کاسبان کرونا

آخرین وضعیت شیوع کرونا و  جزئیات میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه سال ۹۹ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۱۲ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افشای مافیای ماسک» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: ویروس «کویید- ۱۹» یا همان کرونا ویروس با وجود تأیید یک‌ماهه در جهان و ۱۳ روزه در کشور همچنان روند صعودی را طی می‌کند و شمار قربانیان کرونا ویروس در جهان به ۲۹۷۶ تن رسید. تا روز یکشنبه طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان، پس از ۱۲ روز، ۹۷۸ نفر مبتلا شده‌اند و ۵۴ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند. در مدت ۲۴ ساعت (از شنبه تا یکشنبه) بالغ بر ۳۸۵ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کرونا شناسایی شده‌اند که ۱۱ نفر از آنها فوت کردند. طبق این آمار مجموعاً ۳۰ مورد جدید بیماری در استان قم، ۱۷۰ مورد در استان تهران، گیلان ۲۸ مورد، مرکزی ۴۴ مورد، استان اصفهان ۱۳ مورد، فارس هشت مورد، خراسان رضوی ۱۷ مورد، کرمانشاه دو مورد، لرستان هشت مورد، سمنان سه مورد، مازندران ۱۱ مورد، همدان سه مورد، خراسان جنوبی دو مورد، البرز ۳۱ مورد، هرمزگان دو مورد، خوزستان ۹ مورد، سیستان و بلوچستان یک مورد، ایلام یک مورد و کرمان دو مورد جدید و ابتلای قطعی به این بیماری گزارش شده است که این آمار نشان می‌دهد استان‌های خراسان جنوبی نیز به استان‌های درگیر کرونا افزوده شده و روند افزایشی کرونا در البرز، مرکزی، اصفهان، مازندران نسبت به آمار روز شنبه، نگران‌کننده است. طبق آخرین آماری که به‌طور رسمی از سوی وزارت بهداشت منتشر شده ۱۲۳ نفر از مبتلایان در کشورمان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. بنابراین ایران با درمان ۱۲۳ بیمار مبتلا به کرونا بالاتر از کشورهای سنگاپور، ایتالیا، ژاپن و کره جنوبی در رتبه دوم درمان بیماری کویید- ۱۹ در جهان و بعد از چین قرار دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حقوق‌های اندک، قیمت‌های سرسام آور» به بررسی جزئیات میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه سال ۹۹ پرداخت و نوشت: این روزها قدرت خرید خانوارهای کارگری به شدت کاهش پیدا کرد است، تورم نجومی اقلام سبد خانوار کارگری، شرایط زندگی برای این قشر را دشوار کرده و در این میان آنها مجبورند که صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند. شرایط سخت اقتصادی کشور در سال‌های اخیر سبب شد تا حداقل دستمزد یک کارگر به‌گونه‌ای باشد که به‌سختی بتواند کفاف زندگی‌اش را بدهد. این در حالی است که متعادل ساختن دستمزد و هزینه سبد معیشتی از گذشته تا کنون موضوع پر چالشی به حساب می‌آید. اگر نگاهی به اقتصاد کشور در دو سال اخیر داشته باشیم درمی‌یابیم که گذراندن زندگی برای افراد با دشواری‌های بی‌شماری همراه بوده است. قطعاً این شرایط برای اقشار متوسط و پایین جامعه سخت‌تر خواهد بود. حال در این شرایط حقوق بخورونمیر و قیمت‌های سر به فلک کشیده، به داستان تکراری برای کارگران تبدیل شده است. در این میان فعالان و نمایندگان کارگری از فاصله معنادار میان دستمزدها و سبد معیشتی کارگران سخن می‌گویند و از سوی دیگر کارفرمایان از افزایش هزینه‌ها می‌نالند و این کشمکش همچنان ادامه دارد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بسیج عمومی برای مقابله با کرونا» به بررسی پرداخت و نوشت: همزمان با افزایش خطر انتشار گسترده ویروس کرونا در کشور، نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و نیروهای مرتبط با آنها نیز در جهت کمک به مردم، بسیج شدند و در کنار نهادهای دیگر اجتماعی وارد مصاف با ویروس کرونا شدند. سپاه پاسداران نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد با تشکیل «قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا» در هماهنگی کامل با مسئولان بهداشت کشور عمل خواهد کرد. انجام امور آزمایشگاهی و تحقیقاتی برای ساخت واکسن کرونا، ایجاد امکانات برای تشخیص بیماران مبتلا در جهت مساعدت به کادر پزشکی کشور و همچنین اقدام در جهت توزیع دارو و تجهیزات مراقبتی از فعالیت‌های نهادهای نظامی در این زمینه بوده است. استفاده نیروهای نظامی کشور از امکانات، تجهیزات و نیروهای خود در جهت کمک به جامعه در این شرایط اضطراری، از جمله فعالیت‌های مهمی است که می‌تواند سهم بزرگی در کنترل و کاهش سرعت انتشار این بیماری داشته باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حقوق و یارانه در بودجه ۹۹» نوشت: روز گذشته بخش از معمای بودجه سال آینده حل شد. کمیسیون تلفیق با هدف تأمین نظر نمایندگان قسمت‌هایی از لایحه بودجه ۹۹ را اصلاح کرد. مهم‌ترین بخش اصلاحات تبصره‌های مربوط به «یارانه‌ها» و «حقوق و دستمزد» بود. تلفیق در بازنگری تبصره ۱۴، برخلاف مصوبه اولیه خود مبنی بر ادغام دو یارانه نقدی و معیشت و اختصاص این یارانه به همه افراد، به روال امسال بازگشت و این دو یارانه را تفکیک کرد. بنابراین در سال آتی به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی و به ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشت پرداخت می‌شود. تلفیقی‌ها همچنین در بازنگری تبصره ۱۲، دو تصمیم مهم گرفتند؛ اول آنکه رساندن کف حقوق به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مشروط به سقف ۵۰ درصدی شد. درواقع حقوق‌های زیر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در صورتی به این سطح می‌رسد که میزان افزایش فراتر از ۵۰ درصد نباشد. با این شرط منابعی که از محل همسان‌سازی برای حقوق‌های زیر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد، صرف ترمیم حقوق‌های بالای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان خواهد شد. اختیار نحوه اجرای این حکم به دولت واگذار شده است. اما احتمالاً این گروه نیز علاوه بر افزایش ۱۵ درصدی رقمی به عنوان تطبیق دریافت خواهند کرد. همزمان احتمال اصل هشتاد و پنجی شدن بودجه به منظور صرفه‌جویی در زمان نیز قوت گرفت.

کد خبر 413075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.