارهای کوتاه مدتی در حال مطالعه و حصول به نتیجه است.
وی اعلام کرد: مطالعات دنیا در خصوص کاهش مخاطرات فرونشست و جلوگیری از پیشرفت آنها ۲۰ روش است که از این تعداد، ایران و مشخصاً مرکز تحقیقات سه روش را که اقتصادی، مقرون به صرفه و با شرایط ایران کاملاً منطبق است استخراج کرده که قطعاً این روشها برای پایدارسازی دکلهای برق در ورامین و اشتهارد و همچنین پایدارسازی مسیر راه آهن تهران- مشهد در زونهایی که آسیب دیدند استفاده خواهد شد که مطمئناً میتواند سلامت زیرساختها را تضمین کند.
نظر شما